Gå til innhold

1984 Defender pick up


Anbefalte innlegg

Heisann. 

 

Jeg har akkurat registrert meg her. Fint forum, kommer sikkert til å bruke dette til diverse etterhvert. Godt å være en Rover igjen!

 

For en stund siden ble jeg lr fører da jeg ervervet min første lr fra vestfold ships. En -84 dansk ex mil pick up diesel. Førstegangsregistrerte den her i Vestfold. Lot den gå noen år senere da tia ikke strakk til for å sette motor sammen igjen etter en splitt for overhaling og garasjeverkstedet ble solgt og omgjort og roveren måtte lagres inntil videre. Har etter det prøvd et par japsepickupper og en kassebil, uten det store hell. Jeg har nok blitt en Rover på land og langturseiler på havet, og ikke noe å bøte med det for det viser det seg.

 

Jeg er arborist og kunsthåndverker av levebrød og har alltid sverget til pick ups. Nå har jeg akkurat fått kloa i en -84 defender, som visserligen har vært i England å fått oppgraderinger, bl.a en overhalt 200tdi. Jeg kommer sikkert til å legge ut mer info etterhvert og håper på mer historie fra denne, er glad i loggbøker og håper kunne kjenne roveren så godt som mulig over tid. Den er VT registrert,  og skal visstnok være lånt ut til bladet Vi Menn en gang av uvisst årsak, kanskje en del av historien det også [:

 

Den skal bli både performancescenebil og en terrenggående flisbil i trepleievirksomheten (derav behov for breie dekk for å skåne haver og grøntanlegg så godt som mulig).

 

Det første jeg tenker er å bytte ut de komfortable setene med mer originale militære seter (hvis de er militære da, jeg er ikke så bevandret ennå). Dette pga av at jeg trenger plass til å smette inn og ut ofte, og til tider med utstyr på hoftene, og det å sitte komfortabelt er ikke prioritert.

Jeg har lagt ut bilder av setene i den første roveren her. Kunne tenkt meg et slikt førersete, og en 'sofaplank' til sete og rygg for de to andre plassene. Den er reg for 3 pers. Kjører mest alene, og har behov for tørr oppbevaring av bl.a klatreutstyr i pass. regionen. 

 

De to hovedsetene jeg har nå er komfortable og hele ser det ut til, samt et lite tilhørende sete i midten (som ikke er med på bildet). Kan ta bedre bilder hvis interessant. 

 

Er det noen som har et sete eller mer som skal selges, eller som vil bytte så si gjerne ifra. Evt hvor jeg kan få tak i godt brukt. Det kan godt være slitt, jeg kan alltis trekke om selv da dette er lavbudsjett for meg.

 

Alt godt.

Hepp

-Stian-

_20170522_103004.JPG

_20170605_185230.JPG

_20170605_185201.JPG

_20170602_211824.JPG

Endret av -Harpix Heartwood Empire-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen på forumet! :D

 

Bilen du har bilder av øverst, er ikke en Defender, men en seriebil. Exmil som du skriver.

 

Den nederste er ikke en exmil, men en sivil 110" PU.

Opprinnelig var den grå. Den er tidligere kjent her på forumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen.

Interessant yrkeskombinasjon du har! Du har samme navn på facebook regner jeg med? Har ihvertfall vært der og sett, og blitt imponert!

Av bildene så ser jeg at setene i din 110 PU ikke er originale, og en del høyere enn de originale. Jeg tror du hadde blitt fornøyd med originale Defenderseter. De er lavere og har omtrent ikke kanter på sidene. Eventuelt er jo som du sier, seriebilseter enda enklere og flatere.

Tøff bil, og 200Tdi er jo robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Og takk for feedback. Yes min første jeg la ved bilder av var en ex mil ja, fra danske luftforsvaret ble jeg fortalt.

 

Gøy å se eldre bilder av defenderen min. Jeg blir gladere for hver dag av å være tilbake i Rover kjenner jeg. Kjøringen er ikke en transportetappe lenger, men en ferd i seg selv som jeg setter pris på.

 

Har dere gode tips om hvor på østlandet helst, hvor jeg kan få bilen skrudd på hvis/når nødvendig hvis det er saker over min kompetanse? Er også interessert i å lære mest mulig og skru selv, gjerne med hjelp også. Aller helst vil jeg være mest mulig selvhjelpen etterhvert. 

 

Denne defenderen skal ha vært i England i 2005 hvis jeg ikke husker feil, fått inn bl.a en tdi200. Noen som vet mer om dette?  

 

Ang tilstanden til denne så er det første jeg har grublet på er at den skyter en svær svart sky av røyk hver gang den startes, både kald og varm, og ryker litt i starten hvis den har stått litt på tomgang. Virker fin under reg kjøring. 

Er det helt normalt eller har dere no input på søk og evt tiltak jeg kan gjøre for dette? Det plager meg ikke kosmetisk, men vil gjerne være så miljøvennlig jeg kan og fortsatt kjøre rover.

 

Hyggelig at det er et miljø som virker godt her [:

 

Og ja takk for tilbakemelding ang levebrødet mitt, det er en veldig god vei for meg. Lager fine trær, hager og parker, og løsninger for folk slik at de kan leve godt med naturen som en berikelse og ikke som et problem.

 

Har også nå brukt defenderen som scene ved motorsagperformance i kulturlivet, fungerte ypperlig. Men skal utvikle det videre [:

https://m.facebook.com/pg/Harpix-Kultus-414692015577795/photos/?tab=album&album_id=436359933411003&ref=page_internal&mt_nav=1

 

 

Hoy

_20170614_085001.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også et svart "puff" når den startes, men ryker ikke ellers. Tror dieselpumpa er uskrudd. Anser det som normalt på en gammel motor og har ikke tenkt å gjøre noe som helst med det. Er alltid lettstartet. If it ain't broken, don't fix it...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 130" hadde omtrent 130.000km på seg når jeg kjøpte den, ingen slitasje, og den slipper en ordentlig svartsky akkurat med det samme den starter.

Pumpa er uskrudd orginal.

 

Ikke trivelig når man står tett på ei ferge og røyklegger alle bak seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, -Harpix Heartwood Empire- skrev:

Hehe, okay. Hvorfor vil vi det? Lett å justere? 

 

Det er for å få mer krefter ut av motoren. Gjerne i kombinasjon med større intercooler etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Takk for input. Skal ikke fikle for mye med dieselpumpen da, den går jo som ei klokke ellers.  Vente til jeg råker på noen irl som kan se litt på den [:

 

Kjærra kom med kjølevifta liggende i delekassa, forrige eier var fortalt at den egentlig ikke trenger vifte. Stemmer dette? Er det no pro/cons for å ikke ha vifta på? Det er montert ei elektrisk vifte ved radiatoren som kan kontroleres med bryter i cockpit i fall tempen øker.

12 timer siden, Tom Rossing skrev:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide bilen da den fikk innmontert en 200 tdi i 2005. Dette ble gjort i Newcastle og motoren hadde da gått ca. 70.000 husker jeg ikke helt feil. I min tid så byttet jeg alt av foringer, fjærer, dempere, stikkakslinger, pokaler, universal joints. I tillegg fikk jeg den godkjent for tilhenger da dette ikke var anført i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ksskaret skrev:

Jeg eide bilen da den fikk innmontert en 200 tdi i 2005. Dette ble gjort i Newcastle og motoren hadde da gått ca. 70.000 husker jeg ikke helt feil. I min tid så byttet jeg alt av foringer, fjærer, dempere, stikkakslinger, pokaler, universal joints. I tillegg fikk jeg den godkjent for tilhenger da dette ikke var anført i vognkortet.

Fint med info [:

Takk. Hvor lenge hadde du den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helsyntetisk 5w-40 fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorolje/OLJE-HELSYNT-5W-40-10L-2000035839/

 

Andre sverger til mineralolje. Vi blir aldri enig... (prøv og søk opp en av utallige diskusjoner om olje her på forumet)!

 

Har du elektrisk vifte trenger du ikke originalvifta. Jeg har selv kjørt uten vifte i perioder, spesielt om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...