tkm Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Har vurdert å kjøpe en gammel Range Rover 97 eller 98 model. Har lest litt om luftfjæring tidligere, dyrt når det går i stykker, og sannsynligvis et rent h. om det ryker når du er langt hjemmefra. Da er spiralfjærer langt sikrere. Snakket med en kar som sa at til Disco 2 som har luftfjæring/heving bak, så kan man få kjøpt ombygginssett til fjærer bak. En av selgerne for RR 97/98 opplyser at det ikke er mulig å få dette godkjent på en RR av denne årgangen, kan det virkelig stemme? Linker til hvor finne disse delene, om de i det hele tatt finnes hadde vært flott. Automatkasse er flotte saker så lenge de virker, men en gang sier også den stopp. Lar det seg gjøre å bytte over til manuell kasse, streiker alt av elektronikk, hva må i så tilfelle gjøres med elektronikken? Mulig at dette burde vært skrevet under ombygging, men prøver her først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Hei . Terrafirma og Arnott har ombygningskit til spiralfjærer for RRp38. Tror ikke de kommer med TUV, men det kan du jo prøve å sende en forespørsel om til eks Arnott europe. Mange har lurt på akkurat dette. Når det gjelder sikkerhet for å komme frem/ videre kan du løse dette med å montere ett bra EAS rescue kit, kombinert med en ekstern luftkompressor. Det vil bringe deg videre så lenge belgen er hel. Det er også uhyre sjelden en belg ryker. De belgene er jo også mulig å skifte på stedet om absolutt nødvendig. Manuell kasse er selvfølgelig noe mer drifts sikker enn automat, men godt vedlikeholdt automatkasse holder leeenge, du må gjerne skifte noen kløtsjer på manuell kassen mens du kjører lykkelig videre på automat i samme tidsperiode. men det var det med godt vedlikehold da. Men det er mange andre store å små problemer på RRp38 som gjør at du alltid har noe å henge fingrene i. Så generellt sett må du være forberedt på at de krever rikelig med service og vedlikehold for å opprettholde driftsikker gange.. mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 En P38 med manuell girkasse er vel det nærmeste man kommer bilverdenens svar på en Transvestitt. Spennende, men upraktisk, ubrukelig og upassende. Den mangler da bare stoffseter for å nærme seg attraktiviteten til en Lada Niva ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg kunne gjerne ha vurdert en P38 med Manuell girkasse og stoffseter. Om det var luftfjøring på den, så ville det være mulig å bytte til spiral også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 53 minutter siden, finnarne skrev: Jeg kunne gjerne ha vurdert en P38 med Manuell girkasse og stoffseter. Om det var luftfjøring på den, så ville det være mulig å bytte til spiral også. Kunne ikke vært mer enig. Det ble solgt en slik i helga, brun bil, stoffseter og manuellgir. Ikke soltak heller. Mer perfekt kan det ikke bli. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 For å trekke tråden litt tilbake fra mitt litt tøysete innlegg; er automatkassen det du er mest bekymret for påP38, så bare løp og kjøp. Det er generelt veldig lite automatproblemer, selv på biler som er gått 250 000km eller mer. Antar motorens ganske høye arbeidsturtall gjør at momentet holdes på et behagelig lavt nivå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agrostar Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Kjøpte sjøl ein 96 med 00 karosseri i januar utan å ha prøvd ein sånn bil før... Kan ikkje sei eg er avskremt sjøl etter å ha skrudd eindel for å få den ganske bra, og brukt rundt 40 tusen. Luftfjøringen er eigentleg ganske enkel, om du ser vekk ifra elektronikken. Belger kjøper du komplett for 3-4000, kompressor det samme. Automaten held nok lenge, om den ikkje er chippa. Min er chippa og oljen var sølvfarga når eg bytta den og filteret. Kassen gjekk ifra bra til dårleg etterpå, reknar med ny olje har løsna noko drit og fått det inn i ventilpakka. Men bilen i seg sjøl er eg imponert over, du kan ikkje kjøpe ein sånn bil om du har ti tommeltottar, men alt er ganske lettskrudd, deler er billige og fort å få tak i. Og komforten stiller langt over det eg har prøvd av eldre bilar, og er bortimot på høgde med nye bilar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 EAS systemet er ikke noe å bli skremt over. 4x nye fjører til under 2000kr og ellers er det stortsett småting. Min (korte) erfaring med P38 er at det er en nydelig bil å kjøre når alt virker. Det er mye småting på disse bilene som kan feile, men det er alltid noen som har vært bort i problemet før så det er ikke vanskelig å få hjelp. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en med mye småplukk på om du har planer om å sette bilen på verksted for å få ordnet ting.. Da går tusenlappene fortere enn du kan telle! Kan jeg spørre hvorfor du ikke ser etter nyere modell? Det kom forbedringer hele veien såvidt jeg har skjønt. Får du tak i en av de siste så får du traction control på alle hjul bla. noe du ikke får på en 97. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 25 minutter siden, minim skrev: Kan jeg spørre hvorfor du ikke ser etter nyere modell? Det kom forbedringer hele veien såvidt jeg har skjønt. Får du tak i en av de siste så får du traction control på alle hjul bla. noe du ikke får på en 97. Teknikken ble bedre, men kvaliteten ble dårligere. 2000/ 2001 har td langt dårligere kontakter, kabelnett osv enn de tidlige. Det ryktes om bruk av dårligere stål endel steder også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tkm Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Takk for mange flotte svar, likevel så har jeg nok landet på å stå over, og heller sette i stand min gamle Disco 1/97 model med 300 TDi. Design på karosseri på disse to bilene er helt i hver ende av skalaen, skulle gjerne hatt en P38, men det blir i hvertfall ikke denne gangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tkm Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, minim skrev: EAS systemet er ikke noe å bli skremt over. 4x nye fjører til under 2000kr og ellers er det stortsett småting. Min (korte) erfaring med P38 er at det er en nydelig bil å kjøre når alt virker. Det er mye småting på disse bilene som kan feile, men det er alltid noen som har vært bort i problemet før så det er ikke vanskelig å få hjelp. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en med mye småplukk på om du har planer om å sette bilen på verksted for å få ordnet ting.. Da går tusenlappene fortere enn du kan telle! Kan jeg spørre hvorfor du ikke ser etter nyere modell? Det kom forbedringer hele veien såvidt jeg har skjønt. Får du tak i en av de siste så får du traction control på alle hjul bla. noe du ikke får på en 97. Har vel noe med prisen å gjøre, hadde jeg vært steinrik hadde jeg sikkert kjøpt en ny, men så er det nå ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tkm Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) På 13.6.2017 den 10.47, lafterolf skrev: Kunne ikke vært mer enig. Det ble solgt en slik i helga, brun bil, stoffseter og manuellgir. Ikke soltak heller. Mer perfekt kan det ikke bli. Hei Lafterolf. Om jeg forstår deg riktig så finnes disse P38 også uten luftfjæring, og med manuell girkasse. Kanskje ikke så mange av de, men de finns tydligvis. Endret 14. juni 2017 av tkm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 30 minutter siden, tkm skrev: Hei Lafterolf. Om jeg forstår deg riktig så finnes disse P38 også uten luftfjæring, og med manuell girkasse. Kanskje ikke så mange av de, men de finns tydligvis. Rimelig sikker på at du ikke får dem uten luftfjærer. Jeep har noen modeller uten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alikuwa msimamizi Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 Det finnes ikke P38 med skruefjærer originalt. En del er ombygget og det finnes sett som tar seg av elektronikken slik at en unngår feilmeldinger. Jeg har dog ikke sett noen som har levert nødvendige papirer (fra TÜV) for å få ombyggingen godkjent. I utgangspunktet burde det kun være snakk om å dokumentere "spring rate" samt vanlig dokumentasjon "Teilegutacht" på komponentene men siden P38 senkes i høyere hastigheter kan det være litt mer komplisert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tkm Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2017 Takker for informativt svar, her ute i Østfold har jeg hatt det skikkelig vrient med Biltilsynet tidligere med en Disco 1, ser ut som at de elsker å pine folk, så jeg tror at jeg står over en slik konvertering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tkm Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Alle småfeil som Dere nevner, hva kan det bestå i? Selvfølgelig vanskelig å svare, at alle disse bilene er relativt lettskrudde er nok tilfelle. Hva med Disco 2, hvilken type motor er dette, kjede eller tannreim? Har vært og kikket på en RR på Ski, og ligger to for salg i Østold som jeg skal innom å se på i løpet av dagen. Vanskelig å bestemme, Disco eller RR/P38. Takker for fin info! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Jeg har begge to, og vil uten tvil anbefale... Tesla Modell X .. Det ligger masse informasjon i tråder på forumet her, regner med du har lest DENNE og DENNE tråden ? Seriøst, begge har fordeler & ulemper. Det er vel ingen tvil om at driftssikkerhetsmessig er nok D2 et LANGT bedre kort enn P38. Dette er også behørig diskutert i sikkert 100 tråder her på forumet. Like fordømt er P38`en min den bilen jeg har eid som jeg er mest glad i Ingen, og da mener jeg INGEN andre biler i hele verden, kommer i nærheten av de klassisk, robuste, distinkte men enkle linjene denne bilen har. Likevel er det ikke til å legge skjul på at P38 er Landrovereierskapets svar på ekstremsport, kun for de mest modige, eller de aller mest idiotiske av oss... Litt som å hoppe i trollveggen med flatskjerm.... Førerplass og ikke minst bakseteplass er D2 totalt overlegen, og bagasjerommet er også mye enklere å bruke, selv om jeg tror det er mindre pga D2`ens ekstreme høyde. D2`en på sin side er bare lastet med virk. Jeg har hatt mindre problemer med D2 enn jeg kunne forvente, og ikke kostet den stort heller. Den rakler og kakler litt både her og der, og har skrammer, sår og merker overalt, men den virker, og da er jeg happycamper egentlig.... Konklusjon; velg selv. Du kommer til å angre innimellom uansett hvilken av de to du velger. Men stort sett går det bra, og det er ALLTID en som står klar til å bidra, når ting har gått skikkelig åt skogen, metaforisk sett. Som en venn fortalte meg i går ( mistanke om totalt påkrevet motorbytte på en D3 ) det er tross alt bare en bil, og bare penger PS- beste SERIØSE og KONKRETE rådet jeg kan gi; er å kjøpe den beste du har råd til, og strekk gjerne strikken. Det er langt mellom de skikkelig gode, og desto tettere mellom biler som er blitt forsøkt i 10 år eller mer. Du får som regel nok å henge fingrene i, selv om du velger et bra eksemplar. Husk å sette av penger til litt verktøy ( Nanocom trenger du sikkert, vurder også trekkbil og biltralle og lykke til ) PS - jeg kjøpte P38`en og den første D2`en min som " hakket over kjørbare objekter " og har måtte svi bigtime for det, iaf i lommeboka. Tipper det er smartere å finne en som virker litt brukbar i utgangspunktet egentlig.. Endret 16. juni 2017 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.