Bjørn Martin Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Defender 110 årsmodell 2001 Td5. Ved kontroll av frostvæskenivå ser jeg at det har falt 4cm på beholderen samtidig har oljenivået steget. Utydelig å se nøyaktig på peilepinnen. Hvor er det frostvæsken kommer over motoroljen? Er dette et problem for årsmodellen (2001)! Bilen har kjørt ca 5000 km etter den ble fyllt med ny frostvæske. Hadde tenk å suge opp olje så nivået kommer ned til max-nvået, men det er en plate som hindrer en slange i å komme ned tl oljen. Hvordan tapper jeg ut olje uten for mye søl? Endret 19. juni 2017 av Bjørn Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg vil tro at du har en lekkasje på kjølevæsken, sjekk vannpumpe. Radiatorene er modne for utbytting etter så mange år, sjekk denne også. Hva får deg til å tro at oljelvaliteten er bra nok om du tapper av olje? Dette er en oppskrift på hvordan havarere motor på kortest mulig tid. Du har sannsynligvis en diesellekkasje fra topp eller dyser, og diesel renner ned i olje. Hadde det vært kjølevæske ville oljen blitt grå-kvit. Sett bort bilen til motoren er reparert før du trenger en komplett motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 +1 for å finne ut hvorfor oljenivået stiger. Disse motorene har en tendens til å få diesel i oljen. Mitt forslag vil være å ta en oljeprøve for å se om det er diesel i oljen eller ikke. (Blackstone labs i statene gjør dette for noen hundrelapper, og sender ut prøvetakings kit gratis.) Men vær også obs på at de er ganske lette å overfylle litt, ettersom det tar noe tid fra du heller nedi olje til den når bunnpanna... -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Martin Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 lafterolf, jeg ville ikke fjerne olje for å bedre kvaliteten, men for å hindre for stort oljevolum. Trakk den fortidlige konklusjon at det var frostvæske fordi "minus og pluss blir til normal". Har jo opplevd gråhvit diffolje påga vann. Så du har rett . Camarogeddon, jeg hadde nettopp overfylling i tankene og ville minske volumet. Min tidligere Freelander2 ble overfyllt 1 liter på service (oppdaget det da jeg fikk regningen) og da sugde jeg opp med slange&sprøyte via påfyllingsstussen ( ettersom jeg husker var det skummende olje jeg fikk opp) men det går ikke på denne bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Du må uansett få avklart om det er overfylling eller diesel i sumpen. Har det kommet diesel i olja har den drastisk reduserte smøre egenskaper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Og vi legger til frostvæske i teksten til ovennevnte skribent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Vil det ikke lukte diesel av olja hvis det er diesel på avveie? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Korrekt,men hvor mye må til for at vi lukter det? Synes diesel lukter mindre enn før..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Martin Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 Har noen et seriøst forslag om hvordan jeg senker oljenivået uten å fjerne bunnproppen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Tapp ut all olje og fyll ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jarle_bornes Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Hvordan ser olja ut? Jeg ville nok tenkt toppakning, men jeg har ingen peiling på td5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 På 19.6.2017 den 19.35, Bjørn Martin skrev: Har noen et seriøst forslag om hvordan jeg senker oljenivået uten å fjerne bunnproppen! Oljesuger via peilepinnerøret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg ville ikke under noen omstendighet gjort ting annerledes enn slik "lafterolf" sier. Han har rett. Det er mye bedre å kvitte seg med oljen og til og med bruke en rimelig olje med rett spec., bare for å teste om hva som skjer med oljenivået etter et skifte. Da har ihvertfall motoren det "bra"inntil du eventuelt oppdager forhøyet nivå igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.