safaripaul

AC Problemer

14 posts in this topic

Jeg henvender meg her igjen, selv har hatt noen tråder med på denne saken før.

 

Jeg blir ikke klok på AC i min 2006 defender med TD5. Jeg mener med sikkerhet at bilen lugger ved jevn kjøring når AC er på.

 

AC fungerer helt fint til det blir virkelig varmt vær, da trenger jeg den som mest. Plutselig kan det komme kald luft, selv om ingen ting er endret på. Samme fart, alt på. Det er ikke noe klart mønster.

 

Jeg har flere ganger byttet kjølegass, relativt kostbart. Det har vært rikelig med gass og det er ikke funnet noen lekkasjer. Jeg har byttet kjølevifte foran radiatoren og til og med byttet hele AC kompressoren, da det var mistanke om at AC clutch fusket. Jeg har sjekket med nanocom, og både vifte og AC clutch er funnet i orden.

 

Jeg har også byttet luftmengde måler for å utelukke denne.

 

Det jeg undres over er at kjølevifte foran radiatoren går ujevnt og noen ganger stopper et øyeblikk. Dette selv når AC anlegget er avslått. Det er en merkverdig rytme hele tiden. Jeg har skjønt at vifta skal gå selv om AC er avslått, men jeg tror ikke det skal være på denne måten.

 

Er det noe som styrer dette eller registrerer temperatur som kan være defekt?

 

Har noen tips til et verksted i Vestfold- traktene som har kompetanse på dette? Verken jeg eller mitt lokale verksted finner ikke ut av det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samme erfaringer som deg på min 2005 modell. Jeg løste vifteproblemet med egen på/av bryter ved ECUen. Den står på konstant når det er varmt vær(57 dager i året) ellers er den avslått. AC fungerer også uten at vifta går. Luggingen kan komme ab litt for høyt trykk i anlegget, motor lugger når kompressor slår seg inn. Ved en tilfeldighet hadde Vianor feil på påfylling, fikk alt for mye slik at bilen ikke ble å kjenne igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette høres riktig ut. Han på verkstedet sa han fylte godt på med gass for å være sikker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tok frem nanocom for å sjekke litt.

 

gallery_2960_826_1831177.jpg

 

AC clutch request og AC clutch drive. Vekslet mellom ON og OFF . Kan dette være indikasjon på noe ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samme erfaringer som deg på min 2005 modell. Jeg løste vifteproblemet med egen på/av bryter ved ECUen. Den står på konstant når det er varmt vær(57 dager i året) ellers er den avslått. AC fungerer også uten at vifta går. Luggingen kan komme ab litt for høyt trykk i anlegget, motor lugger når kompressor slår seg inn. Ved en tilfeldighet hadde Vianor feil på påfylling, fikk alt for mye slik at bilen ikke ble å kjenne igjen.

Det skulle stå 5-7 dager i året, men hvis du finner ut av det kobler jeg bort på/av bryteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AC vifte i front av radiator skal vel ikke gå uten at AC er aktivert/slått på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk den slår inn dersom motoren blir ekstra varm. På RRC er det i alle fall en temperatursensor i nærheten av vannpumpa som er koblet til ecu, denne starter vifta om motortemperatur blir tilstrekkelig høy. Antar at det er noe slikt på Td5 også...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er som Steinar skriver, vifta går bare om motoren har for høy temperatur.

 

Bruk diagnosen, på varm motor, og les av temperaturen, for det kan tenkes en sensor gir tullete verdier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan vifta til trådstarter fungerer, men han bruker begrepet ugjevnt og at vifta stopper et øyeblikk. Min AC vifte fungerte ikke etter noe mønster og det var ingen logikk når den slo seg inn og når den kunne stoppe. Løsningen for å få kontroll ble altså egen bryter, og jeg kan opplyse følgerne av tråden at den bryteren ennå ikke er påslått!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestilt time hos Vestfold elektrodiesel for videre utredning. Følger opp tråden etter 12.juni . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk telefon fra verksted i dag at trykkregulator eller var det trykksensor må byttes. Det er minst en ukes levering på delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er endelig defenderen friskmeldt. Oppskriften fra verksted er følgende: kompressor OK, sikringer, bryterpanel, relé OK. Funnet feil på trykk sensor. Denne ble byttet og alt er tilsynelatende ok. Kjølevifte på radiatoren går jevnt igjen og luggingen er borte. Det kommer nå frisk bris :) 

 

Dette betyr at jeg har en brukt AC kompressor tilsalgs som kun har 70.000 km tilbakelagt. 

 

Jeg vil gi all honor og anbefaler Vestfold elektrodiesel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gledet meg litt for tidlig. Etter noen uker med kulde var det igjen slutt. Jeg har levert bilen på verkstedet igjen og de mistenker at sensor igjen er defekt. Verkstedet har ikke kommet frem hva som har ødelagt sensoren. 

 

Er det tilfeldig en sensor som var dårlig eller hva gjorde at sensoren ble ødelagt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra verksted at det dannes for høyt trykk i anlegget. Dette har ødelagt trykksensoren. De mistenker at deler av tørkefiltret er gått i oppløsning og delvis blokkerer et sted i anlegget. De skal bytte tørkefiltet, rense anlegget og bytte igjen trykk sensor. Med håp om at dette er kuren . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now