Gå til innhold

AC Problemer


safaripaul

Anbefalte innlegg

Jeg henvender meg her igjen, selv har hatt noen tråder med på denne saken før.

 

Jeg blir ikke klok på AC i min 2006 defender med TD5. Jeg mener med sikkerhet at bilen lugger ved jevn kjøring når AC er på.

 

AC fungerer helt fint til det blir virkelig varmt vær, da trenger jeg den som mest. Plutselig kan det komme kald luft, selv om ingen ting er endret på. Samme fart, alt på. Det er ikke noe klart mønster.

 

Jeg har flere ganger byttet kjølegass, relativt kostbart. Det har vært rikelig med gass og det er ikke funnet noen lekkasjer. Jeg har byttet kjølevifte foran radiatoren og til og med byttet hele AC kompressoren, da det var mistanke om at AC clutch fusket. Jeg har sjekket med nanocom, og både vifte og AC clutch er funnet i orden.

 

Jeg har også byttet luftmengde måler for å utelukke denne.

 

Det jeg undres over er at kjølevifte foran radiatoren går ujevnt og noen ganger stopper et øyeblikk. Dette selv når AC anlegget er avslått. Det er en merkverdig rytme hele tiden. Jeg har skjønt at vifta skal gå selv om AC er avslått, men jeg tror ikke det skal være på denne måten.

 

Er det noe som styrer dette eller registrerer temperatur som kan være defekt?

 

Har noen tips til et verksted i Vestfold- traktene som har kompetanse på dette? Verken jeg eller mitt lokale verksted finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaringer som deg på min 2005 modell. Jeg løste vifteproblemet med egen på/av bryter ved ECUen. Den står på konstant når det er varmt vær(57 dager i året) ellers er den avslått. AC fungerer også uten at vifta går. Luggingen kan komme ab litt for høyt trykk i anlegget, motor lugger når kompressor slår seg inn. Ved en tilfeldighet hadde Vianor feil på påfylling, fikk alt for mye slik at bilen ikke ble å kjenne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaringer som deg på min 2005 modell. Jeg løste vifteproblemet med egen på/av bryter ved ECUen. Den står på konstant når det er varmt vær(57 dager i året) ellers er den avslått. AC fungerer også uten at vifta går. Luggingen kan komme ab litt for høyt trykk i anlegget, motor lugger når kompressor slår seg inn. Ved en tilfeldighet hadde Vianor feil på påfylling, fikk alt for mye slik at bilen ikke ble å kjenne igjen.

Det skulle stå 5-7 dager i året, men hvis du finner ut av det kobler jeg bort på/av bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk den slår inn dersom motoren blir ekstra varm. På RRC er det i alle fall en temperatursensor i nærheten av vannpumpa som er koblet til ecu, denne starter vifta om motortemperatur blir tilstrekkelig høy. Antar at det er noe slikt på Td5 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan vifta til trådstarter fungerer, men han bruker begrepet ugjevnt og at vifta stopper et øyeblikk. Min AC vifte fungerte ikke etter noe mønster og det var ingen logikk når den slo seg inn og når den kunne stoppe. Løsningen for å få kontroll ble altså egen bryter, og jeg kan opplyse følgerne av tråden at den bryteren ennå ikke er påslått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå er endelig defenderen friskmeldt. Oppskriften fra verksted er følgende: kompressor OK, sikringer, bryterpanel, relé OK. Funnet feil på trykk sensor. Denne ble byttet og alt er tilsynelatende ok. Kjølevifte på radiatoren går jevnt igjen og luggingen er borte. Det kommer nå frisk bris :) 

 

Dette betyr at jeg har en brukt AC kompressor tilsalgs som kun har 70.000 km tilbakelagt. 

 

Jeg vil gi all honor og anbefaler Vestfold elektrodiesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gledet meg litt for tidlig. Etter noen uker med kulde var det igjen slutt. Jeg har levert bilen på verkstedet igjen og de mistenker at sensor igjen er defekt. Verkstedet har ikke kommet frem hva som har ødelagt sensoren. 

 

Er det tilfeldig en sensor som var dårlig eller hva gjorde at sensoren ble ødelagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra verksted at det dannes for høyt trykk i anlegget. Dette har ødelagt trykksensoren. De mistenker at deler av tørkefiltret er gått i oppløsning og delvis blokkerer et sted i anlegget. De skal bytte tørkefiltet, rense anlegget og bytte igjen trykk sensor. Med håp om at dette er kuren . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk tilbake bilen for en uke siden med en ekstra regning på tilleggs jobben. Det kjølet svalt og godt i to dager så var det varmt igjen. I dag er bilen tilbake på verksted, er det ikke mulig å reparere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har glemt å oppdatere litt. Bilen var inne på verksted en lang tid og de er litt usikkere enda. De har flushet anlegget en rekke ganger i håp om at eventuelle rester fra tørkefiltret skulle komme ut. Anlegget ble testet og funnet i orden på verkstedet. Kjølevifte på radiatoren går nå uansett om anlegget er på eller ikke. Ellers vet jeg ikke helt hvor mye det kjøler, det er uansett kjølig ute. :) Får ikke sjekket før våren kommer. Lever i håpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt trykk i kjøleanlegg skyldes restriksjoner, overfylling av medium, luft/ikke kondenserbare gasser, for dårlig kapasitet på kondenser.

 

Fikk du noen utskrift ell som forteller noe om trykk osv i anlegget?

Hviliet medie er det på acen(r134a?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...