Gå til innhold

Forskudd på arv (gammel tohjuling), trenger tips


trondshj

Anbefalte innlegg

Min far driver og roter med sånne motorhistoriske aktiviteter. I forbindelse med kioskvakt for en tid tilbake så lå det en loddbok tilgjengelig, så i et rolig (svakt?) øyeblikk slang han noen kroner i kurven for et lodd... Og vant.

 

Nå har det seg slik at han er jo på slutten av 60-årene, og selv om han satte stor pris på gevinsten så blir den stort sett ikke brukt. Derfor får jeg nå mitt første forskudd på arv:

 

large.WP_20170525_16_59_47_Pro.jpg.71b33

 

En strøken Trygg fra 1971 (bortsett fra en setesøm som har gitt seg).

 

Den går som et skudd, og starter på første kick, men det er en ting som plager meg, og det er mangelen på speil. Noen som har tips om hvor man kan få tak i speil som er sånn høvelig tidsriktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jadda. Men Stathelle er plassen til Tempo-Berg Ragnar. Der har Kjell Berg As holdt til så lenge det har vært Tempo interesse her i gården og det er et par-tre-fire tiår.... 

Tempo har egen veldig aktiv FB gruppe. Der får du råd om alt og deler til mye og lite. Fin moped forøvrig. Holder også på å fikse på en sånn en for tiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du melde deg inn i Tempoklubben, så får du både medlemsblader og tilgang til de tekniske ressursene på klubbens hjemmesider. Vi har til og med et av styremedlemmene representert blant oss her, så jeg i det nyeste medlemsbladet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smejan skrev:

 Vi har til og med et av styremedlemmene representert blant oss her, så jeg i det nyeste medlemsbladet ;-)

 

Ble usikker og måtte sjekke, det ser ut til at jeg husket feil. Sikkert mange fler med Tempo her likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har moppen kommet hjem, og har fått navnet "Trygve". Er jo en Trygg må vite.

 

Uten hjelp fra opphavet så trengte vi litt tid på å bli venner. Etter å ha druknet tennpluggen, tatt den ut og tørket litt, så kom Trygve til liv, og det ser ut til at vi har kommet til enighet om startprosedyre. Nå er det herlig sachsknatring på første kick.

 

Pluggnøkkel (som jeg overraskende nok ikke hadde) står på innkjøpslista. Duger ikke med korthylse og rørtang når man er på tur. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har Trygve fått et mer eller mindre tidsriktig speil, og jeg har fått meg passende pluggnøkkel. Etter den initielle drukningen av tennplugg, og enigheten om startprosedyre har vi tilbakelagt drøye 6 mil, og da den nye pluggnøkkelen ble testet avslørte den en særdeles fin og ren tennplugg. Ingen grunn til å bekymre seg for soting her.

 

Nå skal gearkassa få litt frisk olje, også tror jeg bare det er tut & kjør.

 

Et spørsmål til de som har erfaring med disse motorene. Da jeg kjørte Suzuki-mopp på 90-tallet så kjørte man jo full gass hele tiden. Og det gikk jo i alle fall greit med min moped. Hvordan er det med disse motorene? Det virker som om motoren trives best ved omlag 55 km/t (i 4. gir), men det stopper jo ikke der. Den drar greit opp til 60 - og mer, men da får man lyder som minner litt om tenningsbank. Tolker jeg det rett som at man skal la motoren slippe det turtallet, eller er det jeg som er overbeskyttende? :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt minst to mopeder av den typen. En nokså lik din 50 ccm og ca. 2,2 hk.  Min aller første Tempo (Corvette het de da) en utseende lik den som du har, men opp trimmet motor ca. 4,5 hk. fra Øglænd med dobbel sadel som krevde motorsykkel sertifikat. Ved ca 10 000 km. kjøring virket den utkjørt og verkstedet sa at den trengte borring. Du er "heldig" som får den opp i 55 km/t Min 2,2,hk greide rundt 45 km/tim. Personlig tror jeg ikke at du overbelaster motoren ved 60 km/tim.

 

Jeg misunner deg denne moped. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg koser meg virkelig med denne.

 

Men den har utviklet et aldri så lite problem. Den lekker olje. Ser ut til at det kommer ut fre gearkassen der gearskiftet går inn i selve kassen. Frykter at messingtetningen der har tatt kvelden. Kom ganske så plutselig. Det kan jo være at litt tynn olje har gjort at den brått begynte å lekke.

 

Da jeg etterfylte så manglet det ca 1 dl olje på kassa. Da holdt den tett en fin kjøretur - og det påfølgende døgnet (uten kjøring) før det brått var en liten dam under den igjen.

 

Får vel begynne med å skifte ut all oljen. Om den har fått litt for "fin" syntetolje så vet jeg jo at det kan ødelegge messingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/19/2017 den 16.12, smejan skrev:

Også må du melde deg inn i Tempoklubben, så får du både medlemsblader og tilgang til de tekniske ressursene på klubbens hjemmesider. Vi har til og med et av styremedlemmene representert blant oss her, så jeg i det nyeste medlemsbladet ;-)

 

Det har jeg gjort. Fikk til og med en passende "hals", samt det særdeles fine medlemskortet med tabell for oljeblanding. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mopedar eg har hatt har gått på maks støtt. Kunne eigentleg teipa fast gassen på full.

Trur nok desse motorane er tiltenkt slik bruk. Det er jo ikkje å vente at folk skal ta det enno rolegare enn det alt går. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...