Gå til innhold

kjøp av discovery 4


flagre

Anbefalte innlegg

Hei dere. Håper dere kan hjelpe oss å lande på en bra løsning. Det er veldig mange spørsmål under. Alle kommentarer og tilbakemeldinger er ønskelig og hjertelig takk på forhånd. De fleste spørsmålene har jeg ikke funnet svar på ennå. Noen kan jeg sikkert finne, men har likevel lagt de inn her.

 

Først litt bakgrunn. Vi er en familie på fire (to småbarn med barneseter). I utgangspunktet ønsket vi å kjøpe en Defender 110 Puma og utstyre den fornuftig i forhold til langreiser, sportslige aktiviteter (mye skikjøring og sykling). Etter å ha lest meg opp en god del så hadde vi forsåvidt funnet ut hva som måtte gjøres etc. Men etter litt mer vurdering er det (i våre øyne) ikke en sikker familiebil. Montering av rullebur hjelper en god del, men mye arbeid og burde i prinsippet være unødvendig. Men Defender er Defender, så greit nok. For oss strøk vi den da av listen. Et viktig argument for oss er bagasjeplass. Etter å ha kjørt en standard svensk stasjonsvogn i småbarnsfasen har vi innsett at det blir rett og slett umulig å pakke utstyr for 4 i en bil med 600-700 liters bagasjerom, selv med takboks.

 

Så ble spørsmålet hva som er en god kandidat nummer 2. Vi hadde en Discovery 3 (HSE PP 2009) før vi fikk barn og var egentlig superfornøyd med den. Generelt er vi litt skeptiske til uttrykket ettersom vi begge ikke er så veldig bilinteressert, men mer av den praktiske sorten. Miljøprofilen er jo også litt så som så. Likevel, vi trenger plass. Ferdig med det. Så langt vi kan se er det Discovery 4 eller Ford Galaxy som tilbyr bagasjeplass rundt 1200 liter med 5 sitteplasser. Siden vi også kjører litt på dårlige veier etc. har vi vel egentlig landet på Disco 4. Her kan vi også montere takstativ som muligens vil forenkle pakking ved lengre feriereiser etc.

 

Vi ser for oss å beholde bilen lenge. Begge er ikke så interessert i bil og ønsker heller bruke litt tid å penger nå for å få noe som er praktisk og relativt vedlikeholdsfritt (jada, skulle kanskje kjøpt Land Cruiser...men la oss glemme det foreløpig). Vi bor i Oslo og bilen vil kun brukes til tur og frakting.

 

Så blir spørsmålet hvilken Disco 4? Naturlignok ønsker vi å sitte igjen med litt kroner til ekstrautstyr, som fort koster en del (se under). Slik jeg har forstått etter litt kjapp lesing på disco3.co.uk ser det slik ut:

 

- 2010-sen 2011 6 gir

- 2012- 8 gir, samt noe oppdatert software på motor (+dieselpartikkelfilter?)

- 2014- facelift

 

De fleste som finnes brukt er varebiler og vi ønsker naturlignok å omregistrere bilen. Fra 2014 ble vel dette umulig? Da virker det fornuftig å kjøpe en 2012 eller 2013. Men er det noe forskjell mellom disse to mtp. utstyr?

 

Er forskjellen mellom 211 og 256 hk motorene bare mapping slik at man kan like greit kjøpe en 211 hk variant og mappe den tilbake til 256 versjonen?

 

Ønsker også helst 5 seter og ikke 7. Er det noen forskjell på disse eller er det bare å skru ut alt som hører til de ekstra setene også har man samme bagasjeplass (også under gulvluken)?

 

Vi tenkte å utstyre den med følgende:

 

- Compomotive felger eller Mudtech raid (synes de ser litt bedre ut, men har lest at noen mener mannen bak har kopiert høydejusteringsoppsettet til en annen og anbefaler å holde seg unna kjøp, erfaring?). Se for eksempel her Raid. Ganske representativt for hvordan vi tror en praktisk Disco 4 ser ut (minus lys etc.). Vi ønsker rett og slett mer gummi enn std. Har innsett at store felger og lite gummi egentlig ikke er så veldig gjennomtenkt og med "praktisk" kjøring blir ødelagt i løpet av noen år (selv bykjøring). Teit og unødvendig i våre øyne. Mulig vi beholder 19 på vinterhjul.

 

- Vinterdekk. Er det kun pigg som egentlig gjelder på disse bilene? Finnes det noen alternativer tilsvarende sommerdekkene med piggfritt eller pigg av god kvalitet på 18"?

 

- Ser ut som om det er 265/65/18 eller 285/60/18 som gjelder. Synes kanskje 265 på Compomotive ligger litt langt på innsiden av skjermen (bildet over med Raid felgene ser jo ok ut og burde være godkjent, gitt at dekkene ikke tar i). Ønsker gjerne tilbakemeldinger på dekk her. Evnt. finnes det noen i 275? Det blir nok flest timer på motorvei, så dekkene må være fornuftige, både mtp. sikkerhet og støy etc.

 

- Skvettlapper...er det mulig å oppgradere her? Tipper steinsprut og møkk generelt blir et problem med de std. plastgreiene, spesielt med bredere dekk enn std.

 

- Tror vi går for full Prospeed pakke. Altså takgrinn, stige, sliders og beskyttelseplate forran og for kompressor. Ser inget behov for vinsj ettersom vi ikke kommer til å terrengkjøre. Så vidt jeg forstår gir Raptor en litt ujevn, men mye mer slitesterk overflate. Erfaringer? Hvordan er det å vaske versus vanlig lakk?

 

- Leker med tanken om å også montere reservehjulet bak. Ser Trek Overland og Frontrunner har løsninger på det. Tanken er egentlig å få sveiset en kasse der reservehjulet er og åpne ned igjennom gulvet i bagasjerommet for ennå mer plass. Dette burde jo ca. 100 liter ekstra, samt muligens gode løsninger for smålagring. Noen erfaring? Problemer med å gjøre dette? Garanti er jo uansett stort sett over så det aspektet bekymrer meg mindre.

 

- Ekstralys. Her er jeg usikker. Xenon lysene vi hadde på Disco 3 var greie nok. Men litt mer hadde vært kjekt. Prospeed har jo en lysbøyle, men hva er egentlig en bra løsning her. Kunne kanskje tenke meg å ikke montere forran grillen. Hvordan bør man koble dette? Egen bryter eller på fjernlys? Sistnevnte virker jo mest praktisk, men kanskje det ikke fungerer så bra med autodipping etc?

 

- Sykkelstativ. Har Thule Euroclassic nå. Hvis noen har dette, vet dere ca. avstand mellom bakluke og bøylen? Tenker på problemer hvis dekket monteres bak. Men regner med jeg sikkert kan få sveiset en adapter som går litt lenger bak (først konvertere til US type hengerfeste kanskje).

 

- Ekstra kompressor er ønskelig. Kjekt å kunne blåse rent ting, bytte dekk med luftverktøy, samt å fylle luft her og der etc. Hvordan gjøres dette enklest? Tenkte kanskje den kunne monteres i forbindelse med den kassa som kunne sveises der reservehjulet ligger. Er det ARB som gjelder? Trenger vi twin og tank? Noen som har erfaringer rundt dette?

 

- Setetrekk. Ja, det virker kanskje teit å putte trekk på skinnsetene, men tror det er lurt. Vi skal iallefall ha det på barneraden. Hva finnes?

 

- Er det plass til en voksen mellom to barneseter? I volvoen går det såvidt, men kan bare sitte der i 2-3 timer før skinka blir sur. Evnt. er det plass til 3 barneseter? Videre, er det isofix på alle plasser slik at man kan legge ned et sete og fortsatt bruke to barneseter?

 

- Hvilke løsninger finnes for transportsikring (tenker da primært på bur mellom bagasje og andre rad)?

 

- Så et sted at noen leverte en hylle man kunne montere i taket i bagasjerommet slik at man kunne bruke den lille plassen opp til panoramavinduet effektivt. Vet noen om hvem som leverer dette? Mulig det var spesiallaget.

 

- Foliering. Tenkte det kanskje var lurt mtp. riper etc. Bilen står uansett inne i oppvarmet garasje, så lakken i seg selv burde holde seg god lenge med greit vedlikehold. Har foliering blitt så bra at man kan høytrykksvaske osv. uten å passe så veldig godt på?

 

- Wifi i bilen med mobildata. Har noen prøvd en MIFI boks med ekstern antenne? I så fall hvordan bør dette monteres? Vi har litt blandet erfaring med å bruke en mobil som hotspot og ønsker kanskje en dedikert enhet til dette. Med multisim er jo også dette ganske uproblematisk operatørmessig.

 

- Adapter og plassering av nettbrett. Vi har aldri vært spesielt imponert over navigasjonssystemene som leveres på biler i dag så vi kommer uansett til å bruke et nettbrett for dette. Hva er fornuftig str. og hvor bør den monteres for å opprettholde annen funksjonalitet?

 

Igjen takk for enhver hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Her var det mye. :)

Skal forsøke å svare på noe i alle fall.

 

Har ikke kjørt 211 hk, men mht lovlighet (avgifter) og denslags hadde jeg nok gått for en 256 eller 245 hk. Har kjørt begge deler, har selv sistnevnte. Ikke noen stor forskjell i følelsen av krefter, og begge skifter gir mykt og fint. Dog har man litt flere gir å velge i på sistnevnte, og får muligens et noe lavere forbruk (i den grad det er noen vits i å tenke på med denne typen biler). "Fordelen" med pre-facelift - og dette er min personlige mening - er at man fortsatt har en gearspak. Jeg synes ikke noe videre om hjulet, men det er min helt personlige mening.

 

Jeg kjører piggfritt på min D4, og har kjørt indre Østfold til Oslo og tilbake nesten hver dag de siste årene. Bodde i Røyke før det, på et sted med skikkelig lokal vinter. Har ikke savnet pigg. Personlig synes jeg det er lite poeng i å ha pigg for de to dagene det er is der jeg normalt kjører - også gnage asfalt resten av vinteren. Men det er meg. ;)

 

D4 har godt lys, litt merkelig lysbilde, men selv om alderen har redusert nattesynet noe, så savner jeg ikke ekstralys (enda). 

 

Det var det jeg kunne bidra med. Ellers er jo bilen konstruksjonsmessig ganske så lik D3, med de styrker og svakheter det gir, men de kjenner du sikkert til fra tidligere bilhold. Min D4 har nå snart gått 200.000 km, og har egentlig ikke hatt noen feil som man ikke kunne forvente på såpass til kjørelengde. Tror ikke en Toyota hadde hatt mindre feil på såpass kjørelengde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, trondshj skrev:

Oi... Her var det mye. :)

Skal forsøke å svare på noe i alle fall.

 

Har ikke kjørt 211 hk, men mht lovlighet (avgifter) og denslags hadde jeg nok gått for en 256 eller 245 hk. Har kjørt begge deler, har selv sistnevnte. Ikke noen stor forskjell i følelsen av krefter, og begge skifter gir mykt og fint. Dog har man litt flere gir å velge i på sistnevnte, og får muligens et noe lavere forbruk (i den grad det er noen vits i å tenke på med denne typen biler). "Fordelen" med pre-facelift - og dette er min personlige mening - er at man fortsatt har en gearspak. Jeg synes ikke noe videre om hjulet, men det er min helt personlige mening.

 

Jeg kjører piggfritt på min D4, og har kjørt indre Østfold til Oslo og tilbake nesten hver dag de siste årene. Bodde i Røyke før det, på et sted med skikkelig lokal vinter. Har ikke savnet pigg. Personlig synes jeg det er lite poeng i å ha pigg for de to dagene det er is der jeg normalt kjører - også gnage asfalt resten av vinteren. Men det er meg. ;)

 

D4 har godt lys, litt merkelig lysbilde, men selv om alderen har redusert nattesynet noe, så savner jeg ikke ekstralys (enda). 

 

Det var det jeg kunne bidra med. Ellers er jo bilen konstruksjonsmessig ganske så lik D3, med de styrker og svakheter det gir, men de kjenner du sikkert til fra tidligere bilhold. Min D4 har nå snart gått 200.000 km, og har egentlig ikke hatt noen feil som man ikke kunne forvente på såpass til kjørelengde. Tror ikke en Toyota hadde hatt mindre feil på såpass kjørelengde.

 

 

 

Ja, det var nok litt. Kanskje for mye. Vi får se. Takk for kommentarer. Setter stor pris på det.

 

Ang. 211 lurer jeg på den faktiske tekniske forskjellen. Naturlignok er det andre hensyn å ta, men det får komme i steg 2.

 

Når det gjelder pigg var jeg kanskje noe uklar. Vi bruker stort sett kun bil på tur. På tur er det jo ofte i fjellet og på veier som ikke nødvendigvis er brøytet så veldig godt, samt usaltet. Har vel egentlig svart på mitt eget spørsmål med det :) Relativt ufornuftig kanskje med piggfritt i den settingen. I din setting er jeg helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, qcnr skrev:

211 hk er en avgiftsmessig justering for det norske marked, ikke noe annet.

Ok, takk. Ser den også leveres på varebilversjonene i UK.

 

Avgifter og forsikring til side så er det bare å få en LR forhandler eller BAS eller lignende til å bytte software? Evnt. bare mappe den til noe uorginalt med fornuftig hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke offroad, så hold deg på 19" felgene. De 18" er relativt dyre, og de ønsker man jo meste for å få et større utvalg av offroad dekk å velge mellom.

Men det er min mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Fersk Discovery 4 eier her også. Dette er min første post på dette forumet!

 

Mye nytt for meg også. Men jeg kan svare deg på at det er kun ISOFIX på de to ytre setene bak, alltså ikke i midten. 

 

Jeg var opprinnelig også på utkikk etter en 5-seter. Men det virker å være ganske langt mellom de. De fleste med hvite skilt er 7-setere. Vi endte opp med en 7-seter, det kan jo være kjekt å ha en dag det også. Så langt jeg har sett så er det ingen stor forskjell på de. Det skal vell enkelt la seg gjøre å plukke ut tredje seterad og erstatte det med et lokk og utnytte plassen under. Tror noen 5-setere har to delt 40-60 bakseterygg mens 7-seteren har 35-30-35 (eller der omkring), noe som gir mer flexibel oppsett av setene.

 

Vi fikk med orginal LR bagasjegrind til vår bil. Den virker solid og stødig. Den har også grind mot seteryggene, ikke bare i hodehøyden. Upraktisk da man ikke enkelt kan legge ned setene og utnytte lengden i bagasjerommet. Da må man ut med grinda. Men fordelen er at man slipper at bagasje ligger å gneger mot seteryggene. 

 

Håper noe av dette er til hjelp. En godt rigget Disco er vell nær en perfekt familiebilB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/11/2017 den 21.38, Andreazz skrev:

Heisann! Fersk Discovery 4 eier her også. Dette er min første post på dette forumet!

 

Mye nytt for meg også. Men jeg kan svare deg på at det er kun ISOFIX på de to ytre setene bak, alltså ikke i midten. 

 

Jeg var opprinnelig også på utkikk etter en 5-seter. Men det virker å være ganske langt mellom de. De fleste med hvite skilt er 7-setere. Vi endte opp med en 7-seter, det kan jo være kjekt å ha en dag det også. Så langt jeg har sett så er det ingen stor forskjell på de. Det skal vell enkelt la seg gjøre å plukke ut tredje seterad og erstatte det med et lokk og utnytte plassen under. Tror noen 5-setere har to delt 40-60 bakseterygg mens 7-seteren har 35-30-35 (eller der omkring), noe som gir mer flexibel oppsett av setene.

 

Vi fikk med orginal LR bagasjegrind til vår bil. Den virker solid og stødig. Den har også grind mot seteryggene, ikke bare i hodehøyden. Upraktisk da man ikke enkelt kan legge ned setene og utnytte lengden i bagasjerommet. Da må man ut med grinda. Men fordelen er at man slipper at bagasje ligger å gneger mot seteryggene. 

 

Håper noe av dette er til hjelp. En godt rigget Disco er vell nær en perfekt familiebilB)

 

Flott. Ja, tror nesten det må bli 7 seter med påfølgende demontering. Kan aldri se at vi har bruk for den siste raden. Mer bruk for plassen der setene ligger. Men hvordan er det med luken i 5 seteren? Noen som vet om den kan ettermonteres eller må man lage en spesialløsning? Det kan uansett hende vi går for det siste da jeg som sagt leker med tanken å fjerne reservehjulet og lage en større kasse så det blir mer bagasjeplass.

 

Det med delingen av baksetene var kjekt å vite. Helt klart bedre med mer fleksibilitet her. Med orginalveggen kan man kanskje kappe ut en del litt nedpå setene i midten slik at man kan frakte lengre gjennstander inni bilien. F.eks frakter vi mye ski og liker å ha de inne i bilen fremfor takboks/tak.

 

Definitivt til hjelp, så takk for det. Ja, jeg har troen på at det er et godt utgangspunkt.og det er en bil man kan satse på å ha i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrur du ut heile 3.seterad så er luka frå 5seteren ettermonterbar. Landreas har ein tråd med delenr,er enkel skrujobb.  Eller du kan lage din eigen løysning slik eg gjorde det (prosjekt Min fyste D3 ). D4 og D3 er like ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, jschille skrev:

Skrur du ut heile 3.seterad så er luka frå 5seteren ettermonterbar. Landreas har ein tråd med delenr,er enkel skrujobb.  Eller du kan lage din eigen løysning slik eg gjorde det (prosjekt Min fyste D3 ). D4 og D3 er like ang dette.

 

Ok. Bra. Takk for tips om tråd. 

 

Vet noen om det er relativt uproblematisk å kappe seg igjennom gulvet ned til reservehjul brønnen? Tenkte å sveise en kasse som tar omtrent like mye plass som reservehjulet slik at det blir mer plass under luka. Monterer nok uansett slikt reservehjul oppheng bak.

 

Med uproblematisk tenker jeg på ramme, signalveier etc. Tror ikke det gikk noe der på D3en, men husker ikke helt. Har ikke sett andre gjort noe slikt. Vet dere om noe? Ellers burde det jo være en grei jobb.

Endret av flagre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snoka rundt på nettet i ein del år ift D3/D4 - aldri sett nokon gjer ein sånn sveise-kasse-og-skjære-hol-i-dørken-jobb. I teorien burde det jo kunne gå, bilen har jo ramme. Men eg tviler det er så mange verksteder som vil gå god for ein slik jobb mtp og gi garanti ift følgeproblemer. Utover det trur den ekstra lasteplassen du vinne blir uforholdsmessig dyr ift andre løysningar for meir lasteplass.  

 

Ser du har ein lang starttråd:  

 

- ang setetrekk - det fins LR originale som eg iallefall frå Range Rover har god erfaring med - men vanntette og klamme er dei. Melvill & Moon selger svært bra setetrekk - dei blir forhandla i europa gjennom Exmoor trim. 

 

- for ein ekstra kompressor til div luft oppgåver er det vel lommeboka som bestem. ARB kjem greitt ut av det i div testar - berre å google. Ekstra trykktank er neppe nødvendig viss du ikkje skal sleppe luft inn og ut mange gonger for dagen. 

 

- 2014 modeller og nyare kan fortsatt byggast om til personbil - men det er berre originale 5 setarar som kan leverast som varebil i Norge. Frå 2014 er også avskrivinga endra til 30 år frå 10 år. Forskjellen f.eks for ein 7 år gamal bil er ikkje dramatisk større, men tar ikkje igjen eksakte tall. 

 

- ekstralys kobler du inn på fjernlysa, men gjerne med ein ekstra bryter imellom - slik LR gjer det originalt. Kvifor ikkje ekstralys framme på støtfangeren eller hengande i ein A-bar. Har du dei takgrinda er det meir vindstøy og du må gjer noko ift refleks på panseret. To små ledbarer er jo alterantiv til to runde LED bøtter. 

 

- god plass mellom to barneseter i midtsetet - iallefall sammenlikna med alt på denne sida av Caravelle/multivan/transit. 

 

- på Discovery 3 & 4 owners group på Facebook er det ein som lager div hyllesystemter som utnytter plassen øverst. Det er vel denne trur eg. 

 

Ser ellers ut som du har gjort heimeleksa di godt - men kva tenker du ift markise/awning, tenker du matlaging i bilen/ overnatting i bilen ? Sett Kauai sin løysning ift dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jschille skrev:

har snoka rundt på nettet i ein del år ift D3/D4 - aldri sett nokon gjer ein sånn sveise-kasse-og-skjære-hol-i-dørken-jobb. I teorien burde det jo kunne gå, bilen har jo ramme. Men eg tviler det er så mange verksteder som vil gå god for ein slik jobb mtp og gi garanti ift følgeproblemer. Utover det trur den ekstra lasteplassen du vinne blir uforholdsmessig dyr ift andre løysningar for meir lasteplass.  

 

Ser du har ein lang starttråd:  

 

- ang setetrekk - det fins LR originale som eg iallefall frå Range Rover har god erfaring med - men vanntette og klamme er dei. Melvill & Moon selger svært bra setetrekk - dei blir forhandla i europa gjennom Exmoor trim. 

 

- for ein ekstra kompressor til div luft oppgåver er det vel lommeboka som bestem. ARB kjem greitt ut av det i div testar - berre å google. Ekstra trykktank er neppe nødvendig viss du ikkje skal sleppe luft inn og ut mange gonger for dagen. 

 

- 2014 modeller og nyare kan fortsatt byggast om til personbil - men det er berre originale 5 setarar som kan leverast som varebil i Norge. Frå 2014 er også avskrivinga endra til 30 år frå 10 år. Forskjellen f.eks for ein 7 år gamal bil er ikkje dramatisk større, men tar ikkje igjen eksakte tall. 

 

- ekstralys kobler du inn på fjernlysa, men gjerne med ein ekstra bryter imellom - slik LR gjer det originalt. Kvifor ikkje ekstralys framme på støtfangeren eller hengande i ein A-bar. Har du dei takgrinda er det meir vindstøy og du må gjer noko ift refleks på panseret. To små ledbarer er jo alterantiv til to runde LED bøtter. 

 

- god plass mellom to barneseter i midtsetet - iallefall sammenlikna med alt på denne sida av Caravelle/multivan/transit. 

 

- på Discovery 3 & 4 owners group på Facebook er det ein som lager div hyllesystemter som utnytter plassen øverst. Det er vel denne trur eg. 

 

Ser ellers ut som du har gjort heimeleksa di godt - men kva tenker du ift markise/awning, tenker du matlaging i bilen/ overnatting i bilen ? Sett Kauai sin løysning ift dette ?

 

Takk for svar. Det er supert!

 

- Ang. sveisejobb tenkte jeg å gjøre det selv inkludert etterbehandling. Men blir langt ifra første prosjekt. Alternativ er vanntank eller ekstra diesel og her finnes det visstnok løsninger, men tror plass er viktigere for oss.

 

- Søkt en del på kompressor og har vel havnet på at det er den ARB high output modellen som gir mest mening. Må bare finne en ok løsning på ekstra batteri og kompressormontering. I D4 er det vel trangt under panseret, spesielt til begge. Hadde vært digg med kompressor i bagasjen eller uttak bak.

 

- Ang. lys tenkte jeg det var greit å ikke tette til grillen. Det samme med a-bar. Støy er et viktig tema ja. Det er sant.

 

- Det hyllesystemet så interessant ut. Takk!

 

- Mest sannsynlig begrenset overnatting. Stort sett alltid alle på tur med utstyr så da blir det nok trangt. Markise kan være kjekt men passer kanskje ikke prospeed og forbruket så godt? Kanskje like greit med duk hvis det blir aktuelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående flytting av reservehjul, gulvkapping osv. Hva med å lage en egen oppbevaring under der til ekstra forbruksbatteri, kompressor osv? Ser Kärcher selger en bærbar liten høytrykkspyler, kanskje hatt en slik en der også? Spyle av møkkete unger og sykkler og annet turutstyr? Selv om du sier at du vil beholde en evt bil lenge, så hadde jeg jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde kappet ut gulvet i en relativt kostbar bil:wacko::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Andreazz skrev:

Angående flytting av reservehjul, gulvkapping osv. Hva med å lage en egen oppbevaring under der til ekstra forbruksbatteri, kompressor osv? Ser Kärcher selger en bærbar liten høytrykkspyler, kanskje hatt en slik en der også? Spyle av møkkete unger og sykkler og annet turutstyr? Selv om du sier at du vil beholde en evt bil lenge, så hadde jeg jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde kappet ut gulvet i en relativt kostbar bil:wacko::D

 

Eventuelt går det vel an å lage en beholder som man fester oppunder bilen i stedet for reservehjulet? Om det skal være vann/dieseltank, så er det jo ikke noe man skal inn i så ofte uansett, og da har man jo en helt reversibel endring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, motom skrev:

Må smile litt når jeg ser du sammenligner en D4 med alle disse tilpassningene med en  Ford Galaxy :D

 

Fakta er jo at den også har omtrent 1200 liter. Ikke så mange andre som har det hvis vi glemmer minibussklassen. Gitt at det er førstekriteriet er det en naturlig å nevne de sammen (mangler dessverre bilfølelse ellers). Resten er bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, trondshj skrev:

 

Eventuelt går det vel an å lage en beholder som man fester oppunder bilen i stedet for reservehjulet? Om det skal være vann/dieseltank, så er det jo ikke noe man skal inn i så ofte uansett, og da har man jo en helt reversibel endring. :)

 

Det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreazz skrev:

Angående flytting av reservehjul, gulvkapping osv. Hva med å lage en egen oppbevaring under der til ekstra forbruksbatteri, kompressor osv? Ser Kärcher selger en bærbar liten høytrykkspyler, kanskje hatt en slik en der også? Spyle av møkkete unger og sykkler og annet turutstyr? Selv om du sier at du vil beholde en evt bil lenge, så hadde jeg jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde kappet ut gulvet i en relativt kostbar bil:wacko::D

 

Jepp, tenkte også i de baner gitt problemer med montering av de to ellers i bilen. Høytrykkspyler og vanntank kanskje. Mange muligheter her. Må vel få bilen i hus og inspisere hva som er mulig å få til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha handlet fra ProSpeed en gang til, ville jeg nok spurt om å få det sendt ubehandlet og galvanisert det i Norge. Kvalietet på pulverlakkering tilhører sjeldenheten fra nesten alt jeg har sett fra øya, uavhengig av leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle nevne. Skal snart selge en 2013 Disco4. Gått litt under 90000 km. Norsk bil, så det er igjen litt garanti. Prospeed takgrind, stige, stigtrinn/rocksliders og full alu/stålbeskyttelse under. Vinsj og snorkel. 3 sett med 19 dekk/felger.

 

DSC_0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/16/2017 den 23.01, EKJ skrev:

Skulle jeg ha handlet fra ProSpeed en gang til, ville jeg nok spurt om å få det sendt ubehandlet og galvanisert det i Norge. Kvalietet på pulverlakkering tilhører sjeldenheten fra nesten alt jeg har sett fra øya, uavhengig av leverandør.

 

Jasså. Dette var ukjent for meg. Regner med dette gjelder saker som ikke er raptor behandlet? Men raptor kan man vel også legge på her regner jeg med? Tror dere raptor pålagt hos Prospeed vil være ok? Kjekt å måtte slippe å styre med lakkering av alle de delene, spesielt etter 2-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...