EspenK Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Har nylig konvertert ex-millen til 123ignition samt skiftet toppakning. Nå har jeg trøbbel med å få den til å gå skikkelig (les 2. og 3. sylinder tenner ikke), det høres rett og slett ut som en raklete krysning av VW boble og Harket Davidson på tomgang. Toppakningen er skiftet etter alle kunstens regler og selv mener jeg at problemet ligget i tenninga. Alle pluggene har gnist og får bensin men vil altså ikke tenne. Pluggledningene er koblet i riktig rekkefølge. Har prøvd å rotere den j...la fordeleren i alle mulige og umulige retninger uten at det hjelper stort. Så; noen som har forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Legg ut bilde som viser pluggledningene fra fordeler og til pluggene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 10. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2017 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fmikkel Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Går rotoren din mot klokka når den roterer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 Jepp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokomelk83 Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Rekkefølgen skal være 1,3,4,2. Det ser ut som du har 1,2,4,3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Du har kontrollert hvilken retning rotoren går etter at du monterte ny fordeler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 31 minutter siden, sjokomelk83 skrev: Rekkefølgen skal være 1,3,4,2. Det ser ut som du har 1,2,4,3. Stemmer det, ble litt kluss i siste økta igår kveld. Har korrigert nå uten at det hjelper nevneverdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 5 minutter siden, lafterolf skrev: Du har kontrollert hvilken retning rotoren går etter at du monterte ny fordeler? Rotoren går mot klokka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Skru ut plugg på fremste sylinder. Drei motoren til du kjenner det blir kompresjon. Stopp når tenningspunktet på nederste reimhjulet står riktig. Rotoren peker nå på ledning til sylinder 1. Dette for å være sikker på at ting står riktig. Du har justert ventiler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 På bildet er motor på TDC. Som du ser peker rotoren vel mere mot nr 2 enn nr 1. Ventiler justert etter alle kunstens regler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fmikkel Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Drei fordelen til den peker på 2 og sett plugg ledningene på ny etter tenningsrekkefølge ( mot klokka) blir det like ille da? må selvfølgelig være sikker på at sylinder en er på tenning og at både eksos og innsugsventilen er stengt Endret 11. juni 2017 av fmikkel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Ut fra bildet står rotoren mot punktet der ledningen går til sylinder 1. Det er riktig. Man må se hvor ledningene til sylindrene går, ikke om hvilken fysisk sylinder rotor peker mot. Da skullesylindrene stått plassert i sirkel rundt fordeleren. Nå vil fordelere, uansett merke, rotere samme vei. Det er slik motorer er bygd opp. Så man må i alle fall ikke tenke at "kanskje rotoren går motsatt vei av den originale". Jeg mener ikke at noen tror dette, samtidig er det mange rare hoder som svirrer rundt i tankene (eller tanker rundt i hodet) når man står overfor et problem man ikke skjønner noe av. Lykke til. Bytt tilbake til original fordeler og coil og se om problemet løser seg da. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Noen fordelere går faktisk motsatt vei. Derfor greit å få klarlagt hvilken vei denne går. Mot klokka blir dette rett, i motsatt fall blir det som Espen skisserer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Hvordan kan forskjellige fordelere på samme motor gå motsatt vei Rolf? Drevene står likt inne i motoren og gjennom fordeleren er det en stiv aksel som går i inngrep nede i motoren når fordeler plasseres. En annen fordeler kan i alle fall ikke starte å gå motsatt vei av hva den forrige fordeler gjorde. Da må hele motoren vært plukket i småbiter og man har satt sammen motoren feil, eller brukt feil deler inni motoren. Arbeid på toppen vil ikke medføre slikt. Hilsen H A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 55 minutter siden, Elvehundre skrev: .... Lykke til. Bytt tilbake til original fordeler og coil og se om problemet løser seg da. ... Dessverre ikke en mulighet ettersom det gamle anlegget er gitt bort til en annen forumbruker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 55 minutter siden, lafterolf skrev: ...Mot klokka blir dette rett, i motsatt fall blir det som Espen skisserer. Skjønner ikke helt hva du mener her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Kan du få lånt en original fordeler? Og coil? Valnesfjord er litt langt unna Halden for å låne fordeler hos meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg er forvirret selv også, for etter å ha sett haugevis av tenningsopplegg på youtube ser det ut til at det finnes begge deler. Ta en titt selv. Jeg ble først klar over dette nylig i tråden til landroverforallepenga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenK Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 Nå så jo toppen grei ut da den var av, men kan det være at en (eller flere) ventiler er defekt? I og med at den ikke tenner på alle sylindrene mener jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Har du målt kompresjon? Støtstenger som ikke treffer riktig nedi pusheren kan gi rare feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fmikkel Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Enig at topdeksel må av og sjekk at alle ventiler opererer mens du tørner igjennom. når du måler kompresjon på sylinder nr 1 og forhåpentlig vis har tenningsmerket på plass, skal rotor peke på sylinder 1 uttak for tennpluggledning. fortsett tørn til 3 og sjekk pluggledning matcher... osv debat om retning: ta av fordelerlokker å kjør starter, da får du bekreftet retning.. må spørre dumt, starteren går riktig vei? Det er vel ikke mulig å få inngrep i svinghjulet om den går motsatt... vet altså ikke. helt sikkert noen som har klart å få motoren til å gå vrangveien :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Starter går bare en vei uansett polarisering . Prøver du å vri på rotor er det den veien den fjærer litt den roterer. Det er vekter og fjærer under stifteplata som ved turtall vrir hele plata og gir tidligere tenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fmikkel Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Forslag: skru ut alle plugger å sett de i plugg ledningene. legg de mot gods i sylinder rekkefølge, slik at du ser hvilken som gir gnist og sjekk at de får gnist i tennings rekkefølge når du kjører starter. oBS!!!! pass på da motoren vil blåse bensin ut plugg hullene, om du ikke setter inn andre tennplugger mens du holder på. og om du ikke allerede har gjort det, må du måle kompresjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 På treffet på Evje i fjor stod vi en gjeng og kikket under panseret til Thomas. Han hadde montert nytt elektronisk tenningsanlegg og kjørt uten problemer fra Stavanger området til Evje. Men på kjøreturen på lørdag var det slutt og over og ut. Etter å ha montert inn original fordeler fungerte alt helt topp igjen. Jeg aner ikke noe om merker eller typer han hadde kontra ditt, men det er verdt å sjekke at det faktisk kommer gnist der det skal være gnist før du demonterer halve motoren igjen. Du sier du har gnist på alle pluggene, men er du sikker på at den gir gnist på rett tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.