Gå til innhold

Det kvitterer fremme et sted på D2


leiohel

Anbefalte innlegg

Siste uka har det begynt å kvittre/gnisse fremme et sted. Kun sporadisk. Med litt pådrag, uten litt pådrag. Aldri med motoren på tomgang. Virker som det kommer oftere og oftere. 

Har tenkt at det kan være strammeren til viftereima som er i ferd med å ryke. Tenker å ta av reima for å kjenne på de ulike løpehjulene for å se om jeg merker om noe er trått.

kan det være tørt senterlager på fremre mellomaksling. Ingen andre symptomer. Byttet lager og kryss for ca fire år siden.

 

om det er strammeren, har noen i fredrikstad eller omkrets å låne bort til jeg får kjøpt igjen ny?

 

Sikkert ikke noe å kjøre for lenge med.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, lafterolf skrev:

Mellomaksling er en ordentlig kvittrefugl om senterlager er tørt. 

Om det er senterlageret, hjelper det å ta opp å smøre opp eller er det kun å skifte når det har begynne å kvittre.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet, for når det kvitrer er det veldig stor friksjon, og det går fryktelig raskt fra lyden kommer til det er så ødelagt at det ikke kan overhales.

 

Prøv å dusje inn smøresprat og kanskje lyden forsvinner. Blir den borte er det bare å brette opp ermene og nytt senterlager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg hører ikke noe på tomgang. Ihvertfall ikke ennå. Jeg hører ikke noe når jeg har over 2000 i turtall, men det kan jo være støy som drukner lyden. Når lyden kommer forsvinner den så fort at jeg får ikke gjort noe for å diagnosere mere, Feks endre turtall eller annet. 

 

Vifta kan jeg jo sjekke. 

Mellomakselen kan jeg ta ut og så får jeg sjekket om sperra fortsatt funker.

viftereima er jo greit å ta av for å sjekke ulike lager.

 

loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne senterlageret på rock auto, som discovery 2 nett stedet linker til, uten hell.

 

vet noen om et sted å få kjøpt nytt senterlager?

 

edit: fant komplett sett på Island 4x4.  Men er det mulig å få tak i bare senterlager?

 

mvh

leif Ove 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lafterolf skrev:

Mellomaksling er en ordentlig kvittrefugl om senterlager er tørt. 

Så rett så rett du hadde.

 

tok av mellomakslingen og med litt gladvold fikk på sperra. Ikke en kvittring etterpå. Men hadde jeg ikke tatt av akslingen og kjørt tur, ville jeg sverget på at lageret var fint. Kjentes så fint ut når jeg fikk mellomakslingen på bordet og roterte dobbeltleddet.

 

nå er det bare å få bestilt nytt.

 

loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut krysset nærmest kassa og inspiserte senterlageret. Full av fett og jevn i bevegelsen. Men i kryssa er det tydelige spor i Aksel og kopp etter rullene. Det var godt med fett der, men likevel spor som var lett å kjenne. På halve koppen og kryss tapp.

 

kan slitne kryss lage kvitrelyd?

 

vurderer nå å bare bytte krysset og ikke senterlager. 

 

Kan en få tak i kryss som passer og kan smøres på lokale deleforhandlere?

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt settet fra island4x4 og tatt hele jobben med en gang. Det er krise når sentreringslageret ryker, da flyr det deler veggimellom i høy fart.

 

Ellers regner jeg med at du får alt du trenger hos aarnes i Sarp, bare du vet hva du skal ha. Kryss og sentreringslager er likt det du finner på mange amerikanske biler. http://www.aarnes.no/ovrig-info/sok-opp-understellsnummer?gclid=Cj0KEQjwyN7JBRCZn7LKgb3ki8kBEiQAaLEsqroU9fnFLg1Vj3qq8xvLPGtWfNvay7lnmEFxSZzW0IgaAtmY8P8HAQ

 

Se: http://www.discovery2.co.uk/propshafts.html

 

Nederst på siden finner du delenummere du kan bruke hos aarnes. Men du sparer nok en del penger på settet fra island4x4.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene kom i går så i dag skulle det byttes. Fant ut, når jeg demonterte de andre kryssa, at det var nok et av de andre kryssa som laget lyden. Full av rust, selv om dette er smørbar kryss og jeg smører regelmessig. Er nok et av kryssa som ikke har hatt åpen kanal fra nippelen. Men nå er dobbeltleddet overhalt med nye kryss og senterlager.

 

godt med alt som er gjort og ting som dukker opp når en er rett i nærheten av hjemme og verktøy. Og ikke når en er langt av gårde og trenger bilen

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...