Gå til innhold

Noen gang rota det til med tilhenger?


Corvinus

Anbefalte innlegg

Noen gang tror man gjerne at det kun har skjedd med seg selv, og at alle andre kjører perfekt. Gøy å evt. høre om andres historier om svikt i den laterale tenkeboksen og hvor man gjerne har rota seg opp i en situasjon med henger hvor det var vanskelig å komme seg ut igjen. Trang vei eller andre årsaker som overrasket litt. I dag skal man jo klare alt perfekt, så kan være avslappende å høre at andre kan gjøre feil også.

 

Jeg skulle selv snu på en trang plass med stor butikklånt skaphenger bak freelanderen, og endte opp med å hekte den av og dra den litt 360 grader med håndkraft. En litt mer erfaren sjåfør hadde nok enkelt reddet seg inn. Har heldigvis gått greit andre ganger, men nå skal det snart bygges terrasse, så jeg kom til å tenke på det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har knust noen baklykter på bilen med last som stikker ut over draget. Den som jeg ble mest overrasket over var da jeg bulka bakskjermen på bilen ved å kun kjøre framover i full sving med en 21 meters lift på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Hengere med brems har jeg erfart triller baklengs selv med brekket på.

Heldigvis bare med vrakbil på.

Sikkert gjort flere #¤%&/()= gjennom årene.

Da er bremsene feiljustert,for det er det lovkrav om at de ikke skal.....

 

( medmindre hengeren var fra steinalderen, med mekanisk ryggesperre... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gautes skrev:

Får ikke påstanden din til å stemme verken i teori eller praksis,Joker. 

 

hadde aldri turt å eie en henger som røyset bakover uten kontroll når håndbrekket står på, det er iaf helt sikkert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hengere som selges nå til dags, er konstruert slik at de kan trille bakover med brekket på. Det er fordi det skal være mulig å rygge med de, ettersom de ikke har mekanisk ryggesperre slik gamle hengere hadde. Ta av bremsetrommelen og studer måten båndene er festet på, så skjønner du hvordan det fungerer.

Faren for at den triller bakover, øker med brattere bakke og tyngre last. Dette har jeg ikke inntrykk av at verken produsenter, selgere eller kjøreskoler informerer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, WildRover skrev:

De fleste hengere som selges nå til dags, er konstruert slik at de kan trille bakover med brekket på

 

INGEN av de ca 10 nye tilhengerne jeg har handlet siste 6-8 år har vært mulig å trille bakover med brekket på. Dette inkluderer 2 stk Solifer Caravan ( BPW understell ) 2 nye Gaupenhengere ( enakslet og toakslet ), en Brenderup 5000, en Humbaur 3000, en IFOR WILLIAMS LM 146, en BK-hengeren og sikkert noen jeg har glemt.

 

En henger som fyker bakover med brekket på, hadde jeg ikke turt å bruke er jeg redd...

 

Det forutsetter selvsagt at brekket er korrekt justert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en del før i tiden på Politihøyskolen, med himlingsmontasje. Dette var oppunder jul for 15-20 år siden. Hadde med henger, og hadde også med en gjeng Chilenere. Fredag ettermiddag, masse elever på vei ut porten, Geländewagen lastet med Chilenere og en henger full av utstyr bak. Tråklet meg vei opp den lille kneika ut av porten, ut i Gydas vei, til venstre mot Slemdalsveien mellom elever fra musikkhøyskolen og politiaspiranter. Så måtte jeg vente på trafikken for å svinge venstre ned mot Majorstua.

Endelig klart og jeg dro på. Da hoppet hengeren av kula (den hadde ikke vært festet, bare lagt oppå :unsure:). Hengeren dro rett fram inn i ei lomme hvor en bil akkurat hadde kjørt. Den stoppet bang i flettverksgjerdet mot T-banen (gikk heldigvis ikke gjennom).

Den episoden sitter som planta i sjela. Jeg hadde en haug potensielle ulykker med store skader hvis hengeren hadde hoppet av før. Kunne rett å slett ha drept noen.

Chilenerne holdt på å le seg i hjel, og mente jeg burde spille Lotto med en gang. Maken til flaks hadde de ikke sett noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, WildRover skrev:

De fleste hengere som selges nå til dags, er konstruert slik at de kan trille bakover med brekket på. Det er fordi det skal være mulig å rygge med de, ettersom de ikke har mekanisk ryggesperre slik gamle hengere hadde.

Ligger ikke denne funksjonen i draget, og ikke i selve bremsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, WildRover skrev:

De fleste hengere som selges nå til dags, er konstruert slik at de kan trille bakover med brekket på. Det er fordi det skal være mulig å rygge med de, ettersom de ikke har mekanisk ryggesperre slik gamle hengere hadde. Ta av bremsetrommelen og studer måten båndene er festet på, så skjønner du hvordan det fungerer.

Faren for at den triller bakover, øker med brattere bakke og tyngre last. Dette har jeg ikke inntrykk av at verken produsenter, selgere eller kjøreskoler informerer om.

 

Høres ut som jeg ikke skal ha ny henger med det første :D Er jo dømt til å glemme at den triller bakover når jeg er vandt med henger som står på brekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle godkjenne min henger etter ombygging, så hadde jeg selvfølgelig sjekket at bremsene virket. DVS jeg hadde sjekket at de virket når jeg brukte håndbrekket. Og de virket bra. Tok med henger til trafikkstasjonen, og de brukte sitt verktøy for å sjekke. Der fant de tilnærmet null virkning på bremsene. Fikk beskjed om at bremseskoene sannsynligvis var montert feil vei. hjem for å bytte om på de, så hadde jeg bremser.

 

Hjemme parkere jeg gjerne hengeren i en liten oppoverbakke, og håndbrekket går ganske langt opp før bremsene virker. Men håndbrekket virker også bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Roger stod på tunet med hengaren påkopla. Slik hadde han stått nokre dagar, så eg berre starta og køyrde opp på vegen. Då eg gassa på utover vart eg obs på noko som rørte på seg i bakspeilet. Eg rakk ikkje bli skikkeleg overraska av at tilhengaren svinga av og ut til venstre før han var vekk. 

 

Dessverre for han rett ned på tunet til naboen og eg såg ikkje om det var nokon ute der. Litt svett svinga eg av og returnerte, heldigvis var det ingen andre å sjå og hengaren stod med draget planta i underlaget, det er kanskje halvannan meters høgde der han hoppa utfor vegen.

 

Eg har ein sterk mistanke om at det kan ha vore andre familiemedlemar ute og brukt hengaren utan å feste han igjen, men direkte konfrontasjon utløyste blånekting og skulande blikk. Eg burde sjølvsagt ha sjekka sjølv, men eg hadde jo ikkje vore borti ekvipasjen sjølv og rekna ikkje med det var noko nytt. No ser eg alltid etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at hengeren hoppa av kula og stanget i støtfangeren. (Heldigvis tom henger, første svake nedoverbakke.)

Man lærte å dobbelt- og trippelsjekke, for å si det sånn. Og man var litt glad - tross alt - for at man ikke tullet og lot være å feste wiren i "skal bare"-idioti.

Bedre å ha hengeren i hekken (på bilen - og skylde seg sjæl) enn å ha den løpsk på avveie.

 

En annen ting - skru det opptrekkbare nesehjulet på hengeren GODT fast. Det er ikke selverfart, men jeg har sett hengere på 3 hjul og hengere med trillehjulet som plog i asfalten... Samt forlatt og alene langs veien. Like dumt alt sammen.  

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en potensielt skikkelig stygg hengerhendelse for 10+ år siden. Skulle en tur på Obs Bygg og handle noe materialer og lånte Tredal hengeren på jobb. Denne hadde nok sett sine beste dager men ble brukt til alskens transport for alle ansatte. Kjørte av gårde, det blåste en del men ikke noe voldsomt, altså ikke såpass mye at vinden fikk kvinnenavn, men en smule vindig. Da jeg var på vei ned Karmsund bro synts jeg å skimte noe mørkt i speilet et øyeblikk men rakk ikke å se hva det var, tenkte ikke stort mer på det... Da jeg kom fram til Obs Bygg gikk det opp for meg... hele bunnplaten i hengeren var borte vekk blush Leste ikke noe i avisen om det de påfølgende dagene så jeg regner med den havnet i sjøen men kunne like gjerne ha havnet i et hustak eller noe enda verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hjem med litt over ett tonn bygningsplater på hengeren (totalt tett opptil 2 tonn) og jeg bor litt oppimellom bortimellom, så hele turen avsluttes med bakken min, 90 grader sving i bunnen, og skikkelig bratt. veien er kun 1 bil bred. Dette er naturligvis midtvinters.

 

I overmotets navn så stoler jeg på vinterdekka, og satser opp bakken. Alt virker fint, men når jeg er 2/3 opp, og det blir litt brattere, så merker jeg at jeg mister festet... og stopper. I løpet av de neste sekundene erfarer jeg to ting.

Jeg har ikke nok grep til å komme forover, men jeg har heller ikke nok feste til å bli der jeg er. 

Bilen spant tydeligvis litt på vei opp, uten at jeg helt innså det, med det resultat at det jeg har bak meg ned hele bakken er blankpolert is. (snøen som var på toppen hadde jeg jo kasta vekk på vei opp)

 

Fra dette tidspunktet var jeg passasjer frem til hengeren skjente opp i skråningen etter 90 graders svingen i bunn, og sakset seg inn i bakfangeren. Heldigvis ingen større skader, annet enn stygt såret stolthet og redusert tillit til egen vurderingsevne. Fikk tygget meg opp bakken med 4 stk kjetting pent lagt på.

 

Ikke en situasjon jeg har planer om å gjenta, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg men min gamle flathenger.

Kompis lånte henger vinterstid og glemte den helt.

I en sving la han merke til at den lå i motgående fil og bremset brått ned.

Resultatet ble skjevt drag,mye rare plateskader og tømt tank på bilen.

 

Ikke jeg men min biltransporter.

Svensk LRkompis glemte hengeren i svingen inn til oss og prøvde å rive ned strømstolpen.

Resultatet ble skjev fremre aksel og skjerm.

 

Meg og transport av speiderens kanohenger for årtier siden.

Henger med 6 kanoer på stativ og lasteplan under med sekker,turutstyr og kanotilbehør.

Alt godt festet.

Sleng på henger nedoverbakke på motorvei.

Mange svarte striper på veien etter oss.

Tok tid før ekvipasjen og sjåfør roet seg.

 

Tror jeg har "tilstått"alt nå.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger bak en P38, defender på hengeren. Plutselig i en bratt lang nedoverbakke hvor jeg hadde 80. bestemte P38 seg for å senke rumpa helt ned, mens den løftet front helt opp. Balansepunktet ble plutselig meget intresant og ekvipasjen meget vinglete. Var mange lange sekunder med bilder av P38 og Defender i grøfta med hjula i været. Slapp opp alt og reddet det. Men det må ikke skrives på dyktig sjåfør, men heller på en utrolig mengde flaks. Så for meg hvordan kake det ville blitt på neste treff. Holder ikke med vanlig rullekake da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett gått greit her i gården, bare hatt litt forbruk på nesehjul. De blir glemt av og til... he he

 

Tysse vare hengeren, og maskin hengeren, henger på P- bremsen i begge retninger her i gården. 

skulle tatt seg ut, om hengeren begynte trille med tung last, eller grave maskinen oppi.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...