Gå til innhold

Ny disco 4 eier


Svein Erik

Anbefalte innlegg

Hei hei! :lol:

Da har jeg tatt steget inn i Land Rover verdenen selv og må si det er helt konge så langt! 

 

Har kjøpt meg en 2014 Discovery 4 sdv6 255 hk. 

 

I den forbindelse har jeg et par spm.

 

1: Vinduet på førersiden går ikke automatisk opp igjen etter et trykk på vinduknappen. (Det går automatisk ned) Alle de andre vinduene gjør det. Tenker det Kansje kan være et defekt relé eller noe i den dur. Noen som har opplevd dette? Har fortsatt garanti på bilen, men om jeg må helt til Oslo for å få Fikset det, så er det sikkert enklere å gjør det selv.

 

2: er det noen land Rover forhandler på Sunnmøre? 

 

3: Det fulgte med et takstativ som man fester i skinnene på taket. Type slik som man fester kasser/kofferter på. Men de 2 fremste skruene på dette stativet skal festes under en svart gummimist. (Over de fremste dørene). Han jeg kjøpte bilen av sa det var bare å borre hull i listen så var der gjenger for dette under.  Stiller meg skeptisk til dette. Er det noen andre som har gjort dette? Er det en enkel sak å ta av denne listen for å sjekke? 

 

Om det er uklart hva jeg mener så skal jeg prøve å få tatt noen bilder.

 

 

Takker for alle svar på denne tråden. 

 

Mvh

Svein Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil. Det blir aldri feil med noen bilder... ;)

 

1. Sannynligvis må du resette vindusheisen. Husker ikke rutinen helt i hodet, men det går noe i retning av å ta vinduet helt ned, og holde knappen nede i noen sekunder. (I bilen min hører jeg et lite klikk etter 2-3 sekunder), kjør så vinduet helt opp igjen, og hold knappen oppe i noen sekunder. Deretter skal vinduet gå helt opp og helt ned igjen. :)

 

Om man kobler fra batteri så må denne prosedyren kjøres på alle vinduer for å få automatisk åpning og lukking.

 

De to siste må nok noen andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gratulerer inn i en ny verden.

Jeg kan svare på punkt nr 2.

Jeg har brukt Mekonomen sitt verksted som er eid av Brages i Ålesund. De har flere karer som tildigere jobbet hos Ålesund Bil, nå Nardo. Sist jeg var innom der, stod det opp til flere Disco'er og RR utenfor. Super hyggelige folk der og god hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 3. så er jeg usikker på dette med boring.

Antar du kort takrailing/skinne.

Da kan du oppå taket se plastpropper langsetter, mener det var en midt over framdøren. Disse proppene er stukket ned i det som er de ferdige gjengene til lang takrailing/skinne. Om det er flere punkter enn det som vises via disse proppene husker jeg ikke.

Proppene satt godt fast på min, ikke bare å trekke ut. Måtte bøye opp flensen såpass at jeg fikk tak i proppen slik at jeg fikk skrudd dem ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil!

 

Discovery 4 (og 3) har 4 gjengede fester for å montere tilbehør på taket på hver side. Det varierer om det er borret huller som leder ned til disse gjennom den sorte gummilisten du refererer til. Min første D3 var levert uten takrails og hadde gummilist i hele lengden som  jeg måtte lage alle 8 hullene i selv. Biler med takrails frqa fabrikk har kun denne gummilisten fra enden av railen og frem til vinduet. Det er uproblematisk å løfte opp gummilisten og se hvor disse festene er, og deretter bore hull i gummilisten når festene er lokalisert.

På min nåværende D4, som kom med korte rails,  var det plugg i både gummilisten og selve festet fremme over døren.

 

Pluggene i festene virker å være satt i før lakkering og sitter som nevnt over ganske godt.

 

Ellers er det beskrevet ganske greit hvordan du kan gå frem for å finne de fremre festene i monteringsanvisningen til Frontrunner sine racks her http://dealers.frontrunner.co.za/getResource/FittingInstructions/FALD003?download=false

Se pkt 2B.

 

 

Endret av kleppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trondshj skrev:

Gratulerer med ny bil. Det blir aldri feil med noen bilder... ;)

 

1. Sannynligvis må du resette vindusheisen. Husker ikke rutinen helt i hodet, men det går noe i retning av å ta vinduet helt ned, og holde knappen nede i noen sekunder. (I bilen min hører jeg et lite klikk etter 2-3 sekunder), kjør så vinduet helt opp igjen, og hold knappen oppe i noen sekunder. Deretter skal vinduet gå helt opp og helt ned igjen. :)

 

Om man kobler fra batteri så må denne prosedyren kjøres på alle vinduer for å få automatisk åpning og lukking.

 

De to siste må nok noen andre svare på.

 

På D3 mener jeg dette ogaå kalibrer "klemsikringen" som skal være på vinduene, slik at en barnearm e.l ikke skal skades. Ikke utenkelig at det er slik på D4 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Skal ta å se på dette i morgen så satser jeg på at jeg er litt klokere. 

 

Skal prøve å få tatt litt bilder og for tråden sin del B)

 

Skal legge ut på en lenger ferie til helgen med campingvogn. Første stopp Voss, deretter Danmark og Sverige før en setter snuten mot Norge igjen.  Fantastisk bil så langt vertfall! 

 

Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Svein Erik skrev:

Tusen takk for alle svar! Skal ta å se på dette i morgen så satser jeg på at jeg er litt klokere. 

 

Skal prøve å få tatt litt bilder og for tråden sin del B)

 

Skal legge ut på en lenger ferie til helgen med campingvogn. Første stopp Voss, deretter Danmark og Sverige før en setter snuten mot Norge igjen.  Fantastisk bil så langt vertfall! 

 

Gleder meg! :D

Jeg var på tur ned til sør-Sverige med vogn i fjor sommer. Genial bil til slikt. Huke på vogn og sette på cruisekontroll. Smilte opp hele Romsdalen. Og videre nedover, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig! 

Takk for innspill! 

Vinduet Var bare å kjøre helt opp og dra knappen opp noen sekunder som det ble nevnt. 

 

Listen, var grei og løsne, og under listen var et gjenget hull som passet perfekt med tak riggen. Så var bare å borre et hull i listen for å komme til. 

 

Legger ved før og etter bilder :D

Har en kraftig lys list som kan monteres over front ruten og. Den skal helt klart testes, men tror det blir litt mye vindstøy av den:huh:

IMG_1143.JPG

IMG_1145.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Idar Lillebo said:

Knall tøff;-) er det 20" felger? Hvilken gummi?

 

Har også tenkt tanken med opp mot 46-48 LED bar over vindu (fra rail til rail), men syns den blir litt for "dominerende". Men skal bli spennende å evt se hvordan det blir på din;-)

 Hei!

Det er Cooper ltz 285/50/20 som står på:)

ja tror den listen blir litt dominerende, men i samsvar med det takstativet som er på nå tror jeg det kan bli ganske tøft. Det forrige eier sa var at den produserte masse vindstøy dessverre, så tenker å vente til jeg er ferdig med all langkjøringen før jeg monterer vertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Takk for det! 

Kan ingenting om den dimensjonen du snakker om,  men det er son sagt 20 toms felger med 285 dekk og 50 profil, og har ikke vært antydning til subbing. Masse plass i buen. Spacere er der heller ikke så vidt jeg kan se. (Har ikke hatt av dekkene enda) 

Når det gjelder lysene, så var dette og gjort før jeg kjøpte den, men dere lagt opp med egen bryter og koblet opp mot langlysene via relé. Releene kunne vært montert på en mer profesjonell måte så lurer på å Fikse på dette selv. 

 

Nå har jeg montert tak "grinden" og på den har jeg 2 LED lys som er montert bakover som arbeidslys eller ekstra ryggelys. Disse er og koblet via relé, men direkte på batteri så en kan skru dem på når bilen og tenningen er av. Har Lagt opp ledningen bak A-stolpen og ned til motor rommet.

 

Så når jeg er ferdig med ferien blir LED listen fremover montert, da har jeg overflod med lys, men blir artig å se. Så blir det en vurderingssak om jeg skal beholde det på bilen. ( den listen fulgte og med bilen men ikke montert) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...