Gå til innhold

Bilberging på ferie


minim

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode anbefalninger til løsninger for å ikke få ødelagt ferien om noe skulle skje? Jeg har planer om å bruke min P38 på langtur med campingvogn i sommer. Har aldri brukt så gammel bil til campingvogn kjøring over lengre distanser før så er naturlig nok bekymret og vil ha en backup plan. Er det bare å regne med å kanskje måtte leie seg en bil på egen regning eller finst det løsninger for dette om uhellet skulle være ute? Jeg har tatt mine forhåndsregler og skiftet alle væsker, bremser, luftbelger, generelt det jeg har funnet av slitedeler nå de siste månedene. Flushet kjølesystem og vasket radiator/intercooler inn/utvendig for å maksimere kjøling og byttet kjølevifte. Turbo blir også byttet i forkant.. 

 

Jeg har lest igjennom vilkårene til NAF og her er det en linje som virker litt som en ansvarsfraskrivelse man vil få i trynet. De reklamerer med at man bekymringsløst får leiebil til å fortsette ferien og at de ordner med campingvogn også, men det vilkåret under her skurrer litt. Om verkstedet i ferietiden har 1-2ukers ventetid på time så betyr det i praksis her at det ikke anses som større omfang om den trenger 1 dag på verksted selv om ventetiden er 2 uker om jeg leser det rett. 

  • Nødvendige merutgifter til hjemtransport av kjøretøy dersom feilen ved kjøretøyet er av større omfang og derfor ikke kan settes i kjørbar stand innen rimelig tid (normalt to arbeidsdager). Ventetid på verksted før selve reparasjonen anses ikke som reparasjonstid.
Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Det mest fornuftige er nok å la P38 bli hjemme...:)

 

Alternativet er å ta Teslaen og bo på hotell, men det fryktelig greit med campingvogn og små barn. Du har vel ikke så dårlig tiltro til P38? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan en ufrivillig moddet ferie være like spennende.

Før vet jeg endel verksteder booket litt færre slik at man kunne ta noen kriseoppdrag på sparket.

Men de skal jo også ha ferie....

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dra til land der det fortsatt kan regnes med at en bygdemekaniker ville omprioritere arbeid for å hjelpe en uheldig turistfamilie, berge ferien demmes og la dem reise videre enda mer forelsket i landet de er i... Det finnes faktisk en del slike land.

 

Dessverre hjelper det lite hvis bilen er av slik type som krever merkeverksted for alt mulig. I så fall er selve den gode-samaritan-mekanikeren sjanseløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, atau skrev:

Eller dra til land der det fortsatt kan regnes med at en bygdemekaniker ville omprioritere arbeid for å hjelpe en uheldig turistfamilie, berge ferien demmes og la dem reise videre enda mer forelsket i landet de er i... Det finnes faktisk en del slike land.

 

Dessverre hjelper det lite hvis bilen er av slik type som krever merkeverksted for alt mulig. I så fall er selve den gode-samaritan-mekanikeren sjanseløs...

 

Ja, nå kan jo noen og enhver fundere på hvem kategori P38 havner i i så måte. 10 av 9 bilforhandlere  / verksteder vil vel ikke ta i den med nebbtang engang.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minim skrev:

 

Alternativet er å ta Teslaen og bo på hotell, men det fryktelig greit med campingvogn og små barn. Du har vel ikke så dårlig tiltro til P38? :) 

 

Håpet er det siste som dør.


Hentet forresten min egen på søndag, og cRRuiset en LAAAANG tur i går. For en bil....:wub::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, atau skrev:

Eller dra til land der det fortsatt kan regnes med at en bygdemekaniker ville omprioritere arbeid for å hjelpe en uheldig turistfamilie, berge ferien demmes og la dem reise videre enda mer forelsket i landet de er i... Det finnes faktisk en del slike land.

 

Dessverre hjelper det lite hvis bilen er av slik type som krever merkeverksted for alt mulig. I så fall er selve den gode-samaritan-mekanikeren sjanseløs...

 

Jeg trenger strengt tatt kun en løftebukk og deler så kan mekanikeren få drikke kaffe :D  

 

Sikkert feil å tenke slik, men tenkte å høre om det er noen gode løsninger som har gått meg et hus forbi. Å vite at man har slikt i bakhånd gir jo en bekymring mindre. Etter jeg skiftet til Land Rover tidligere i år så har jeg vel aldri byttet så mye deler (så rimelig!) på noen bil tidligere så kanskje det er grunnen til bekymringene. Sånn sett så skulle jo utgangspunktet begynne å bli bra, men man vet vel aldri når bilen har rullet 300k km.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Steinar endret tittelen til Bilberging på ferie

Har aldri hatt problem på langtur med mine LR. P38 4.6 inkludert, faktisk så var den herlig å kjøre på langtur.

bare gi bilen en god service før du reiser, ny olje, filter, etc. Siden du er skeptisk til å ta din bil på langtur,

hva er det du forventer som skal skjer?

Uforutsette hendelser kan man skjeldent gjør noe med om bilen er 1 dag eller 85 år gammel....

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2300179/Herman-Candelaria-Zapp-Couple-traveling-world-13-years-multinational-children-signs-stopping.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det som har skjedd hver gang jeg har tatt den ut på tur siden jeg kjøpte den. En ny varsel lampe/lyd åpenbarer seg :D Har byttet deler for over 30k (alt bestilt fra England til gode priser) siste månedene. Nå har nok mye vært forsømt vedlikehold så håper å komme "rundt" snart, men sjargongen på diverse forum og Facebook grupper er jo at det alltid er noe galt med disse bilene :) Henger kanskje mye i sammen med slett vedlikehold og null forebyggende vedlikehold håper jeg, men er ny med disse bilene så jeg vet ikke.

 

Alt du nevner er gjort i løpet av siste 500 kjørte km så jeg krysser fingrene for at det går fint, men aldri feil å være forberedt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, minim skrev:

Bare det som har skjedd hver gang jeg har tatt den ut på tur siden jeg kjøpte den. En ny varsel lampe/lyd åpenbarer seg :D Har byttet deler for over 30k

Ikke rart den ikke virker når du knapt vil koste på ei krone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gautes skrev:

Ikke pill på bilen siste ukene før ferien. Bare akutt rep og væskesjekker.

 

jaha ? Og hvordan i helvete mener du en P38 skal få kommet seg på ferie da om jeg tør spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pessimister bør ikke kjøre LR.

Etter ganske nøyaktig 40 år med LR har jeg igjen å ikke komme hjem med bilen. 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, gautes skrev:

Pessimister bør ikke kjøre LR.

Etter ganske nøyaktig 40 år med LR har jeg igjen å ikke komme hjem med bilen. 

 

Nei, har ikke så mye erfaring med LR som deg, men min ene RR lærte meg at det viktigste verktøyet i verktøyparken, er en pålitelig trekkbil og biltralle.


Må si min P38 oppfører seg veldig pent nå, men onde tunger ville ha det til at den trivdes best på biltralle en periode..... og at jeg burde sette kjørelengden til null km årlig, så sparte jeg en slant der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på ferien med RRp38, det går helt sikkert bra. I de 10 årene jeg har kjørt med RRp38 som hverdagsbil, er det ikke mange ganger jeg ikke har kommet meg hjem, men det har skjedd.

Og om uhellet skulle være ute, har du jo nødhjelp tråden her på forumet. Det finnes RRp38 kunnskap og deler spredt godt utover, dessuten med campingvogn bak, så slipper du jo hotell. Da er det bare å vente i vognen for så og stifte nye hyggelige bekjentskaper.

 

Det er bare å gunne på.

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 99 D2 V8 med 300.000km på teller. I går var det PKK og den gikk ikke gjennom.

2 feil, lyspære sviktet rett før PKK og var ikke oppmerksom på det, og kontrolløren fant ikke

rammenr. Jeg har nok påkostet bilen en del det siste, men ikke i nærheten av 30k, men når jeg

ser noe, så fikser jeg det før det blir et problem. Har ikke noe problem med å pakke bilen og dra

avgårde til hvorsomhelst... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en D2 med 250 000km på telleren, og har ikke problemer med å fylle tanken og kjøre hvorsomhelst. Min forrige D2 ga jeg nesten vrakpant for, hvorpå jeg mekket en ettermiddag,og kjørte tvers gjennom Europa på Ferietur.


Dessverre er P38 noe av det mest notorisk ustabile som det er stablet 4 hjul under, og bilen har en lang rekke feil og problemer som man knapt kan oppleve med andre biler, som faktisk gjør at man blir strandet. Godt og omfattende vedlikehold hjelper noe, men både AES failure ( Bumpstop next ) lockout / missing sync mv kan i svært mange tilfeller gjøre at bilen ikke kan startes / kjøres. FPR-problemer, ACE lekkasje, tres-amigos og andre feil som oppstår ofte  på D2, gjør sjelden at bilen står bom fast og må berges, man får kjørt videre bare man skjønner seg på hva som skjer.

 

For ikke snakke om det faktum at omtrent alle P38 DSE har kjøleproblemer i større eller mindre omfang. Det fungerer greit til hverdags, men slenger man på en campingvogn eller laster bilen drittungt og kjører der det er skikkelig varmt eller mot bakken i alpene, på vestlandet eller andre steder; så blir mange varme, og man har det gående.

 

På toppen har man gjerne akkumulert 15års kreativt eierskap, der alle originaldelene er byttet ut med fiffige spesialløsninger på at mulig rart. Dermed er det heller ikke mulig å feilsøke på "normalt " vis, da radiatorer er bygget om, byttet, slanger er byttet, bypasslanger er lagt opp, kabler er strekt om, ekstra sikringsbokser, releer osv er montert for å " bøte" på notorisk ustabile systemer. For å gjøre kaoset komplett, er ofte kabler til diagnosesystemer korrodert, irret og har varierende og dårlig funk.   Noen har loddet og utbedret dette, men det er sjelden det kan GARANTERES at dt virker, med de gøyale konsekvenser det kan ha.


Nå kan det virke som om jeg er VELDIG negativ til P38, og ja, det stemmer til en viss grad. Jeg har drivi med gamle biler å styra i over 25 år, og har aldri i mitt liv vært borti noe som er så til de grader snålt konstruert, sammensatt og likevel fungerer så dårlig. En fantastisk bil når den virker - ja jeg går så langt som å omtale den som verdens flottesten, men driftssikkerhet og driftsstabilitet er ikke akkurat P38 sin sterkeste side.

 

Heldigvis er det verdens peneste bil, og som jeg har sagt fler ganger, du hiver ikke Rihanna ut av senga di fordi hun promper ! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM, har kjørt min P38 60' km, (nå passert 260') 50% av tiden på langtur med en diger henger med løpsbil oppå!

Tilogmed når den gikk varm (pga klønete eier :( )og droppet en sylinder foring klarte den å eke seg hjem for egen maskin.

 

Men helt klart, det er et poeng å kjenne sin bil, man legger ikke ut på langtur dersom man vet at det er flere komponeneter som er på vei ut. (sepesielt ikke i fjørings systemet :o )

 

Om ikke sentralåsen, radioen eller varmeapparatet virker, så er det jo iriterende, men man kommer seg da altids hjem.

 

Forøvrig synes jeg bilen er greit konstruert, det er stort sett grei plass til å fikse det meste, og det meste er logisk bygget opp. (NB min er en HSE, traktor maskinisten kjenner jeg ikke til :o )

 

Forøvrig, du er skjelden langt unna en entusiast, uansett hvor du er i verden, så hjelp finner du om du leter

 

 

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo kun hatt to havari i vegkanten der hjelp har vært nødvendig på de siste 18årene. 

Den ene var vannpumpe på min Rrc som var rullet over 500k, og det andre var turbo på D2. 

Resten av småtteriet som har skjedd har vi løst i vegkanten uten større problemer. 

Vi kjører ca 50k i husstanden pr år, og har pr dags dato ikke vært på bergningsbil enda. 

D2 blei hentet på henger dog.. Men forsikringa betalte utleggene uten problemer. 

Men var litt utfordrende å få hjem alt den gangen, da vi var 7stk og en stor campingvogn.

Har laget artikkel i 4we om den turen en gang i tiden.

 

Så ikke bekymre deg unødvendig, det finnes som regel hjelp i LR-miljøet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Nå kan det virke som om jeg er VELDIG negativ til P38, og ja, det stemmer til en viss grad. Jeg har drivi med gamle biler å styra i over 25 år, og har aldri i mitt liv vært borti noe som er så til de grader snålt konstruert, sammensatt og likevel fungerer så dårlig. En fantastisk bil når den virker - ja jeg går så langt som å omtale den som verdens flottesten, men driftssikkerhet og driftsstabilitet er ikke akkurat P38 sin sterkeste side.

 

Er det noen land rovere du har vært fornøyd med? :) Mener å huske du var litt skeptisk til defender også. Dog er det ikke så lett å ta deg seriøst når jeg ser profilbildet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pesto_trader skrev:

Er det noen land rovere du har vært fornøyd med? :) Mener å huske du var litt skeptisk til defender også. Dog er det ikke så lett å ta deg seriøst når jeg ser profilbildet:)

 

Som sagt, veldig fornøyd med utseendet, plassen og kjøreegenskapene på P38. Også veldig fornøyd med prisen, virk`en og verditapet på D2`ene. Defenderen var jeg også verditapet negativt på, så vanskelig klage der med.

At jeg er fornøyd med enkelte egenskaper, betyr ikke at jeg er fornøyd med alt. En P38 med TD5 motor fra en D2, og driftssikkerheten fra en Defender hadde vært drømmebil tror jeg. Dumt ingen tenkte på det når de satte opp modellrekka.

 

Men som sagt og gjentatt 100 ganger, jeg har ALDRI hatt bil jeg har vært mer :wub: i enn P38...

Finere enn dette blir ikke en bil !

IMAG0725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...