Gå til innhold

Hvor feste DAB-antenne i Defender?


Anbefalte innlegg

Holder på å montere DAB-spiller i Pumaen. Har demontert diverse på dashbordet for å lage mest mulig skjult, MEN:

Hvor er det best å plasserer antennen? Den lille metallbiten som skal festes fra glasset og inn på metallet er jo ikke mer enn 2-3 cm. Problemer med å nå inn til karosseriet med den. Hvor har dere montert den?

Er vel ikke strengt tatt nødvendig at den sorte boksen trenger å limes til vinduet, men er vel en fordel... 

Takker for alle svar siden dette er dagens prosjekt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderte også å skjøte inn litt metall for å forlenge kontaktpunktet til jording. 

Hadde ikke kostet produsenten så mange kalorier å lage en litt større "flap", og heller kunne klippe den av hvis den blir for lang... 

Jeg endte opp med mic ved A-stolpen og antennen festet jeg i safarivinduet over høyre bakdør mellom B og C-stolpen... 

Alle ledninger ligger skjult.

 

 

image.jpeg

 

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB-antenne skal ikkje monterast horisontalt (slik du har gjort i safarivinduet).

 

Til alle dei som skal montera DAB-radio: kjøp ein FM-DAB splitter. Den koblar du på standardantenna som sitt på bilen, så kjem det ut FM og separat DAB i andre enden. Begge rett inn i radioen. Null problem. Alle som selgar DAB-radio selgar også slike splittare. Har montert det i min Puma og det funka som berre det.

Mykje enklare enn det klisset med DAB-vindu-antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at den egentlig ikke skal monteres horisontalt, men mottaket er like bra. Ble mer praktisk. Tiden får vise om det blir problemer.. 

Vet du hvorfor den skal monteres vertikalt?

vurderte en splitter, men ville forsøke denne løsningen først. Liker ikke å ha den i frontruta... Legger inn ny antenne hvis dette ikke fungerer tilfredsstillende. Oppdateringer kommer etter hvert ;)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter originalantennen med splitter etter anbefaling av Bilradiospesialistren. Da slipper du å styre med ekstra ledninger og montering av ny antenne.

Fungerer utmerket så langt både på DAB og FM.

Har etter tips på nett skjøvet ned lengden på antennen til ca 32cm slik at det er optimalt i forhold til DAB+ signalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitter koster 1000-1500kr i tillegg, så det alternativet valgte jeg bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg blitt feilinformert om pris..

var uansett ikke noe stor utfordring å legge opp antennen. Lærte mer om hulrom i dashbordet ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg betalte 250 eller 300 for splitter.

 

Grunnen for at DAB-antenna skal stå vertikekalt er at signalene er polarisert. Dvs at radiobølgjene står i ein vertikal plan.

Kan samanlignast med polaroid solbriller: du ser fint gjennom slike briller, men om du snur dei feil veg ift andre polariserende briller (eller eit gammaldags LCD skjerm), blir det heilt svart.

Ikkje ta meg på dette forresten, er på ingen måte bølge-spesialist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått prøvd radioen litt, og mottaket fungerer helt fint til tross for at antennen er montert horisontalt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Paal Helge skrev:

Har nå fått prøvd radioen litt, og mottaket fungerer helt fint til tross for at antennen er montert horisontalt... 

Så bra, det er min erfaring også;)

Men jeg er ikke helt fornøyd med lydkvalitet på dab alltid.  Der det er god FM dekning og jeg bytter rett fra dab til FM på samme kanal hører man stor forskjell.  Tammere og flat lyd fra dab.  Med originale papp høytalere merker man kanskje ikke noe særlig forskjell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan nesten sammenligne det med lydforskjellen mellom CD og vinylplater;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

DAB og DAB+ er solid nedtur frå FM. Sjølve konseptet er bra, fordi sjølve signalkvaliteten er bedre enn FM, når du først har dekning. Men båndbredden på DAB-nettet er begrensa - det er der det store feilsteget er gjort. Istadenfor å berre beholde dei "gode gamle" kanalane så har ein sett sitt snitt til å skvise inn (mange) fleire kanalar. Det betyr mindre båndbredde tilgjengelig pr kanal. DAB+ som bruker MP4 kodek er vesentlig bedre enn gamle DAB som var MP2, men dessverre så er bitrate lang lågare på kanalane enn det som MP4 kodeket fungerer best på. MP4 låter ganske bra heilt ned i 128kBps, men dei fleste av kanalane er no nede i 80kBps jfr jungeltelegraf.

 

Eg er lydtekniker og musikkprodusent av yrke, så denslags "idioti" opptar meg litt, men eg må innrømme at bilstereo aldri har blitt den store greia for meg. Vil heller kjøre enn å høre. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Lyden er ikke alfa og omega hos meg heller. Jeg har bakgrunn som journalist innen radio:D Er sykepleier nå og trives veldig godt med det... 

Merker at det er flere steder på Radøy hvor det er hull i DAB dekningen også. Sotra sliter også her på Vestlandet.

Takk for ny input i læringskurven ift DAB;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/splittere-forsterkere/472601

 

monterte denne her nå, sammen med en ny Pioneerspiller.

Dere som har montert tilsvarende, hva i alle dager gjorde dere med den rød 12v+ strømper? Jeg lot den bare henge og alt funker knall. Men får den da strøm direkte fra spilleren? Rart den bare henger løst bak i dashbordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den nye spilleren din skal det være en kabel merket «rem» eller remote. Denne vil gi 12v ut av anlegget når anlegget er på. Brukes normalt til å gi styrestrøm til for eks ekstern subwoofer. Du sikkert se hva jeg mener ut fra brukermanualen som fulgte med anlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder denne: https://bilradiospes.no/produkter/deh-x8700dab

 

under specs står følgende: 

 

Apparatet leverer strøm på antennekontakt til DAB+ og kan brukes med aktive antenner som krever phantom strøm.

Phantom strøm betyr at apparatet sender strøm ut gjennom senterleder i antennekabelen for å levere strøm til antenneforsterker.

 

Betyr dette at jeg bare kan la den rød 12v henge og slenge?

fant ingen remote eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har remote eller lignende ut fra den radioen du har kjøpt.

Men vis jeg har forstått det riktig, snakket med autohifi om dette i går på jobb også, så trenger man ikke 12v tilkoblet eksternt siden radioen sender ut strøm i senterleder som det står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke antennesplitter på min radio i Defenderen, så jeg hadde ingen ledninger til overs. Bra du fikk gode svar fra andre her.

Monterte derimot denne her https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/2-din/avh-x490dab-2 i vår Golf TSI i sommer. Her skulle det monteres en grønn ledning til håndbrekkbryteren. Demonterte halve dashbordet for å montere radioen , samt for å legge ledninger for mic, antenne og ekstra USB skjult.

Forsatte med å demontere halve midtkonsollen for å komme til ved håndbrekket, men gav til slutt opp å få montert denne grønne ledningen. Var så ekstremt mye skruer og skjulte fester i deksler. Poenget med denne ledningtilkoplingen er at DVD (bildemateriale) ikke skal kunne spilles av uten at håndbrekket er trukket til - hvis jeg forstod bruksanvisningen riktig. Valgte til slutt å trekke ledningen ut til hanskerommet inntil videre. Hvis teorien min stemmer, så planlegger jeg å kople denne til hanskerombelysningen. Bryteren/lyset i hanskerommet til "simulere" bryteren i håndbrekket? Kom gjerne med kommentarer om dette vil fungere.

Inntil videre så er ikke sjansen stor for at jeg har behov for å se film i bilen, men ledningen ligger i en fin kveil i hanskerommet:)    

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste seg veldig fint! Men har fortsatt noen ledninger igjen fra det gamle systemet som var veldig hot når det kom ut: Pioneer Avic X3 med egen hide away unit ++

Så må bare finne 100 % ut av alle ledninger bak der. Noen ligger fortsatt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...