Gå til innhold

Defender 110 år 2001 Td5 : Frostvæske inn i motoroljen


Bjørn Martin

Anbefalte innlegg

Defender 110 årsmodell 2001 Td5.

Ved kontroll av frostvæskenivå ser jeg at det har falt 4cm på beholderen samtidig har oljenivået steget. Utydelig å se nøyaktig på peilepinnen. Hvor er det frostvæsken kommer over  motoroljen? Er dette et problem for årsmodellen (2001)! Bilen har kjørt ca 5000 km etter den ble fyllt med ny frostvæske.

Hadde tenk å suge opp olje så nivået kommer ned til max-nvået, men det er en plate som hindrer en slange i å komme ned tl oljen.

Hvordan tapper jeg ut olje uten for mye søl?

Endret av Bjørn Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du har en lekkasje på kjølevæsken, sjekk vannpumpe. Radiatorene er modne for utbytting etter så mange år, sjekk denne også.

 

Hva får deg til å tro at oljelvaliteten er bra nok om du tapper av olje? Dette er en oppskrift på hvordan havarere motor på kortest mulig tid.

 

Du har sannsynligvis en diesellekkasje fra topp eller dyser, og diesel renner ned i olje. Hadde det vært kjølevæske ville oljen blitt grå-kvit.

 

Sett bort bilen til motoren er reparert før du trenger en komplett motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for å finne ut hvorfor oljenivået stiger. Disse motorene har en tendens til å få diesel i oljen. Mitt forslag vil være å ta en oljeprøve for å se om det er diesel i oljen eller ikke. (Blackstone labs i statene gjør dette for noen hundrelapper, og sender ut prøvetakings kit gratis.)

 

Men vær også obs på at de er ganske lette å overfylle litt, ettersom det tar noe tid fra du heller nedi olje til den når bunnpanna...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lafterolf, jeg ville ikke fjerne olje for å bedre kvaliteten, men for å hindre for stort oljevolum. Trakk den fortidlige konklusjon at det var frostvæske fordi "minus og pluss blir til normal".

Har jo opplevd gråhvit diffolje påga vann. Så du har rett .

Camarogeddon, jeg hadde nettopp overfylling i tankene og ville minske volumet. Min tidligere Freelander2 ble overfyllt 1 liter på service (oppdaget det da jeg fikk regningen)  og da sugde jeg opp med slange&sprøyte via påfyllingsstussen ( ettersom jeg husker var det skummende olje jeg fikk opp)  men det går ikke på denne bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville ikke under noen omstendighet gjort ting annerledes enn slik "lafterolf" sier. Han har rett. Det er mye bedre å kvitte seg med oljen og til og med bruke en rimelig olje med rett spec., bare for å teste om hva som skjer med oljenivået etter et skifte. Da har ihvertfall motoren det "bra"inntil du eventuelt oppdager forhøyet nivå igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...