Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis Turboen er utett og suger smøreolje inn i motoren må den uansett byttes. Citat "fant deretter slark + olje i turboen".  

Gautes:  ny ruinaway situasjon kan jo ødelegge mer. 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Full motor gir overtrykk, olje blir presset gjennom turbo.

 

Start med å tappe olje og sjekk grundig for spon. Har du spon i oljen kaster du ikke bort tid og penger men starter søk etter brukt motor, og det burde det finnes rikelig av med opprusta discoveryer rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet både motor / turbo(er) og topp(er) på egne Td5 motorer - og jeg gjør alt arbeidet selv. Enig med Gautes forslag.  Begyn med å tappe motoroljen - og sjekk for partikler i denne. Et godt triks er også å sprette opp oljefiltere for å se om det har samlet opp noe.  Hvis du finner spon eller smådeler så er enten en god brukt motor - eller innbyttemotor fra Turner (min favoritt) løsningen. Hvis oljen er "ren" men er tynn og har diesel lukt så håp at det bare er lekkasje fra dysene ....  da er første løsning å skifte disse + ny olje og nye oljefiltre (skift begge).  Start opp - og hvis alt ser ut til å fungere så bare sjekk oljenivået regelmessig.  Hvis det viser seg at turboen er deffekt så merker du det fort - husk da å kvele motoren hvis den begynner å kjøre på motorolje.  Løsning: skift turbo (jeg ville skiftet til en variabel turbo hvis du først må skifte).   Hvis oljenivået fortsetter å stige så er vel løsningen en ny topp (bestilles fra Turner - de har den siste Spanske versjonen).   Atle.  PS: du har ikke nevnt at der er vann/kjøleveske i oljen - så da skal ikke det være noe å bekymre seg over....  Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runaway kveles lett med manuell girkasse.

En automat trenger en plate foran innsuget.

Det er alltid litt olje på trykksiden av turboer som har gått noen km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper og sjekker olje for spon i morgon kveld. Kun diesel i olja, ingen tegn til kjølevæske. Dersom det er spon i olja så er løpet sjølvsagt kjørt for denne motoren, men eg held ein knapp på at han overlevde inntil vidare. Vil vise seg. 

 

"Ny" overhalt turbo er alt bestilt, det var rimelig mye horisontal/vertikal vandring der så må nok uansett byttast. Tar noen her til lands imot defekte turboar til overhaling (pant?).

 

Får lånt verktøy til fjerning av dysene av mekanikerkompis, ellers skulle alt av nødvendige pakningar og deler for jobben vera på veg frå UK. Har bestilt verktøy til radiatorvifta. Treng eg fleire spesialverktøy?

 

I samme slengen så skal det skiftast alle oljer og filter mens bilen først får stå i fred litt.

Har bestilt Texaco MTF94 til girkassa frå Teknisk Salg AS (har tydeligvis eindel landbruksdeler bl.a.).

At det skal oneshot i pokaler fanga eg ikkje opp før ordren frå UK var sendt, så det får bli seinare i sommar ved neste anledning.

 

Kor kresne er diffane og transferkassa på oljefabrikat?

Kan eg bruke BT sin multigear, eller er det eit skudd i foten? Ser det er fleire her som vissnok bruker den olja. I prinsippet ikkje eit spørsmål om økonomi men enkel tilgang her vest og eit ønske om å ikkje lagre store mengder for framtidig bruk.

 

Vanlig grease på mellomaksler er ok? Så noen innlegg om spesialnipler etc i ein tråd, er det nødvendig eller berre ein komfortsak?

 

Endret av yngveh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Nei.

One-Shot haster mer enn du tror.Mange glemmer den og da er det tørt der og pokaler ruster,lager dør,osv.

GL4 eller 5 får du lett kjøpt mange steder. Bananskall også. Spørsmålet er hva som smører godt nok og der strides vi.

Jepp. Komfortsak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 cm pluss på peilepinnen får du ikke over natta. Må ha lekket over tid. Dysetetning eller sprekk i topp rundt borring for injecktor. Min td5 økte ca en cm på nivå på en månede. Prøvde to skift av tetninger uten hell. Vær pinlig nøye med rengjøring, og følg med oljenivå. Det jeg gjorde etter 2 dre bytting av tettninger, var å gjøre HELT rent for diesel/oljesøl rundt injecktorer , og så startet jeg luftesekvens av dieselpumpe/krets. Og så sto jeg og nidstirret på injecktorene med lesebriller og hodelykt på. Og gjett hva, joda da så jeg diesel som sivet ut rundt injecktoren på cyl nr 1.

Plukket ut injecktor og med lupe og godt lys kunne jeg finne sprekk ned langs borring for injecktor. Ikke lett å se, hårfin sprekk. Ble ny Turnertopp på meg, litt jobb, men går å bytte selv på to tre dager alt etter hvor lange dager du klarer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tappa olje i går. Tipper 12-13 liter. Rimelig tynn. Finmaska sil fant ingenting, men magneten plukka opp noen bittesmå korn, så smått at du omtrent ikkje kjenner dei mellom fingrane (1/10mm kanskje).

 

Under toppdekselet så det fint ut, overraskande fint faktisk. Har gabdke tydelig gått med kvalitetsolje. Bortimot null slagg. Plukka ut injektor nr 1, den satt ganske laust og kom ut med berre håndmakt. O-ringen er både skeiv "vertikalt" og ganske oval i center, men ytterste del av ringen såg flat og fin ut. Er det ikkje ytterst at tettinga skjer? Har bilder men får ikkje lasta opp frå telefonen. O-ring virka heil men dersom det har komme trykk opp forbi kobberpakning så held vel ikkje o-ringen det tett uansett?

 

Har sett eit par dyi-videoer av prosessen og i begge to så slakker dei av på skruene som justerer dysene før dei løfter av akslingen som held vippearmane. Eg fekk opp akslingen uten problem, jevnt og fint, uten å slakke på justeringsskruene.

 

Er det noen annan grunn til å slakke av på desse? Bør vel kunne remontere uten justering etterpå så lenge dei får vera i fred?

 

Bilder kjem seinare.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må justere ventilene etterpå uansett, så like greit å slakke de før du skrur fra hverandre.

 

Enkleste ventiler å justere. mens vippearmene presser maks på ventilen, skrur du til bunns. Så slakker du en omdreining.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dysene må ned på samme plass. De er kodet inn i Ecu. 

Når du skal justere dysene må du rotere kammen slik at topp punktet på kammen presser dysa max. Så skrur du til bunn og en halv turn tilbake. 

Ha Haynes boka i nærheten. Jeg fulgte den og da gikk det bra med topp bytte.

 

i linken jeg la inn over, ser du hvordan en sprekk i toppen, fra diesel galleriet og ut i toppen ser ut. Jeg hadde sprekk i dyse fem.

 

leif Ove.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Lagerspon er ikke magnetisk, og kobberfarga  spon er fra glidelager.

 

Diesel brukes for å vaske motordeler med, det er ikke kvalitetsolje som gjør at motoren er ren.

 

Ikkje bra olje som gjør at den er rein nei, men at kamakselen er heilt slitasjefri kan kanskje ikkje tilskrivast dieselen. :) 

 

Er det nokon som veit om raude o-ringar på dysene kan datofeste alder? Har ikkje sett raude o-ringar me det delenummeret på webshop, tenkte kanskje det kunne vera ein peikepinn på om dei har blitt skifta av tidl eigarar eller er frå fabrikk i 2004.

 

Skal sjekke grundig etter sprekker når dysene er ute. Har sjølvsagt dokumentert rekkefølge og kode på dysene, Leif Ove. ;)

 

Mekanikerkompis seier at justering burde vera unødvendig så lenge det ikkje blir skifta dyse men berre pakningar. Sjølv om det er enkelt... er dette berre sunn praksis eller med god grunn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din er vant med hydrauliske pushere. Ungsau,som den gjengen kalles....

Hadde man fått komprimert kobberskiva likt som den gamle og ingen slitasje noe sted siden forrige justering hadde jeg vært enig.

Bilmotorer med manuelt justerbare ventiler og vippearmer pleier å måtte sjekkes/justeres på 10-20.000 km intervaller.;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gautes skrev:

Kompisen din er vant med hydrauliske pushere. Ungsau,som den gjengen kalles....

Hadde man fått komprimert kobberskiva likt som den gamle og ingen slitasje noe sted siden forrige justering hadde jeg vært enig.

Bilmotorer med manuelt justerbare ventiler og vippearmer pleier å måtte sjekkes/justeres på 10-20.000 km intervaller.;)

 

 

 

Haha. Når han får høyre at han er ungsau så blir han nok godt fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv byttet topp pga sprekk med påfølgende stigende olje nivå. Etter over ett år med problemer med en motor som ikke ville gå som den skulle endte eventyret med at turboen raste. Den hadde nok fått kjørt seg skikkelig varm med med manglende smøring, noe som resulterte i at akslingen i turboen til slutt knakk, den hadde tydelige merker etter slitasje, dvs manglende smøring.....

Før turbo-raset var den noe snål, ingen krefter etter oppstart, måtte ruse den skikkelig en gang for liksom å få gang på den,

noe jeg i ettertid har funnet at måtte skyldes at akslingen i turboen "setter" seg pga drit og koks etc i lageret akslingen går i.

Har og en motor stående i garasjen der det samme har skjedd, men den gikk for lenge, og fikk for mye diesel i oljen,

og det endte med full skjæring i veivlagere etc, pga at olje iblandet diesel er mye bedre egnet til rengjøring av deler enn til smøring.

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde å montere inn en ny turbo før jeg var helt sikker på at den gamle var ødelagt,

og iallefall ikke før jeg var sikker på at jeg hadde løst problemet med diesel i oljen. Dieselen kommer iallefall ikke fra turboen,

men at du finner olje i turboen kan godt skyldes at olje med innblandet diesel er vesentlig tynnere enn bare olje, så den vil jo lettere lekke igjennom tetningene i turboen. Monterer du inn ny turbo er det stor sannsynlighet for at denne og blir ødelagt, iallefall om det fortsetter å lekke diesel i oljen.

 

Om konklusjonen blir ny topp, så kan jeg anbefale Turner Engineering, https://www.turnerengineering.co.uk

Jeg fant at for å få tak i en brukt topp så måtte jeg jo kjøpe en hel motor og det blei så liten forskjell at jeg fant at en ny måtte være bedre.

Turner selger spansk produserte "forsterkede" topper til TD5, de går for å være bedre enn LR sine...

Pass på å få med nye bolter til toppen, de er "engangs", dvs de strekkes når du drar de til, og bør ikke brukes om igjen.

Jeg kan bare skryte av den servicen de yter, da vi konkluderte med at jeg måtte ha ny topp ble delene bestilt i nettbutikken søndag kl 14.30.

Med notat i merknadsfeltet at jeg måtte ha delene asap, da jeg stod langs veien med feriepakket bil og unger etc...

Før kl 17.00, fremdeles søndag fikk jeg mail fra dem med bekreftelse at de hadde sjekket at de hadde alle delene og at de låg på benken.

Og de ba om forståelse for at de ikke kunne få sendt delene før mandag morgen...(!)

Delene ankom med budbil tirsdag ettermiddag, tror det skal godt gjøres å få det levert fortere, og joda jeg betalte ekstra for ekpressfrakt.

Og nå med ny turbo går bilen som aldri før....

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dysetettingar skifta, ny turbo på og motoren går men har det ikkje bra. Trykk i toppen, så då blir det parkering igjen og jakt etter ny motor. Tips til kor eg bør leite i tillegg til finn og forum?

 

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store internettet er stappfullt av overhalte TD5 motorar...i utlandet.

 

Blir forholdsvis dyrt samanlikna med brukt motor rett ut av ein ihjelrusta D2, men spørsmålet er om det er verdt pengane? Nokon erfaringar her? Eg er sjølvsagt ikkje interessert i å bytte motor like ofte som olje...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt begynt å sette sammen ei deleliste for motorbytte.

Kva treng eg av pakningar, fester, boltar, anna? Her kjem litt erfaring godt med.

 

Bytter også vannpumpe + clutch/flywheel i samme slengen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchen består av mange deler som bør byttes samtidig.

Simring veiv,bunnpannepakning,vinghjulsforing,svinghjul,disk,plate,lager,armen er jeg litt usikker på om trengs på TD5.

Resten av delene er greie å skifte fortløpende med motor i bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen her som har erfaring med Team68? Fikk et tilbud fra de som repsons på en finn-annonse jeg la ut, prisen er ikke så ille, 75000km og 6mnd garanti... frister mer enn å kjøpe en motor som har gått nærmere 200 når jeg først skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...