Gå til innhold

EspenK

Anbefalte innlegg

Har nylig konvertert ex-millen til 123ignition samt skiftet toppakning. Nå har jeg trøbbel med å få den til å gå skikkelig (les 2. og 3. sylinder tenner ikke), det høres rett og slett ut som en raklete krysning av VW boble og Harket Davidson på tomgang.

 Toppakningen er skiftet etter alle kunstens regler og selv mener jeg at problemet ligget i tenninga. Alle pluggene har gnist og får bensin men vil altså ikke tenne. Pluggledningene er koblet i riktig rekkefølge.  Har prøvd å rotere den j...la fordeleren i alle mulige og umulige retninger uten at det hjelper stort. Så; noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ut plugg på fremste sylinder. Drei motoren til du kjenner det blir kompresjon. Stopp når tenningspunktet på nederste reimhjulet står riktig.  

Rotoren peker nå på ledning til sylinder 1. 

Dette for å være sikker på at ting står riktig.

 

Du har justert ventiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drei fordelen til den peker på 2 og sett plugg ledningene på ny etter tenningsrekkefølge ( mot klokka)

 

blir det like ille da?

 

må selvfølgelig være sikker på at sylinder en er på tenning og at både eksos og innsugsventilen er stengt

Endret av fmikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bildet står rotoren mot punktet der ledningen går til sylinder 1. Det er riktig. Man må se hvor ledningene til sylindrene går, ikke om hvilken fysisk sylinder rotor peker mot. Da skullesylindrene stått plassert i sirkel rundt fordeleren.

 

Nå vil fordelere, uansett merke, rotere samme vei. Det er slik motorer er bygd opp. Så man må i alle fall ikke tenke at "kanskje rotoren går motsatt vei av den originale". Jeg mener ikke at noen tror dette, samtidig er det mange rare hoder som svirrer rundt i tankene (eller tanker rundt i hodet) når man står overfor et problem man ikke skjønner noe av.

 

Lykke til. Bytt tilbake til original fordeler og coil og se om problemet løser seg da.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan forskjellige fordelere på samme motor gå motsatt vei Rolf?

 

Drevene står likt inne i motoren og gjennom fordeleren er det en stiv aksel som går i inngrep nede i motoren når fordeler plasseres. En annen fordeler kan i alle fall ikke starte å gå motsatt vei av hva den forrige fordeler gjorde. Da må hele motoren vært plukket i småbiter og man har satt sammen motoren feil, eller brukt feil deler inni motoren.

 

Arbeid på toppen vil ikke medføre slikt.

 

Hilsen H A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Elvehundre skrev:

....

Lykke til. Bytt tilbake til original fordeler og coil og se om problemet løser seg da.

...

Dessverre ikke en mulighet ettersom det gamle anlegget er gitt bort til en annen forumbruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at topdeksel må av og sjekk at alle ventiler opererer mens du tørner igjennom.

 

når du måler kompresjon på sylinder nr 1 og forhåpentlig vis har tenningsmerket på plass, skal rotor peke på sylinder 1 uttak for tennpluggledning.

fortsett tørn til 3 og sjekk pluggledning matcher... osv

 

debat om retning: ta av fordelerlokker å kjør starter, da får du bekreftet retning..

 

må spørre dumt, starteren går riktig vei? Det er vel ikke mulig å få inngrep i svinghjulet om den går motsatt... vet altså ikke.

 

helt sikkert noen som har klart å få motoren til å gå vrangveien :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter går bare en vei uansett polarisering .

Prøver du å vri på rotor er det den veien den fjærer litt den roterer. 

Det er vekter og fjærer under stifteplata som ved turtall vrir hele plata og gir tidligere tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: skru ut alle plugger å sett de i plugg ledningene.

legg de mot gods i sylinder rekkefølge, slik at du ser hvilken som gir gnist og sjekk at de får gnist i tennings rekkefølge når du kjører starter.

oBS!!!!

pass på da motoren vil blåse bensin ut plugg hullene, om du ikke setter inn andre tennplugger mens du holder på. 

 

og om du ikke allerede har gjort det, må du måle kompresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På treffet på Evje i fjor stod vi en gjeng og kikket under panseret til Thomas. Han hadde montert nytt elektronisk tenningsanlegg og kjørt uten problemer fra Stavanger området til Evje. Men på kjøreturen på lørdag var det slutt og over og ut. Etter å ha montert inn original fordeler fungerte alt helt topp igjen. 

 

Jeg aner ikke noe om merker eller typer han hadde kontra ditt, men det er verdt å sjekke at det faktisk kommer gnist der det skal være gnist før du demonterer halve motoren igjen. Du sier du har gnist på alle pluggene, men er du sikker på at den gir gnist på rett tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...