Gå til innhold

Bytte av stikkaksel eller noe slikt


RonnyS

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått en ny lyd fra drivverket på bilen.  Nettopp byttet stikkaksler og medbringere bak, så der er det fast og fint.

Så i dag skrudde jeg av forhjul og medbringer, men kjenner at medbringer har litt slark i forhold til akselen.

Det var generøse mengder grease bak medbringeren, så jeg skrudde dette sammen igjen.  Sjekker andre siden i morgen.

 

Vet noen om en grei instruksjonsfilm om bytting av dette?  Har sjekka på Youtube, men fant ikke noe som viste særlig godt hva som ble gjort.

Har tenkt til å bruke sommerferie og feriepenger på endel småfix på bilen.  Den passerte 415 000 km nettopp, så da trengs det vel litt stell og kos.

Av andre ting jeg skal bytte i sommer er samtlige kryss, foringer og støtdempere.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne se om det er slitasje om du titter på rillene, både på medbringer og aksling.

Det finnes mye på YouTube, let litt så finner du sikkert noe.

 

Ser du slitasje er dette overkommelig jobb, men når du først skal skru ville jeg overhalt alt på begge sider. Nye kingboltlager, simerring, hjullager etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en telefon til Erik og be om passende deler da.

Jeg kan ikke se at det er slitt med det blotte øye, men det er helt klart slark mellom aksel og medbringer.  
Så de er ganske sikkert slitt endel. 

Bak var den godt slitt.  Se vedlagt bilde.

 

Ronny S

104385-199f2e-e63afb_l.jpg

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har begge forhjula vært av bilen og på det siste var det ikke merkbar bevegelse mellom aksel og medbringer.  Men det kommer vel snart.

Kvitringa jeg hørte fra drivverket for noen dager siden gav seg atter at jeg rydda dæsjbordet.  Stramma et par skruer som hadde løsnet etter fjorårets sjau med vindusviskerverket.

Godt at noen reparasjoner er enkle og lett forklarlige.

 

Ronny S


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, YMK skrev:

Ulyder foran kan komme av mellomakslel også ;)

Men lyden forsvant etter rydding av dæsjbordet ...

 

Det er innkjøpt alle kryss til mellomakslinger og alle foringer.  Nye støtdempere og deler til fremaksel i henhold til Lafterolfs anbefaling står for tur.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...