Gå til innhold

35" i vognkortet?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil prøve å få skrevet inn  35" / evt 315/75/16" i vognkortet.

Bilen er godkjent med 2" heving fra biltilsynet og har bredere skjermutbyggere.

Har noen dokumentasjon på godkjenning av 35" og info om felg og dekkoppsett fra vognkortet jeg kunne fått lånt en kopi av? Tenker det gjør godkjenningen litt enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he for meg var det så åpenbart at jeg glemte å føre det opp :D 

 

2002 LR Defender TD5 110 DCPU...

 

Må jeg nøye meg med å skrive inn 285/75/16" som er innafor 5%? Står 7,50...i vognkortet men erfaringen tilsier at de blåkledde ikke er like bevandret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på temaet, var det sånn at trappe godkjenning ikke funka lengre ? 
Jeg tenker da på fra 235/70R16 til 315/75R16 med alle lovlige dimensjonene underveis 
245/75R16, 265/75R16, 275/75R16 (om denne dimmen finnes), 285/75R16, 295/75R16, 315/75R16

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på nytt her; tenker å følge enkleste vei: 305/70/16" som er innafor 5%, men har noen kjennskap til en TÜV godkjent 10" felg. F.eks en ZU lignende felg? Eller må jeg tenke kombinasjon av TÜV 30mm godkjent spacer og 7" ZU med f.eks 285/75/16" for å få bredden inn i vognkortet? Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dimmen er innenfor 5% trenger den ikke inføres i vognkort og mest sannsynlig vil biltilsynet ikke gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, qcnr skrev:

Hvis dimmen er innenfor 5% trenger den ikke inføres i vognkort og mest sannsynlig vil biltilsynet ikke gjøre det heller.

 

Problemet er at det dessverre er veldig manglende kunnskap om hva 7.50X16 tilsier. Jeg ønsker for enkelhetsskyld å få skrevet inn størst mulig dekk i vognkortet for å slippe mas og misforståelser i en rutinekontroll.

 

Kort oppsummert; Jeg møtte på en særs lite hyggelig og kunnskapsløs politimann forleden som utførte lastekontroll på Haraldsrud. Da han oppdaget at alt av lastesikring var i orden ble han sur og prøvde å finne andre feil og beordret meg til full teknisk kontroll på biltilsynet. Han påpekte at bilen hadde skjermbreddere (har du sett en Defender uten :D , panser uten reservehjul (eh...) og Noisekiller lydmatte over motoren... :D I tillegg hang seg opp i hjulene ( det med rette ettersom de er gigantiske (35"x12,2X22") Poenget er at dersom man møter på så kunnskapsløse folk som lager så mye styr og trøbbel så er det veldig mye enklere å vise til vognkortet. Nå skal det sies at "manglene" ble godkjent på bililsynet på 30 sekunder av en hoderistende kontrollør :D men det kostet meg fortsatt tid og penger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme med min 110 da jeg monterte 255.85x16 (hadde 7.50x16) men biltilsynet her

i Stavanger ville ikke gjøre noe, da dimmen var innenfor 5%.

Det er bare min erfaring....

Me å føre in 35" vill nok kreve godkjennings papirer. For det er selve papirene som er kritisk når man monterer

større dekk på en bil. Ikke selve ombygging :-O

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@qcnr og @SimenMS

 

Jeg innser at det er langt enklere og mye lettere å kaste inn håndkleet og bytte hjul hvert annet år, eller før om det skulle bli nødvendig :) 

 

Nå er det rett tilbake til 22"x 35,12,5 og så får orignalhjulene støve ned to år til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alle dimensjoner inn i vognkort, dvs, alle dimensjoner opp til 5%.

Jeg sendte epost til SVV og argumenterte med at jeg stadig vekk måtte argumentere ved utekontroller, og at innføring i vognkort ville spare begge parter for tid og frustrasjoner ved utekontroll.

 

Felger nevnte jeg ikke, men felgbredder ble også notert, til og med opp til 10" felg, som for meg aldri blir aktuell da felgen ser alt for bred ut for 305 brede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fag personell burde vell klare å finne ut av det, er det ikke det de får lønn for?

Eller mener du de skal kun plage folk langs veien slik at vi er nødt til å gjøre deres jobb og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, qcnr skrev:

 

Eller mener du de skal kun plage folk langs veien slik at vi er nødt til å gjøre deres jobb og?

Jeg er ganske sikker på at jeg leste at akkurat det var arbeidsbeskrivelsen i en stillings utslysning hos dem for ikke så lenge siden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk alle dimensjoner inn i vognkort, dvs, alle dimensjoner opp til 5%.

Jeg sendte epost til SVV og argumenterte med at jeg stadig vekk måtte argumentere ved utekontroller, og at innføring i vognkort ville spare begge parter for tid og frustrasjoner ved utekontroll.

 

Felger nevnte jeg ikke, men felgbredder ble også notert, til og med opp til 10" felg, som for meg aldri blir aktuell da felgen ser alt for bred ut for 305 brede dekk.

Bra tips. Mail er sendt. Håper det gjør susen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke for min del, da 245/75R16 er større en 5% over :( det samme med de minste vinterdekka som jeg har 2 sett av i 265/70R16 :(
Men hvordan er reglene for å kjøre på 35'' dekk som er 19% over, nedover i Europa da ? da jeg kommer til å være utlendinger for de andre landene ?

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle, på lik måte som Vegvesen/ biltilsynet har ingen myndighet over utenlandske kjøretøy utenom det er

traffikksikkerhets messige forhold som gjør at det er uforsvarlig at den bilen/ lastebilen fortsetter på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk i alle yrker med for lite kunnskap,serviceinnstilling og personlig egnethet,dessverre.

Har prøvd å klage på både politi og utekontrollører som har sendt meg og bilen eller motorsykkelen til full teknisk

med fullstendig hårreisende anmerkninger.

"Deres brev er mottatt" er std frasen og purrer man videre får man henleggelsesbrev.

Ingen beklagelse eller forståelse for irritasjon over tapt arbeidsdag,reise,telefoner,mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...