Jølle Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Kjøpt meg en Land Rover Discovery type 2. han jeg kjøpte den av sier at olje lampa lyste under fart. men fikk stoppa motoren fort. så lurer jeg på hvor mye skade kan det komme på denne korte tiden.??? jeg kan ikke finne noe metal partikler på peilepinen. han snaka noe om at det er noe i toppen sm gjør at disse motorane mister olje trykket jeg kjenner ikke til disse m otorane eller Land Rover i det heletat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Du må finne ut om det er trykket som mangler, eller giveren som feiler. Skaff et manometer, og overganger til blokka, så du kan SJEKKE trykket. Jeg har aldri hørt at det er vanlig problem at TD5 mister oljetrykket i moderne tid ( de som fikk løsnet oljepumpa er vel på de evige offroadmarker for mange år siden ), men alt kan skje. Hvor mye skader du evt har fått, er umulig svare på. Alt fra " veldig lite" ( ingenting ?) til " totalras neste". Jeg tipper på giverfeil, men hadde aldri turt vedde hele motoren på akkurat det.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 for olja er fin ser neten ikke brukt ut en gang. toro jeg gjør som du sier. få montere olje trykk manometer. å se hva det er på. men vett du hva olje trykke skal vere på disse motorane?? tiligere eier har jo begynt å demontere masse på motoren. da for jeg bare skru den sammen å se om jeg får liv i denne i gjenn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Fra manualen: Pressure at idle (cold)...................................................... .3.0 bar (43.5 Ibf.in2 ) Pressure at 3500 rev/min (hot)......................................... 1.5 - 3.0 bar (21.75 - 43.5 Ibf.in2 ) Relief valve opening pressure.......................................... 4.0 bar (58 Ibf.in2 ) Low oil pressure switch opening pressure ....................... 0.2 - 0.6 bar (3.0 - 8.8 Ibf.in2 ) Jeg ville begynt med å trykkteste trykkbryteren. Om den viser normal, ville jeg satt manometer på motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 takk. da prøver jeg få motoren klar til opp start til helga. Så se om jeg finne ut noe om den er dø eller ikke. motoren bør vell ikke vere noe problem å skalfe vis min er dø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Du kommer ikke til å se noe på peilepinne. Spon faller ned i bunnpanna. Tapp av olje og sil den om du leter etter spon. Skru av bunnpanna og sjekk skruen i oljepumpe. Om den har løsnet, og at motoren ble stoppet tidsnok, noe jeg tviler på om skruen løsnet, er du garantert å ødelegge motoren om du starter den for å måle trykket. Er derimot skruen i pumpa på plass kan du måle trykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 Skruer i bontroa på plass. Skal det vere skruer oppi der?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Hva, hvor? Hva mener du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Skrue eller skruer? Ikke det at det skal være noenting der, definitivt ikke skruer, men dette vet du sef. En enslig skrue tyder vel på at oljepumpeskruen har løsnet. Den ser slik ut: http://www.brit-car.co.uk/product.php/117269/2594/bolt_m6_x_25mm_oil_pump_block_td5 Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Det selger henviser til vedrørende toppen på td5 er at enkelte har opplevd sprekk i diesel galleriet så en får diesel i olja. Jeg fikk det. med motor i bilen er det rimelig greit å bytte big END bearing, som kanskje er det som kalles rådelager. Google vet. Jeg byttet de med motor i bilen. på en td5 ligger oljepumpa i bunnen av motoren. Tar du ned bunnpanna vil du se i fremkant av motor et lite tannhjul drevet av registerreima. Det tannhjulet er festet med en bolt, som har løsnet på noen biler. Den bolten havner i bunnpanna om din er løsnet. jeg ville ikke startet den motoren før bunnpanna var nede og sjekket om bolten sitter. Eventuelt tatt av noen lagerholdere for å sjekke det som er synlig av lager for slitasje. Kjøp deg en Haynes bok før du skrur på en slik motor. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Jeg har delt olje filtrer. Var ikke mye fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Det bildet viser vel bare et sentrifugalfilter som virker? Vet ikke hvor lenge det filteret har sittet i, men jeg forventer vel at det ser sånn ut etter 10-15000km. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 27. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2017 Med metal spon i Det??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Jeg trodde det var gjenskinn på fotoet. Vanskelig å se at det var spon. Diesel i oljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.