Gå til innhold

Bytte av viftemotor i seterygg, L322 TDV8


lippers

Anbefalte innlegg

Hei. Ser at flere TDV8 eiere har problemer med at varmesetet slutter å virke etter en liten stund. Dette skyldes som regel defekt temperatursensor i viftemotoren i seteryggen. Hvis vifte for kjøling virker helt fint men vifte for varme gjør at alt stopper, er nok dette feilen. Kjølevifte uten varme går utenom temp.sensoren og gir derfor ikke noen problemer i dette tilfellet.

Jeg har akkurat byttet min og laget en liten forklaring/illustrasjon på hvordan den byttes. Mulig "basic" for mange, men forhåpentligvis til litt hjelp for andre som har fått nok av kalde seter.

Viftemotorenheten er lik for begge forseteryggene, har art.nr. HHK500060 og koster £195 + VAT på Famous Four.

Viftemotor1.png

Først er det å koble av minuspolen på batteriet, løsne de fire boltene som fester setet og løsne sikkerhetsbeltefeste på setesiden mot døren. Ta ut setet og løsne trekket under setet (to strikker) samt plastdeksel under midtarmlenet.

Viftemotor2.png

Bøy så venstre ryggdeksel nedkant forsiktig ut til siden slik at du får løftet festet over nedre festebolt. Du får samtidig fjernet den nedre plastlisten som er tredd i et spor helt i nedkant av seteryggen.

Viftemotor3.png

Gjør det samme på andre siden. Vær forsiktig så slipper du å løsne bryterpanelet til setet.

Viftemotor4.png

Press så ryggdekselet nedover (se plastpinnene som holder ryggdekselet på plass øverst i bildet). Løsne så trekket på de merkede stedene samt kontakten til viften.

Viftemotor5.png

Klipp av stripsen som kontakten er festet med samt skru ut de tre skruene som holder viftemotoren på plass.

Viftemotor6.png

Viftemotor ute.

Viftemotor7.png

Snepp på ny viftemotor, skru fast de tre skruene og fest kontakt, strips og trekket tilbake igjen. Tre så forsiktig på ryggdekselet igjen

Viftemotor8.png

Fest strikkene under setet igjen og sjekk at kontaktene er festet i sine spor.

Viftemotor9.png

Så er det på tide å få på plass setet igjen.

Viftemotor10.png

Og da er alt i orden igjen.

 

Er jo noe som ikke stemmer når madammen kommer med spydige meldinger om "luksusbilen" og klager på at stumpen er iskald i vinterhalvåret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ganske greit med setet i bilen også.

 

Den fleksible plastkanalen var sprukket i min gamle. Skjønte ikke helt hvordan det kunne skje men vet det er ganske vanlig. Mistenker at korskyggstøtten kan ha med saken å gjøre for når den pumpes opp blir der ulyd i viften, tar borti noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plastkanal var også sprukket Svein - forsøkt reparert med gaffatape tidligere så jeg...

 

Mulig du har rett med korsrygg"ballen" som presser på plastkanalen, i så fall ikke helt vellykket konstruksjon... Plastdekselet i ryggen er jo såpass stivt og kraftig og derfor neppe synderen. Uansett en svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil.

Ja, leste av feilkoder og forsøkte alle mulige og umulige kombinasjoner for at den skulle virke - dog uten hell. Fra noen sekunder til kanskje en halv time - men hele tiden ustabil. Var feil med temp.sensor som kom fram i diagnose.

 

Ut fra de jeg har snakket med og det jeg har lest på utenlandske sider så har jeg forstått at temp.sensoren i ryggen er synderen i de aller fleste tilfellene. Viftemotoren i sitteputen er sjelden problemet. Min virker i alle fall som den skal nå. Faktisk enda bedre/raskere enn førersetet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...