Gå til innhold

AC FL1 2004 1,8 bensin


IceMan

Anbefalte innlegg

Da er våren kommet, og det er blitt behov for ACen.

Men den virker ikke.

AC pumpa starter ikke er problemet.

Har sjekket:

- Reima er stram nok.

- AC hjulet går rundt

- Det er ca 5bar på anlegget.

 

Tips til hva jeg skal sjekke/reparere?

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  ser jeg jo at det står det i første innlegget også.  :)

Sjekket sikringer da?

Ledninger og kontakter, både til kompressor og giver(e)?

Er det ingen åpenbare feil, må du begynne å måle litt. Sjekk om det er spenning til kompressor. Evt koble strøm fra batteri rett på kompressor. Sjekk (mål) trykkgiver(e), eller koble utenom. Kun for å se om det virker i såfall, ikke permanent forbikobling. Aner ikke om det er rele på dette på FL, men om det er det, sjekk om du har spenning inn og ut av det.

Koblingsskjema kan være nyttig å ha. Har du Rave eller tilsvarende tilgjengelig?

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spenning fram til kompressor.

Fant en kontakt på ett av rørene, Tre ledninger. Strøm i den ene ca 5V.

 

Kan det være at alt ordner seg, når jeg får fylt opp anlegget på nytt. Ikke blitt fylt opp siden 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en trykksensor på alle ac anlegg. Er det tomt eller lite gass skal kompressoren stoppe. Årsaken til dette er at det er smøremiddel i gassen. Uten gass får ikke kompressoren smøring og skjærer seg. Kan selvfølgelig være andre feil, men du bør få sjekket om det er gass på anlegget og om det er tett.

 

mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kan ligge mange steder, men det er greit å sjekke de enkle tingene først. Er bryteren på dashbordet i orden? Er sikringen hel? Måler du spenning i kontakten til kompressoren? Er magnetviklingen i kompressoren hel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Sikringene er hele.

Har ikke spenning i en ledning som går inn på kompressoren.

Lyset i bryteren i dashbordet virker, men vet ikke om det kun er lyset som virker.

 

Vurderer å sette spenning direkte på kontakt punktet på den ledningen som går rett inn på kompressoren.

Gruer meg til å plukke ned midtkonsoll delene for å få testet bryteren.

Høres dette ut som en grei vei å gå videre med å få liv i ACen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, IceMan skrev:

Takk for tips!

Sikringene er hele.

Har ikke spenning i en ledning som går inn på kompressoren.

Lyset i bryteren i dashbordet virker, men vet ikke om det kun er lyset som virker.

 

Vurderer å sette spenning direkte på kontakt punktet på den ledningen som går rett inn på kompressoren.

Gruer meg til å plukke ned midtkonsoll delene for å få testet bryteren.

Høres dette ut som en grei vei å gå videre med å få liv i ACen igjen?

Det er ikke nødvendig å demontere konsollen. Bryteren kan trekkes ut.  

Å sette spenning på kompressoren vil antakelig gjøre at den kobler inn slik at det kommer kald luft, men selve problemet blir ikke løst. Trykksensoren kan være gåen eller ha dårlig kontakt, f.eks...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det å sette av en kveld til sjekking av bryter og sensorer.

Tegningene/"prt sc" ser ut til å være til en eldre modell enn min, men kan ikke være store forskjellen til "Face lift" min.

Har funnet en sensor på rørnettet. Er det flere?

Sitter det noen sensor/føler i tilknytning til viftemotoren inne i kupeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jonaf" takk for tegninger!

Vet du om det er mye forskjell på ACen til 2001mod og 2004mod?

 

Kveldes feilsøking ga disse svarene:

- Strøm direkte på AC-kompressor, fikk clutchen til å koble inn og AC-kompressoren virket.

- Strøm gjennom relekontakten i sikringsboksen fikk clutchen til å koble inn, og AC-kompressoren virket.

- Det er strøm til en relekontakt i sikringsboksen.

- Det kommer strøm (ca 5v) fram til føleren på AC-røret.

- Det er lys i bryteren

- Det blir ikke strøm i bryteren før vifta settes på.

- Alle sikringer er hele!

 

Rune

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, IceMan skrev:

"Jonaf" takk for tegninger!

Vet du om det er mye forskjell på ACen til 2001mod og 2004mod?

 

Kveldes feilsøking ga disse svarene:

- Strøm direkte på AC-kompressor, fikk clutchen til å koble inn og AC-kompressoren virket.

- Strøm gjennom relekontakten i sikringsboksen fikk clutchen til å koble inn, og AC-kompressoren virket.

- Det er strøm til en relekontakt i sikringsboksen.

- Det kommer strøm (ca 5v) fram til føleren på AC-røret.

- Det er lys i bryteren

- Det blir ikke strøm i bryteren før vifta settes på.

- Alle sikringer er hele!

 

Rune

 

Sitat

Jeg vet ikke om noen forskjeller mellom 01 og facelift-modellen. Land Rover pleide ikke å gjøre noen endringer uten god grunn, så de er sannsynligvis like.

Har du sjekket reléet? Kanskje det kan kryssbyttes med et av de andre releene?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, IceMan skrev:

Releet til Hornet så likt ut. Byttet om og hornet virket med begge relene. Jeg fikk lys i AC bryteren inne i bilen med hornreleet.

Dette gjør at jeg tror releet er i orden.

Ah... dette er GOD feilsøking. :) Det gleder et IT-menneske å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...