Gå til innhold

79/98 Range Rover automat, "luftfjærer"


Anbefalte innlegg

Har vurdert å kjøpe en gammel Range Rover 97 eller 98  model. Har lest litt om luftfjæring tidligere, dyrt når det går i stykker, og sannsynligvis et rent h. om det ryker når du er langt hjemmefra. Da er spiralfjærer langt sikrere. Snakket med en kar som sa at til Disco 2 som har luftfjæring/heving bak, så kan man få kjøpt ombygginssett til fjærer bak. En av selgerne for RR 97/98 opplyser at det ikke er mulig å få dette godkjent på en RR av denne årgangen, kan det virkelig stemme? Linker til hvor finne disse delene, om de i det hele tatt finnes hadde vært flott.

 

Automatkasse er flotte saker så lenge de virker, men en gang sier også den stopp koster det straks 30.000 kr å ovehale. Lar det seg gjøre å bytte over til manuell kasse, streiker en del av  elektronikken i så tilfelle, hva må i så tilfelle gjøres med elektronikken? Hvem kan bygge om elektronikken, til hvilken pris?

  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Disco 2 kan bygges om til spiralfjærer bak, ja. Dette fordi enkelte ble levert uten luftfjær og ACE fra fabrikk. Ergo kan ombyggingen godkjennes med originaldeler.  

Range Rover P38 kan ikke lovlig bygges om til spiraler, selv om det er mange leverandører som selger slike sett, bla Terrafirma. Men de leverer ikke sett med TUV-papirer såvidt jeg vet. P38 ble ikke levert med andre fjærer enn luftfjær fra fabrikk. Derfor vil du få problemer med å få dette godkjent. 

 

Men det er ikke noe problem å holde luftfjæringa i orden på lange turer såfremt du er prevantiv med ditt vedlikehold og skifter komponenter når de begynner å vise slitasje, og ikke langt etter de har gått i stykker. :)  Evt kan et EAS rescue kit med egne fylleventiler hjelpe deg om du plutselig skulle få lekkasje på en belg. 

 

Automatkasse er selvfølgelig dyrt å reparere eller skifte ut. Men RR-kassene er egentlig ikke særlig svake. Dieselen "sliter" med liten converter som skaper mye slipp, som genererer varme. Dieselbilene skal derfor ikke ha tåkelys som hindrer luftstrøm til oljekjøleren. Byttes automatoljen hver 60 000 km eller hvert 3. år slik det står anbefalt fra LR tror jeg ikke det vil være noe problem. 


En ombygging til manuell kasse blir tungvindt med tanke på Becm og TCM og selvfølgelig alt det mekaniske. Prisen vil sikkert nærme seg 30 000,- uansett, når arbeid, ny manuell girkasse og clutch og svinghjul er regnet med.

Evt kan du se etter en bil med manuell kasse. Riktignok ble ikke så mange solgt med dette.

Men både 2.5 DSE og 4.0 V8 bensin ble levert med manuelle girkasser. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becm er grei og programmere om fra auto til manuell. Motoren og er grei da den egentlig ikke bryr seg om girkassen før i MY99 modellen.

Det du trenger for og bygge om er vel følgende ca :

Manuell kasse

ny senter del av midtkonsollen for manuell girspak.

Ny hjerne til transfer samt knapp med ledninger for lavgir

Ny transferkasse med andre splines

nye kassefester da de er annerledes

nytt svinghjul og clutch med spigot foringen

ny oljekjøler og kjølesløyfer til manuellkasse

litt koplinger mellom manuell kasse og motor.

ny ledningsmatte eller ombygging av den på motorern for manuell kasse funskjoner

omprogrammering av BECM

nytt pedalsett

trekke om litt mere ledninger fra pedalsett til BECM for og få med clutch funskjonen.

 

Så det er ikke så mye..... og jeg har sikkert glemt et par småting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...