Gå til innhold

Bytte rådelager på en Puma med motoren i


Finn Kristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg mistet oljen under kjøring med min 2007 defender puma, og var (tydeligvis) for sein med å skru av motoren. Resultatet ble en "klapprelyd" som Landroververkstedet mente kunne være rådebank..

Før jeg går til det drastiske skritt og bytte motoren kunne jeg tenke meg å bytte rådelager. Da uten å ta ut motoren.

Er det noen her inne på VBF som har gjort dette før, og som vil dele erfaringer om dette ?

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaprer det i rådelager, er mest sannsynlig både veiv og råde kastbart, alt går jo an å prøve, men med dagens tolleranser og lettløpsolje ville jeg ikke anbefale langtur etter en sånn kun bytte rådelagerjobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Enten kan du måle lagerspill med vokstråd først, eller du bare skifter alle rådelager og veivlager.

Søk på youtube, der har folk lagt ut alt mellom himmel og jord. Nytteverdien er høyst variabel, men du finner sikker noe som er brukbart.

Husker å ha sett en video der det demonstreres hvordan veivlager skiftes med motor i bilen ved å rotere veiva og skyve lageret ut med en avslipt skrue i oljehullet. Veivlagerskifte heter noe slik som "Rolling in main bearing"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere løsninger på lagerskift med alt i bil.

Jeg har pleid å slakke boltene på alle veivbukkene og brukt nedre skål på bukken jeg jobber med til å skyve ut øvre baklengs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...