Gå til innhold

Defender 300tdi med forbigående kilt turbo


TomRH

Anbefalte innlegg

Så, etter nesten 430000km, fikk eg omsider se tegn til at turbo legger inn årene.

 

Kjørte ca 30km i morges, uten problem. Nå jeg skulle kjøre hjem igjen i ettermiddag, merket jeg plutselig at det var mye svartrøyk når jeg skulle aksellere, og merket så at turbotrykkmåleren viste 0. Stoppet og sjekket, uten å finne noe uvanlig i rør eller koblinger.

Kjørte så videre, for hjem måtte jeg jo. Etter å ha kjørt et par kilometer i 80, så kom plutseilg turbotrykket tilbake med et gledelig hvin.

Resten av turen fungerte turboen som vanlig, bortsett fra at den nå har mye mer hvinelyd på lavt trykk/turboturtall. Lyd kommer primært igjennom eksos (har ikke cat og mellompotte).

 

Jeg tolker det slik at i starten var turboen kilt, altså at den ikke roterte i det hele tatt. Så har antakelig høy eksostrøm klart å løsne turboen igjen etterpå.

Men jeg vil anta at viss turboen først har kilt seg en gang, så er vel glidelager ødelagt og turbo må skiftes? Antar også at skade på glidelager er årsak til ekstra turbohvin på lavt trykk?

 

Oljenivå er fint. Riktignok er det snart tid for å oljeskift, så oljen er nå nesten så gammel som den blir. Burde jeg sjekke smøring til turbo, om det i det hele tatt går an?

 

Kan også nevne at så lenge jeg kan huske har det vært litt olje i innsuget (har hatt bilen i snart 8 år), og det er litt radial og ca ingen aksial slark i turboen. Dette har så langt jeg kan se ikke endret seg etter kilingen i dag. Eneste er at jeg muuuuligens merket den var litt mer luggete når jeg prøver å spinne den rundt for hand.

 

Jeg har lenge drømt om en unnskyldning for å bytte til VGT turbo. Ser at Praesto selger kit til ca 15K. Det er jo en rimelig dyr oppgradering. Jeg har også merket meg at noen advarer mot å gjøre betydelige endringer på motorer som er levd lenge med vanlig turbo etc. Noen som føler for å dele litt tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Olje i innsuget er vel noe alle med denne motoren kjenner til.

15K på en motor med 430K på telleren er vel ikke noen god investering.

Du kan få kjøpe min gamle turbo for kr 1000.-  Tatt av Defender 300 tdi med 90k på telleren. Må hentes i Oslo.

Mvh AtleG 9null8 33 528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du tenker dårlig investering som i at denne bilen skal dø snart uansett, så er jeg ikke nødvendigvis helt enig - jeg har sånn halvveis ubevisst gjort det til et lite poeng å få den til å vare så lenge som mulig (innenfor visse rammer selvsagt). Men det er noe fristende fornuftig å bare bruke en lusen tusing på fiksen også. Sånn sett litt kjedelig at din ligger så lang unna (Jeg bor i Rogaland). Selger du med hel eksosmanifold på?

 

Men bare for å presisere tidligere spørsmål litt: Jeg lurer litt på årsaken til at dette skjedde. At turboen dør før eller siden er jo naturlig, men kan det være at smøring har feilet, og i såfall, hvordan kan jeg sjekke det? Er litt unødvendig å sette i ny turbo som feiler igjen for den ikke får olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Tviler. Det var etter min oppfatning nokså tydelig at turboen plutselig begynte å spinne når jeg fikk trykket tilbake.

(Nå går jeg ut fra at du mener at turboen har hele tiden rotert, bare med åpen wastegate når jeg ikke hadde trykk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg byttet til ny brukt turbo (og reg reim, pakninger, vannpumpe, vakuumpumpe, olje og flere filter når jeg først hadde demontert en del i motorrommet).

Hadde en liten prøvetur i går, og ting ser ut til å fungere fint.

 

Men jeg merket meg at turbotrykket nå makser på ca 1.2-1.3 bar. Tidligere var maks 1.1.

Før jeg monterte turbo justerte jeg wastegate til å være like langt ute som på den turboen jeg fjernet. Tanken var at det skulle gi likt trykk.

Nå er jo ikke dette en voldsomt stor forskjell, men motoren har jo gått litt, så jeg tenker jeg trenger jo ikke overdrive. Men å justere wastegate med alt montert i motorrom er rimelig knotete.

 

Så spørmålet mitt er: Vil ikke det ha samme funksjon om jeg bare lar være å trø så hardt på pedalen at trykket går over 1.1 bar? Drivstofftilførsel er vel avhengig av bl.a turbotrykk?

 

Vet ikke noe om EGT foreløpig. Tror det var noe galt med sensoren under prøveturen i går, så må ta en kikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring av ytelsen på gammel motor forårsaker ofte at oljen forringes fort til å begynne med.

Gammel dritt inni motoren løsner pga endret turtallsmønster og temperaturvariasjoner.

Forsiktig innkjøring og sjekk av oljeforbruk og tilstand er gode preventive tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde postet dette svaret for flere dager siden, men det hadde tydeligvis ikke blitt registrert...

 

Litt innkjøring skal jeg klare.

Jeg tipper du tenker å sjekke tilstand ved å sjekke farge på olje på peilepinne?

 

Det viser seg at jeg har fått ledningsbrudd i proben til EGT måleren. Er det noen som vet hvor en får tak i ny slik? Av en eller annen grunn har jeg store problem med å finne slikt i norge. Har funnet noen til flere tusen kroner, og jeg ser biltema ihverftall har hatt en modell, men det ser dårlig ut nå.

Jeg ser ikke noen grunn til å kjøpe EGT måler til over tusen kroner for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...