Gå til innhold

Vinterdekk i sommarhalvåret


Anbefalte innlegg

8 minutter siden, WildRover skrev:

Men hva skal du spare piggene til da? Gamle, harde piggdekk er heller ikke noe særlig på vinterføre, uansett hvor gode piggene er. (Bare for å kverulere litt :P )

Jeg satser på å ha de Nokian dekkene i minst 20 år:D. Skal primært frakte bilen til PKK annet hvert år i vinterhalvåret. Steinharde eller ikke så lenge mønster dybden holder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2017 den 1.35, Brage skrev:

 

Det er jeg også helt enig i. De Cooper discoverer STT ble jo også kjøpt inn som sommerdekk. Konstaterte bare at jeg overlevde mars mnd med de på bilen, så må det sies at det var ikke så mange mil på skikkelig vinterføre, og det er vel noe av det trådstarter mener.

Om det står mars eller juli på kalenderen er vel bortimot det samme, er veien bar og det er 15 grader ute, ja så er det det.

I mars er du helt geni som kjører på piggfrie vinterdekk, mens i juli på samme føret er du helt idiot.... det er vel essensen i trådstarters spørsmål.

 

 

Det er akkurat det som er poenget. :) 

(Og så hender det at godt nok er godt nok og kanskje til og med like godt som det beste. Om de forstår... :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48249

 

Sitat

 

«Jeg tenkte å kjøre ut vinterdekkene nå i sommer, før jeg må skaffe nye til neste sesong» er en klassiker vi hører ofte.

Nå kan vi tydelig vise grunnen til hvorfor folk bør kvitte seg med denne tankegangen umiddelbart.

Farlig fort
Kort fortalt: Bremseegenskapene til piggfrie vinterdekk på tørr asfalt er sammenlignbare med hva et sommerdekk yter på vått føre.

Vi fikk rundt 23 meter bremselengde fra 80 kilometer i timen på tørr asfalt med sommerdekk, 28 meter på våt asfalt. Vinterdekkene bremset på 28 meter på tørt.

Det er når vinterdekkene møter våt asfalt dramatikken begynner. For her lå snittet på smått utrolige 45,5 meter! Da var den vannede delen av banen vår slutt.

Dette var ikke bare ille – det var mye verre enn noen av oss fryktet. Både oss fra redaksjonen og bransjemann Ludvigsen er sjokkert.

Det er kanskje ikke så lett å visualisere hvor stor denne forskjellen er, men la oss gjøre et lite regnestykke:

Dersom bilen med sommerdekk stopper på 28 meter fra 80 km/t, og bilen med vinterdekk stopper på 45 meter, vil vinterdekk-bilen fortsatt ha en hastighet på nesten 50 kilometer i timen idet den passerer sommerdekk-bilen.

Der du med sommerdekk akkurat klarer å stoppe for en forankjørende bil, eller enda verre; et menneske, vil bilen med vinterdekk treffe objektet i en hastighet som i beste fall er veldig ubehagelig – i verste fall fatalt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterer man dekk, blir man neppe enige :D

 

Nye sommerdekk er nok bedre enn gamle vinterdekk på sommerføre ja, noe annet ville vært rart.

Man hører gjerne om vinteren, at piggfrie dekk er like gode som piggdekk.. Man må bare tilpasse farten i visse situasjoner. (Så kan man selvsagt si at man kan tilpasse farten om man har piggdekk også.)

Samme argument kan man bruke om sommeren også, med sommerdekk vs vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt skremmende, på mange måter.

Det de egentlig sier er at de vinterdekkene de fleste nordmenn kjører med i alle store byene i mars / april på tørr og vår våt asfalt. Har en ekstremt dårlig bremselengde.

Så de grise dyre vinter dekkene som imponerer i alle tester er altså helt elendig på det veidekket vi har i det vanlige påskeføret i store deler av Norge.

Hvor fortykket skal vannet være i form av snøslaps, før vinterdekkene er bedre en sommerdekkene? 

 

Eller er det slik at testen er utført med utslitte vinterdekk ned mot 2mm mønsterdypde,  mot kliss nye sommerdekk med opp i 8mm.

 

Du er fortsatt tulling om du kjører på sommerdekk i mars og visaversa med vinterdekk i juli. 

I følge testen burde du absolutt ikke kjøre på de bare veiene i mars med annet enn sommerdekk, så noe er jo galt..

 

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er jo kompromiss uansett. Man setter bare en grense et sted for at de som ikke klarer å tenke selv skal ha noe å forholde seg til. Vi som bor på Vestlandet har egentlig kun forskjelll på temperaturen i regnet så vinterdekk vil nok fungere dårligere store deler av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du smiler ikke når den allernådigst utlånte hengeren du hadde bakpå er krøllet sammen så skiltet henger på hengerfestet ditt og dusten bak med MErc med 4x4 ikke hadde hatt tid til å bytte til vinterhjul den påsken .

Han skulle visstnok få slippe å bekymre seg om det en sesong eller to jfr den vennlige herren i svart med fine gullknapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...