Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Deffen har fått sitt første havari i mitt eie - det var voldsomme saker!

Fylte en hel tunnel med hvitgrå røyk i går ettermiddag og fikk deretter hilse på hyggelige folk fra nødetatene. Ingen dramatikk utover røyken og økende fantomsmerter i lommeboka.

 

Forløpet var sånn:

Normal kjøring på passelig varm motor (kjølevæsketanken lå på normalt nivå både før og etter denne episoden). Jeg lå rolig i 5te gir og rullet avgårde rundt 80. Plutselig begynner motoren å ruse seg selv og spyr ut MASSE hvit røyk bak. Jeg finner en stoppelomme og slår av tenninga men motoren fortsetter av seg selv 20-30 sekunder på rimelig høyt turtall før den dør av seg selv. Falt meg ikke inn å kvele den på gir, men det burde jeg nok sikkert gjort. Har vært litt nervøs for drivlinja som er litt rakslete.  "Skvækete" motorlyd, litt sånn metallisk og "åpen".

 

Fikk en mekanikerkompis til å slepe meg til tryggere farvann når røyken og etatene hadde lagt seg og fant deretter slark + olje i turboen. Det lukter diesel av olja som er rimelig høyt oppe på peilepinnen (10+cm). Mistenker topp/pakning, men usikker på om det er andre steder dieselen kan komme seg inn i olja.

 

Av symptomer før dette så har bilen spytta litt mer svartrøyk enn normalt ved pådrag i det siste, men det har kun vært kortvarig og ikke noen veldige mengder heller. Ved ettertanke så har også turboen venta med å slå inn de første 20-30 meterene ved start en stund, men bilen har gått helt fint ellers. Burde antagelig tatt disse hintene men kjører mange biler som har diverse "skavanker" på jobb og tenkte ikke over at dette kunne være noe store greier. Jeg kjører "pent" og herjer ikke med bilen, så dette er kanskje noe som har bygd seg opp litt over tid?

 

Har en veldig dyktig ex-mekaniker for hånd som er innstilt på å ta tak i dette på kveldstid men tenkte jeg skulle lufte det med erfaringsfulle hoder på forumet først - hvordan bør vi gå fram nå?

 

Bilen er en 04' TD5 med ca 190'000 på telleren. Har fått forholdsvis bra med kjærlighet i sitt tidligere liv etter alt å bedømme. Historikken har jeg dessverre ikke fullstendig oversikt over, men forrige eier mente at topp og pakning var originale og ikke skiftet (jeg spurte spesifikt om det - har ingen grunn til å tro at det burde ha vært skiftet heller).

 

Kom gjerne med tips. Jeg snakker ikke flytende mekaniker men er forholdsvis oppegående.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Diesel i olja kan bla. skyldes sprekk i toppen eller lekkasje forbi O-ringene på dysene.

Motoren din hadde tydeligvis så mye olje/diesel-nivå at den begynte å gå på blandingen via oljeutluftinga.

Er du heldig holder det med olje og filterskift + feilsøk av dieselinntrenging.

Er du uheldig står en ny maskinist på investeringslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rynaway turbo sannsynligvis. Pakking ved turbo utett så turbo suger smøreolje inn i motoren. Har opplevet dette på 1999 td5. Ny eller renoveret turbo er sikkert nødvendig. På min var kun ny turbo nok. Kjørte den noen år etter dette uten problemer. 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input så langt. Det fristar jo å prøve fiks før evnt motorbytte rett og slett på grunn av tidsbruken her. Ut/inn med motor blir eit svært prosjekt. Sjølvsagt gode sjansar for at det blir dobbelt opp og motorbytte etterpå likevel, men eg er fan av å fikse det som fikses kan. Så lenge det er nokolunde realistisk.

 

Når du foreslår å bytte motor tvert @lafterolf, kva potensielle skader/problem tenker du eg kan møte på dersom eg fikser heller enn å bytte? Bilen har gått fint heilt fram til havariet, ingen røyk eller uvanlige lydar som eg har merka meg. Er det mulig at dieselmengde i olje har vore beskjeden heilt fram til havari, og at den "store" lekkasjen har skjedd under sjølvrusinga?

 

Eg må sjølvsagt finne årsaken til diesellekkasje og peile olje som ei drilljente framover uansett, men etter å ha lest litt rundt på forumet så virkar det som at O-ring/kobberskiver er ein klassiker som bør sjekkast?

 

Ny turbo må eg vel uansett ha, så den kostnaden kan eg like gjerne ta først som sist. Men det hjelper lite dersom den berre ryk igjen...

 

Har nokon her O-ringar til dyser liggande som eg kan kjøpe, evnt kan eg bry noen med å finne link til riktige deler på webshop? 

 

Er det andre ting eg må/bør sjekke som kan vera mulig følgeskade? Olje i ledningsnett? Andre ting?

 

Dette forumet er supert!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil holde en knapp på toppen. Jeg holdt nesten på å ta av med min opp ei bro, heldigvis ga den seg veldig raskt. Sugde bare inn litt olje og dieselblanding i en oppoverbakke. Sprekk i toppen. Bytta til Spansketrappen og byttet bigend bearing underifra da motoren hadde gått en god stund med diesel i olja. Gått som ei klokke etterpå. To mann bytter en topp på en litt lang helg.

koster mindre enn du tror.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Winther meiner det er ganske sannsynlig at toppen er fin så lenge kjølevæska er oljefri, og at o-ringer og kobberpakninger på dysene er synderen. Bilen har gått nesten 200' og såvidt eg veit har ikkje innmaten i td5'en fått noe som helst oppmerksomhet av tidligare eigarar.

 

Kan det vera noko i logikken til Erik kanskje?

 

Overhalt turbo frå London turbos og min første presang frå paddocks er på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD5 er ukjent materie for meg, og får litt ulike signal frå fleire hold. Usikker på kva eg skal tru på.

 

Nei såklart monterer eg ikkje turbo uten å finne lekkasjen, har ikkje bruk for to ødelagte turboer i tunet. I første runde skifter eg o-ringer og kobberpakning på dyser, olje/filter og ny/overhalt turbo. Sjekker for spon i olja også sjølvsagt. Viss eg finn spor av diesel i olja etter rep så blir det nok ny motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selv ikke byttet turbo før senere.

Og ja,lett å gå seg bort i forslagene fra de forskjellige når man er på tynn is selv.

Men en del kan sorteres bort ved hjelp av logikk.

TD5 er tross alt bare en dieselmotor i bunn og grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...