Gå til innhold

Akvarium


WildRover

Anbefalte innlegg

Søkte på «akvarium» på lrforum. Fikk masse treff, men det handlet stort sett om biler fulle av vann. :D

 

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg et akvarium av typen uten hjul, men med fisk. Til å ha i kjellerstua. Noen her som driver med sånt? Erfaringer, advarsler, tips og triks å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et i sånn ca halv badekarstørrelse.  Selv om det var større enn de som mindre er, ref Lise over her, så var det nok arbeidet med renhold mv som gjorde beslutningen om å hive det ut av huset, relativt enkel...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne jeg skrevet mye... Har hatt akvarium mer eller mindre sammenhengende de siste 35 årene....

 

Som Lise skriver, jo mindre jo mer jobb. Har du et stort kar med god sammensetning av fisker, så kan et akvarium være veldig lettstelt. Et annet viktig tema er filter, du får aldri for stor filterkapasitet.

 

Anbefaler på det sterkeste et utvendig filter. Hvis du bestemmer deg for å anskaffe, kan vi komme tilbake til innkjøring av filter etc..

 

I dag har jeg et 400L akvarium, med 2 filtre med samlet filterkapasitet som i følge filterprodusenten er nok til 1800l. Dette gjør at jeg skifter på et filter hver 3-6 mnd, sist jeg skiftet på filteret var til jul, så må vel ta det ene igjen før ferien:) Ut over dette tar jeg vannskift ca hver 14. dag, mange sier at du MÅ ta minst hver uke, men jeg har hatt helt fine verdier med langt sjeldnere vannskift. Men forskjellige fisker har forskjellige krav. Ca 1 gang i mnd, eller annenhver mnd så renser jeg opp i planter som har vokst for mye, samt skraper litt alger på glassene. Og det som man gjør oftest er å mate 3-7 ganger i uka...  Har du et godt innkjørt akvarium er det ikke noe problem å dra på 14 dager ferie uten mat.

 

Og sist men ikke minst, ikke hør på dyrebutikken om alt av rare remedier som er "livsviktig" for at fisken skal trives. det viktigste er rent vann og god filtrering (Amoniakk/nitritt/nitrat).

 

Dersom du lurer på mer kan du sende en pm med tlf nr, så kan vi ta en prat og svare på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...