Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en 2008 D3 med 202 000 km på telleren (2,7 diesel) som plutselig fikk for seg at motoren skulle ta kvelden. Det begynte med det som innenfra bilen hørtes ut som en "blafrelyd", men som når jeg åpnet vinduet var en tiltagende banke lyd fra motoren. Etter å ha stanset motoren for å inspisere, ble det forsøkt startet igjen og denne gangen ble bare lyden verre. Et par mekanikere (ikke på LR) påpeker at her er det noe alvorlig. Nardo Bil i Trondheim (20 mil herfra) kan selvfølgelig se om de finner feilen men forespeiler byttemotor og 100-150 000 i kostnad for motor og arbeid.  Spørsmålet til forum-deltagerne er om dere har erfaringer med lignende symptomer, og ideer rundt byttemotor (England, Sverige, Litauen mm.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn enkel feilsøk selv.

Sjekket oljenivå?

Tapp av gammel motorolje og sjekk for større deler i den.

Da vet du fort om det er motor eller noe annet løst som aggregater e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gautes sikter til her er nok å tappe av oljen for å se etter fremmedlegemer i oljen. Spon, metallbiter osv.

 

Lagerhavari er dessverre ikke helt ukjent på D3.

 

Om du søker litt på forumet her, så finner du nok flere historier, inklusive en videosnutt. Det er flere som har foretatt motorbytter i Polen vet jeg, men det er nok best at de deler egne erfaringer selv. :)

Men - det MÅ ikke være noe alvorlig. Det kan være noe annet som har løsnet og slarker, men da må det nok plukkes litt ned i motorrom først. Lykke til, håper du finner ut av det, og at det ikke er noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke  strammehjluene/ vibrasjons demperen for multireima. 

Enkel å komme til.... de har jo hatt tendens til å ryke.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, IKKE prøv å start motoren igjen, hvis det er ett av de velkjente motorproblemene til Disco 3 som du har vært uheldig å oppleve, så er det stort håp for og gjøre regningen adskillig mindre om motoren ennå går rundt.

 

Følg Gautes råd, tap oljen i en ren bøtte / plastkar og sil den etterpå. Det vil gi deg indikering om lagerbanene er på vei ut. Sjekk også alt rundt fremre register reim om du har mulighet til det.

 

Det er mye dyster lesning her på forumet om akkurat D3 motorproblem, men også mye fin info på løsninger. Bruk litt tid på å lese deg litt opp på temaet før du legger igjen en formue på ett lokalt verksted.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen var det ikke mye å si på. Vurderer nå sterkt å sende den til Litauen for videre arbeid. Er fint lite handy selv, så det å åpne motor selv er ikke et alternativ. De jeg snakket med der borte virket seriøse og bestiller evt deler fra England...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...