Gå til innhold

Vikeplikt i lyskryss


Corvinus

Anbefalte innlegg

Mitt instinkt når jeg kommer til slike kryss er å vike for motgående og forvente at begge har grønt samtidig når det ikke er noe pil. Men når den hvite bilen der borte nekter å kjøre først og i et tilfelle også tuter når jeg er litt treg pga forventet vikeplikt fra min side, blir jeg forvirret og lurer på hva jeg ikke har oppfattet. Jeg har endt opp med å kjøre til venstre først begge ganger som har føltes feil ut, men de har ikke ville kjøre begge ganger. Den ene ganger var på natta og vi var kun 2 biler på hele veien og den nektet - samt tutet for at jeg skulle kjøre først. Den andre ganger var i dag midt i rushtid, hvor jeg ikke ventet like lenge pga forrige opplevelse, og fikk ingen protest eller antydning til at de ville først. Liker det ikke... Forhåpentligvis 2 rare tilfeller, ellers kan jeg rett og slett ikke kjøre.

 

marvik1.png

 

 

 

Dette neste bildet er hvordan det ser ut der den hvite bilen står på det andre bildet. Begge hentet fra Google Maps. I dette tilfellet vil altså ikke bilene herfra kjøre før motgående har krysset veien mot høyre - som normalt sett ville hatt vikeplikt for dem. Nå har jeg ikke gått ut av bilen og studert om de har feilaktig forskjøvet grønt/rødt her, samtidig som jeg ikke klarer å se noen annen forklaring. Er sikkert andre fra krsand regionen her som kjører her ofte. Hvordan er deres erfaring i dette krysset når dere kommer fra sentrum og vil østover? 

marvik2.png

 

 

Endret av Corvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det krysset er rart, har også observert at biler imot tilsynelatende ikke får grønt lys samtidig som jeg får det.

Grunnen til manglende pil, er vel at fotgjengere også har grønn mann, og med grønn pil så tror jeg at det de burde hatt rød mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært grønn pil til venstre, ville forgjengerne og motgående trafikk hatt rødt lys. 

 

Når det ikke er grønn pil, så har enn vikeplikt for motgående når en skal til venstre. Enig med trådstarter, ubehagelig når de andre ikke vil kjøre og en blir nødt til å bryte vikeplikten, plutselig kjører bilen som kommer i mot og da får en jo skylden hvis det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evo16v skrev:

 Enig med trådstarter, ubehagelig når de andre ikke vil kjøre og en blir nødt til å bryte vikeplikten, plutselig kjører bilen som kommer i mot og da får en jo skylden hvis det smeller.

 

-Absolutt, det har jo enkelte steder vært noe nær en forretningsidé, også - vente til motparten ikke orker vente mer, bryter vikeplikten - for så å gi gass og fremprovosere et forsikringsoppgjør som ikke koster en noe.

 

Jeg har endt opp i stirrekonkurranse et par ganger med det som utgangspunkt.

 

Har man vikeplikt, har man vikeplikt - også for folk som ikke kan trafikkreglene. Dessverre. (Det hører med til historien at jeg i hovedsak ferdes i litt mer landlige omgivelser enn dette; hadde neppe vært like tålmodig med å vente om jeg hadde et dusin tutende biler bak meg.)

 

(Det største C-momentet her på Hareid er en utkjøring fra parkeringsplass der de innfødte i så stor grad frasier seg vikeplikten når de kjører ut at vegvesenet så seg nødt til å sette opp et vikepliktskilt - uten at det gjør inntrykk på de som antar at alle jo vet at man egentlig har forkjørsrett ut fra Spar-butikken....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har man det tilfellet at en gate med to felt i begge kjøreretninger har høyrevikeplikt for flere (smale ettfelts/ og/eller enveiskjørte) gater .....

 

Man må være innfødt fo å

- forstå det

- mene det er en god idé

 

B.M. tilflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mhm, men i et lyskryss hvor man vanligvis ville antatt at de har grønt når du har det i samme retning, og de nekter å kjøre, er kaos-spiren i gang. Har sendt detaljert spørsmål til vegvesenet om akkurat det krysset, men ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peik skrev:

Så lenge det ikke er forkjørsvei har man vikelplikt fra høyre, uansett hvor mange felt det måtte være.

 

Men har man det dersom to veier møtes, slik at de som kommer mot tar til høyre og jeg krysser over til venstre, og feltene møtes i en ny vei med to felt? Jeg mener da at de som kommer mot må holde seg til sitt felt, og jeg til mitt, og at den som eventuelt skal skifte felt får vikeplikt. Tar jeg feil?

Trafikk.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LANDreas skrev:

 

Men har man det dersom to veier møtes, slik at de som kommer mot tar til høyre og jeg krysser over til venstre, og feltene møtes i en ny vei med to felt? Jeg mener da at de som kommer mot må holde seg til sitt felt, og jeg til mitt, og at den som eventuelt skal skifte felt får vikeplikt. Tar jeg feil?

 

I det du krysser feltet til motkommende, har du vikeplikt for hva enn han velger å gjøre siden du går over i feltet hans uavhengig av antall felter dere skal inn på. Ville avventet å se hvilket felt han vil inn i, før jeg kjørte. Noen ganger leses trafikken godt nok til å forutse god flyt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad T-kryss inn tofelts gate med enveiskjøring:

Man bør nok velge de feltene du angir på skissen. Dersom en av bilene ønsker å bruke motsatt felt vil jeg anta at det er å anse som et feltskifte og at man dermed må vike å legge seg bak den andre bilen. Samtidig skal man opptre aktpågivende og hensynsfullt, og man bør dermed velge de feltene du angir uansett hvilken vei man skal videre. Så får man eventuelt skifte felt lenger bort i gata. 

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal velge velge felt avhengig av hvor man skal videre. Dersom A vet at han skal svinge til venstre i første kryss etter å ha svingt til høyre i T-krysset, skal han velge venstre felt fra T-krysset. Tilsvarende skal B velge høyre felt fra T-krysset dersom han vet at han videre skal rett frem eller til høyre i første kryss etter T-krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...