Gå til innhold

2,25 diesel timing gauge


Knut Eggum

Anbefalte innlegg

1975 S3 diesel LVB, Station Wagon.

 

Det er vanskelig og dyrt å skaffe seg en "Timing gauge" for en 2.25 S3 diesel. Det er flere alternativer, en brukt orginal 605863 eller en MS67B, eller en nylaget fra http://www.dingocroft.co.uk/acatalog/Engine_tools1-p2.html  

 

Jeg har lyst til å lage en sjøl, men er det noen som vet nøyaktig vinkelen mellom de brede tennene på akslingen og pekeren på motorblokka? Servicemanualen sier man skal sette svinghjulet til 13 grader BTDC og bruke timing gauge 605863 eller MS67B. Manualen sier man skal stille inn MS67B til 22 grader.

 

Jeg har tatt bilde av akslingen til dieselpumpa.og tegna inn to linjer. Er det noen som har en "Timing gauge" og som kan bekrefte at jeg har tenkt riktig. Når jeg strammer opp som beskrevet skal pila på figuren stå overens med pekeren på blokka.

 

Apprroximately 20 grader.PNG

MS67B.PNG

Timing gauge 605863.PNG

Aksling.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

På andre dieselmotorer har jeg løsnet røret til dyse nr 1, dreid motoren til tenningsmerket står rett på nederste reimhjul på veiva, deretter løsner jeg pumpa og dreier til jeg får en dråpe diesel fram i røret til dysen.

 

Men på 2,25 har jeg brukt Aremetoden, for jeg har vært usikker siden de ofte har hatt slakt registerkjede. Da blir det litt dødgang å fange opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...