Gå til innhold

olje lampa lyste


Jølle

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg en Land Rover Discovery type 2.

han jeg kjøpte den av sier at olje lampa lyste under fart. men fikk stoppa motoren fort. så lurer jeg på hvor mye skade kan det komme på denne korte tiden.???

jeg kan ikke finne noe metal partikler på peilepinen.

han snaka noe om at det er noe i toppen sm gjør at disse motorane mister olje trykket 

 

jeg kjenner ikke til disse m otorane eller Land Rover i det heletat

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut om det er  trykket som mangler, eller giveren som feiler. Skaff et manometer, og overganger til blokka, så du kan SJEKKE trykket. Jeg har aldri hørt at det er vanlig problem at TD5 mister oljetrykket i moderne tid ( de som fikk løsnet oljepumpa er vel på de evige offroadmarker for mange år siden ), men alt kan skje.

 

Hvor mye skader du  evt har fått, er umulig svare på. Alt fra " veldig lite" ( ingenting ?) til " totalras neste". 

Jeg tipper på giverfeil, men hadde aldri turt vedde hele motoren på akkurat det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for olja er fin ser neten ikke brukt ut en gang. toro jeg gjør som du sier. få montere olje trykk manometer. å se hva det er på. men vett du hva olje trykke skal vere på disse motorane??

tiligere eier har jo begynt å demontere masse på motoren. da for jeg bare skru den sammen å se om jeg får liv i denne i gjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra manualen:

Pressure at idle (cold)...................................................... .3.0 bar (43.5 Ibf.in2 )

Pressure at 3500 rev/min (hot)......................................... 1.5 - 3.0 bar (21.75 - 43.5 Ibf.in2 )

Relief valve opening pressure.......................................... 4.0 bar (58 Ibf.in2 )

Low oil pressure switch opening pressure ....................... 0.2 - 0.6 bar (3.0 - 8.8 Ibf.in2 )

 

Jeg ville begynt med å trykkteste trykkbryteren. Om den viser normal, ville jeg satt manometer på motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å se noe på peilepinne. Spon faller ned i bunnpanna.

Tapp av olje og sil den om du leter etter spon.

 

Skru av bunnpanna og sjekk skruen i oljepumpe. Om den har løsnet, og at motoren ble stoppet tidsnok, noe jeg tviler på om skruen løsnet, er du garantert å ødelegge motoren om du starter den for å måle trykket.

 

Er derimot skruen i pumpa på plass kan du måle trykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selger henviser til vedrørende toppen på td5 er at enkelte har opplevd sprekk i diesel galleriet så en får diesel i olja. Jeg fikk det.

med motor i bilen er det rimelig greit å bytte big END bearing, som kanskje er det som kalles rådelager. Google vet. Jeg byttet de med motor i bilen.

 

på en td5 ligger oljepumpa i bunnen av motoren. Tar du ned bunnpanna vil du se i fremkant av motor et lite tannhjul drevet av registerreima. Det tannhjulet er festet med en bolt, som har løsnet på noen biler. Den bolten havner i bunnpanna om din er løsnet.

 

jeg ville ikke startet den motoren før bunnpanna var nede og sjekket om bolten sitter. Eventuelt tatt av noen lagerholdere for å sjekke det som er synlig av lager for slitasje.

 

Kjøp deg en Haynes bok før du skrur på en slik motor. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...