Gå til innhold

Advarsel om kvaliteten på deler til Freel2 fra Birtpart


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg vil bare skrive noen ord om hvordan et par av mine kompiser her nordpå opplever deler til FL2.

 

Vi har byttet to støtdempere bak på en FL2 fra Paddock, Britpart, her for et halvt år siden. Vi byttet samtidig hjullagrene bak, disse også levert fra Paddock og Britpart.

Når vi hadde fått byttet begge dempere bak så oppdaget vi at det fortsatt var en klakke lyd der bak. Vi mistenkte rakkelstag/kjøttbein/rear link. Disse ble bestilt og byttet, men det var fortsatt lyd. Eieren av bilen satte bilen på verksted for at de skulle finne ut av lyden, men de klarte heller ikke å finne ut av den, men foreslo at man måtte plukke alt ned, og se på demperne. Han kjøpte nye, av en annen leverandør denne gangen, og jo da, begge nye dempere fra Britpart var ødelagt, en helt ferdig og en med "luftboble"?

Samtidig fikk han også påvist at begge nye hjullager bak var ferdig!!

 

Dette har blitt en dyr lærepenge for en av mine kompiser, så vi vil advare våre FL2 venner mot å kjøpe for billige og dårlige deler.

De har et flott ordtak her nordpå, som dessverre stemmer alt for ofte; kjøp billig-kjøp mannskit :D

 

De handler nå deler fra Advanced Factors, og det ser ut for at de får en del bedre kvalitet på delene, og selvfølgelig, når det handles hos Erik Winther-Sørensen og Vestfold Ship, så får man deler og garantier, som man betaler for.

 

Dette er bare ment som et lite varsku, men kompis nr 2 blir nødt til å kjøpe nye bakdempere før vi skrur....vi monterer ikke de Britpart demperne han har.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for aa informere. Desverre er ikke alle delene fra de forskjellige firmaene like gode... eller like daarlige saa det er sikkert bra aa identifisere om utvalgte deler er kjent for "problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kjøper gjerne uorginalt eller OEM-kvalitet, men styrer bevist unna sh!tpart. Både pris og finnish tilsier at dette er på nedre kvalitetskala. Det skal dog sies at det ser ut som kvaliteten på britpart deler varierer og. Jeg kjøpte feks nylig skiver og klosser til min FL2 av Britpart XC (eller noe sånt) som skal være tilsvarende orginal kvalitet. Dette såg bra ut og virker godt. Skivene hadde bla et antikorrosjonsbelegg på seg som jeg bare ser på kostbare skiver.

 

P.S.

Når jeg kjøpte nye bak dempere for en stund siden til min, så stod valget mellom Britpart til £42 eller Delphi til £55 fra Island4x4. Kjøpte Delphi da etpar hundrelapper ekstra oftest kan spare en for mye bry. Demperne som ble levert var uten noen for for merking bortsett fra en klistrelapp med part no, så dette stusser jeg litt over. Fungerer likevel 100%, så jeg satser på at disse er av decent kvalitet.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet dempere foran, type britpart, i oktober. Har en sterk mistanke om at den ene er gåen allerede. Det er i alle fall en ulyd i dumper. Og synes ikke det er samme lyd som når lenkearmen var gåen.

 

Forresten, noen forslag til hva annet enn evt demperen (og lenkearm) som kan lage ulyd i dumper (foran på bilen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempere, fjæringen, endeledd (er det det samme som lenkearm?) og sikkert også bærebruene?
Får du provosert fram lyden med panserpressing? - den gammeldagse støtdempertesten fra dengang bilene var mye lettere? (Det er kanskje for tungt på en FL1 også? Går ikke spesielt bra på FL2... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL1 er en liten gammel traktor, så den testen funker nok ikke :) Lenkearm og endeledd er ikke det samme, om jeg ikke fullstendig har misforstått. Endeledd kan det være, men kjenner ingen slark når jeg røsker hjulet i alle retninger. 

 

Bærebru (original) på den siden lyden kommer i fra ble også byttet i oktober. Da gjenstår fjæringen av det du nevner. Kan liksom ikke se det for meg, men jeg er ingen ekspert, så kanskje?

 

Er det ikke en pakning/lager i overkant av demperne, som på et sett er i sammenheng med karosseriet/motorrommet? Tenker bare høyt her nå...

Endret av LeneRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en halv omdreining av en fjær liggende løst øverst i "skåla" som holder fjæren. Den klirret/klunket til den engang hoppet ut og vi fant ut hva som hadde laget lyden...

 

Jupp - det er noe som heter tårnlager.

 

Gå til http://cat.lrparts.ru/

Velg - fl1 i venstre marg og trykk deg videre innover på

->  Bilde B - Axels & suspension

-> Bilde B03 - Axels & suspension, front suspension

-> Bilde 3 ...

 

Det viser en prinsippskisse av støtdempertårnet og fjæringen.

Om du klikker på tallene (og har tålmodighet og venter) vil du få opp et vindu med delnummer og navn (enten engelsk eller russisk) på de ulike tingene.

 

Jeg kjenner dessverre ikke til hvilke av delene som spesifikt er de som gjerne lager lyd på FL1... Flere av disse var relativt rimelige å ta med i samme slengen da vi byttet fjærer&dempere på FL2'en i forhold til jobben det er å gjøre det. De som heter noe med demper/fjær er iallfall relativt hete kandidater.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærbeinslager på godt norsk.

Jeg byttet de på min FL2 ved fjær og støtdemperbytte.

Byttet til KYB støtdempere og fjærer. Og er superfornøyd.

Mente jeg handlet de på Ebay. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...