Gå til innhold

Bytte av øvre bærearmer D3 07


knikeren

Anbefalte innlegg

Litt tid til overs med skruing et par timer igjen..........

Oggi !!gikk greit å få ut vaier til brake pad kappet bare en Y. men først så måtte jeg Borre tre hull i plast mutter rund gjengene kjørte på litt rust løsner og varme den opp litt, løsnet med en gang:D fikk den hel fin ut..
20190214_152652_resized.jpg20190214_160431.jpg20190214_160437_resized.jpg

Klar for nye foringer i knokkelen og nye lager samt ny hub. Er litt i tenkeboksen hvilken farge jeg skal ha på bremseskjoldene, må jo matche deg Oggi:rolleyes: 
Kaskje gull er tingen er jo gullbilen da he he.......:D Når alt er ute var det bare å bytte stab stag foringer også. var en del slark her også.

 

20190214_180738_resized.jpg20190214_131211.jpg20190215_120745_resized.jpg

I dag er det klart for nye bremskjold og feiga ut litt ...........ble standard sort pressing av nye foringer og nyte lager samt hub. Får låne en 50.T presse av en nabo bedrift da går det vegen..
F.F..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk mot hold på inner ringen på hjul lageret når du presser inn hubben.

Dobbelt sjekk at rett bremse skjold er på rett plass ..... -_-

Bra jobbet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja . I verste fall må man presse ut lageret igjen . Dvs hjul navet . 

Lett å glemme seg i kampens hete .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med en av boltene til stab stag foringene. Hode på den ene bolten er blitt litt rund og i tillegg svert så rusten. 20190214_131211.jpgBolten er 13mm og trangt som faa.... hadde gått å få av hvis ikke mutter under hadde vært sveiset til ramma. Noe som har et forslag til fix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjorde ikke den biten .

Burde kanskje tenkt på det .... 

Er jo vrien å komme til der da .

 

Greier man få lurt inn et bajonett sag blad og kappe hodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for trangt. vil ikke kappe da mutter under er sveiset fast og i tillegg er umulig å komme til. Har hørt om et spesialverktøy som ikke tar i kantene på bolten men presser midt på. Men er redd for at dette verktøyet er for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av mange jobber som anbefales å taes om man noengang skal løfte av karosseriet.

 

Boltene på min slapp ganske greit, sikkert fordi jeg varmet de rødglødende først, og sprayet med rustløser. Til å skru med brukte jeg 1/4 skralle som jeg sveiste på en lengre stang. Alt annet ble for stort. 

 

Når du allerede har rundet hodet er det vel wisegrip som gjelder. Eventuelt varme om du har det tilgjengelig. Sveise en mutter på toppen er og en god løsning. Noen løfter karosseriet noen cm i bakkant for å få bedre plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp ting når man mekker. 

 

Viser seg at metall bånd på indre drivledd foran, harløsnet, og grease lekket ut, og litt spor etter vann. 

 

Noen som vet spec på grease som er brukt der? 

Er en lys type. 

 

Har bare den grå liggende, som er for  constant velocity  drive joints, men indre/ ytre ledd er kalt det samme såvidt eg kan se. Men forskjellig type grease ? 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 15.40, oggioffshore skrev:

Finnes det inspirasjon på box? 

 

Må finne fatt i skikkelig blad til bajonett saga .

 

Bosch har et blad som heter "S 957 CHM Endurance for Vehicle Rescue" - det var helt sinnsykt! Mener Vehicle rescue bladet kostet rundt 400 pr stk, men jeg lukket øynene og dro kortet, og det holdt med ett blad. De store gutta på Grønvold Maskinservice på Alnabru nikket anerkjennende til valg av riktig blad for vanskelige problemer. 

 

Forrige gang brukte jeg timer med gnaging på ett kutt av bolten til bærearmen, med gode vanlige Bosch blader. Nå gikk det på tre minutter. Sist hengte jeg også ei bremseskive festet i streng framme på bajonettsaga for å få ekstra vekt på kuttet, siden det er så vanskelig å få skikkelig moment langt der inne - det funket velig bra. Forrige gang brukte jeg også ei Makita bajonettsag. Ved første anledning etterpå pensjonerte jeg Makitaen og hentet meg ei Hilti bajonettsag, den er også i en annen divisjon og bidro sikkert også til at det ble enklere denne gangen.

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg enden på denne jobben .

Tok lengre tid enn planlagt .

Måtte møte på jobb en ukes tid også . 

Bare å stramme opp siste boltene og montere tilbake div plast deler ...

Ukes vente tid til 4 hjul kontrollen ...så bør den bli bra og EU ok 

B)

DSC_1360.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare kappe 2 el 3 bolter, men det gikk  greit med 3 biltema blad, så var det gjort. 

Og en Jula bajonett sag. 

Kappet det eg kunne med vinkelkutter føst. 

 

Da er bilen skrudd sammen igjen. 

Road test virket ok.... forbausende nok, var rattet fortsatt i midtstilling ... Så no har man gjort riktig... he he

 

Bare vente ukes tid til etterkontroll og hjulstilling. 

 

Blir garasjepils på frdda`n nå B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oggioffshore skrev:

Måtte bare kappe 2 el 3 bolter, men det gikk  greit med 3 biltema blad, så var det gjort. 

Og en Jula bajonett sag. 

Kappet det eg kunne med vinkelkutter føst. 

 

Da er bilen skrudd sammen igjen. 

Road test virket ok.... forbausende nok, var rattet fortsatt i midtstilling ... Så no har man gjort riktig... he he

 

Bare vente ukes tid til etterkontroll og hjulstilling. 

 

Blir garasjepils på frdda`n nå B)

Grattis med flott jobb Oggi :D nå har jeg brukt flere en 3 biltema blader tror  jeg har kommet til 6 stk, måtte kun kappe øvre bære arm på begge sider og begge "kyllingbeina" fikk dem pokker ikke av. Men festene til stabstagene gikk i dag med litt bruk av varme og noen enkle stunts med å presse fastnøklene hardt ned  mot bolten med et brekkjern. Fikk en 1/4 tørn om gangen og de kom ut til slutt. Som bilde viser så er de ganske runde:wacko: og stor forskjell på de gamle og nye stabstag foringene. var på sin plass og bytte disse også.
Oggi!!  hvor stort moment brukte du på boltene finner ingen forklaring i noen manualer på dette.


20190219_123829_resized.jpg20190219_151127_resized.jpg

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt moment på driv aksling muttere 

Står i Haynes boka . 

Kan ta bilde av siden med tallene senere 

 

Kan bli utfordringer å få moment nøkkel inn alle plassene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble et par timer i dag også . måtte vente på deler fra UK som hadde blitt borte under transport. Men nå ser jeg lys i tunellen. Fikk skrudd sammen den ene siden  og kun one to go. Det blir i morgen.Fikk presset på nye lager og ny hub 

20190226_164644_resized.jpg20190215_135113_resized.jpg20190215_143502_resized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjulstilling og pkk idag 

Alt på stell 

-_-B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bølla skrev:

Congrat :)det var fortjent. Hjul stilling til uka for meg..

Tnx.....

 

deilig å være ferdig... har en liten jobb til på gang... bytte radiator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on the road again:D deilig følelse å bli ferdig. bare hjulstilling igjen til uka...

20190228_124058_resized.jpg20190228_123919_resized.jpg

20190301_104431_resized.jpg

 

Unskyld Knikeren beklager at jeg har kuppet tråden din. men når vi var så godt i gang ble det vanskelig å bytte tråd.

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må holde liv i de gode trådene -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Får ikke laste bildet i private meldinger. 

 

IMG_20190409_093441.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Løfter denne igjen:D Har fått en del ulyder i forstilling under kjøring på litt ruglete veien og særlig i litt store hull i veien. Byttet ikke bære bruer foran da  jeg byttet de bakre bruene.
Virker som det er  mye slark når jeg kjører på ujevnt underlag. Har heller ikke den velkjente klunkelyden når jeg bremser brått. Men virker som at det er andre steder lydene kommer fra. Nedre foran er skiftet for to år siden på begge sider etter et uhell hvor jeg nesten dele en litauisk bil i to fra siden. Kan det være endeleddene eller øvre bruer som må skiftes.  Har hatt av begge forhjul men klarer ikke å fremprovosere noe slark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...