Gå til innhold

Svart eksos


Anbefalte innlegg

Bilen min, D3 2006 har lagt seg til med tjukk svart røyk ved gasspådrag. Såpass at bilene bak bremser opp og førerne sitter og sveiver med armene i bilen. Dessuten er den noen ganger veldig svak, vil ikke svare når jeg gir gass. Sistnevnte skjer kun med kald bil, noen ganger holder det med å starte bilen på nytt for å bli kvitt, noen ganger må den få gå seg litt varm.

 

Tips om hva jeg bør sjekke ut?

Markus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å skape frykt for lommeboka her, men jeg hadde samme symptom på søndag når turboen min begynte å streike. Turbo kilt i starten, men løsnet og virket normalt etter å ha kjørt i 80kmt noen kilometer. Fikk en ny lyd i turbo etter det. 

 

Dette på en 300tdi Defender vel å merke

Endret av TomRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er klassisk intercooler-slangesprekk. På min var det lett å se, sprekk på toppen av den store tykke litt til venstre fremst når du står foran bilen og ser på motoren. Ca 1500 kr hos EWS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, NorwegianDisco skrev:

Er kun ved pådrag i bakke eller full akselerasjon. 

Som min, med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig dette emne skulle dukke opp her i dag da jeg sitter å funderer på det samme. Har en skikkelig sort eksos sky ved pådrag. Kjører en Defender TD5 med ny intercooler og ny eksosmanifoil. Har hatt ut føleren i insuget og renset den uten merkbart resultat. Syntes heller ikke den går like fort som før. Kan det være sliten turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror diagnose burde brukes før bestilling av deler.

 

Sprekk i ladeluftkjøleren gir svart oljehinne rundt lekkasjen og burde være lett å oppdage.

 

Slitasje i turbo merkes ikke godt på trekkraft. Overtrykksventilen sørger jo for at turbotrykk opprettholdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg slettet feilkoder, kjørt litt og sitter igjen med følgende:

 

P0404-00(2F) EGR Control circuit

P006A-00(2E) Map Sensor

P0299-00(2F) Turbo (lavt trykk)

 

Når jeg leser live-verdier på EGR, så står command eller desired value på 0%. Position står på 12% på EGR, 5% på EGR 1 og 4% på EGR 0. Det stemmer kanskje med at control-circuit ikke virker og derfor ikke gir signal?

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan egr og map/turbo henger sammen?

Kom gjerne med tips på hva jeg kan sjekke ut her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde ren MAP-sensor i dag, den var ny for 1,5 år siden, 3mm sot-belegg i dag, men ikke tett. Kjørte bilen etterpå, ingen bedring. Den gikk skikkelig seigt i dag, sotet masse. Samtidig viste den ene EGRen 50% åpning, command var 0%, så her er det noe som ikke stemmer. Håpte å slippe, men vurderer nå blanking av EGR...

 

Feilmedlingen P299-00(2F) Betyr Boost Pressure Actuator NA. Det ser altså ut som at det ikke er kontakt med aktuatoren, kan det stemme? Vurderer å åpne opp for å sjekke om det er bevegelse.

 

 

 

Det virker som et trekløver av feil med EGR, MAP og Boost aktuator... Kan de to siste være følgefeil av EGR-feil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med den ene EGRen på min 07mod D3 i vinter. Jeg husker ikke om jeg hadde flere feilkoder, men jeg hadde vertfall feilkode på EGR på førersiden. jeg så på EGR status vs. command, og var relativt sikker på at feil måtte komme av EGR som var låst - mener den stod konstant på rundt 94% uavhengig av command. Vår bil sotet da skikkelig før rundt 2,5 - 3k rpm. Det var heller absolutt ingen krefter å spore før over nevnte turtall. Over 2,5 - 3k virket den mer eller mindre som normalt. Jeg måtte til og med ty til lavserie for og komme ut av gårdstunet :unsure:. Hos meg gikk det ikke mange kjøreturene fra jeg merket symptomene på manglende trekkkraft - til jeg fikk gul motorlampe i dashbordet.

 

En kjapp titt på google: https://autologic.com/news/blog/friday-fault-to-fix-32 gir litt lesestoff.

 

Jeg bestilte begge sidene fra famousfour og fikk byttet begge to samtidig. Discoen har oppført seg eksemplarisk i etterkant :P(bank i bordet)...

 

Jeg har forøvrig også erfaringer fra pendlerdonignen min (Audi A4 2.0TDI) med EGR. Jeg hadde i en lengre periode en feilkode som kom tilbake etter få dagers kjøring (husker ikke koden i farten) som gikk på feil på MAF sensor. Denne koden kom opp etter ca 1,5år etter at jeg hadde hatt ute og rengjort EGR ventilen, og kom sporadisk i et tidsrom på 8-10mnd før jeg begynte og merke at bilen sotet, og fikk variende turbo-lag. Så fjernet jeg EGRen og hadde av og rengjorde innsuget - og har ikke hatt denne MAF koden i etterkant. Så i tilfellet på audien min var koden en følgefeil av EGR feil som kom gradvis.

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, totveit skrev:

 Jeg måtte til og med ty til lavserie for og komme ut av gårdstunet :unsure:.

 

Ha ha, ja slik er bilen min og, som et furtent esel som ikke skal noen steder.

 

Det heller mot blanking av egr'ene. Tenker at det ville vært lurt å fått renset noe av sotet som er byggd opp, men er det noe som gjøres? Hadde gjerne sluppet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her fant jeg sprekken i bilen min, Jeg skjønte at det var noe rart da jeg så en hvit Tesla bak meg rett før en oppoverbakke, måtte trå på litt for å holde fartsgrensa, så var den bare pluttselig borte når jeg så i speilen i en svart diesel exos røyk. Fattern bare gap skratta!!

 

Jaja.. ny silikon slange på meg med andre ord..

 

Mr.P

 

IMG_20170813_135534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...