Gå til innhold

Bytte av øvre bærearmer D3 07


knikeren

Anbefalte innlegg

Litt på tynn is her, men øvrebærearm skal vel strengt tatt ikke ha innvirkning på geometrien? Men - om det har blitt utført firehjulskontroll mens det var slakk i den øvre bærearmen, så kan det vel hende at det bør utføres. Er det lenge siden siste firehjulskontroll så kan det vel henne at det er en god idè å få tatt det når man bytter biter i forstillingen.

 

Og en firehjulskontroll er vel aldri dumt uansett. Man får jo en bil hvor alle hjulene peker i riktig retning, med de resultatene det har for sikkerhet og dekkslitasje.

 

Kan godt hende at noen voksne her inne mener noe helt annet enn meg, og da er det meget mulig at de har rett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camber justering på denne dessverre så strengt tatt skal man vel utføre ny kontroll. Er du nøye og merker boltene så kanskje man slipper? Sikkert noen voksne her inne som kan hjelpe oss med riktig svar. Spissingen er vel det viktigste og den trenger man vel ikke å røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passelig ille å bytte lager bak fordi bilen har gått 215"km.... den kan jo gå 215"km til å lagerene kan vær like fin. De går ikkje i stykker bak fordi de foran går ...... Lager bak går uhyre skjeldent. Har jobbet med bilene siden 2004 å byttet 1 stk lager bak.

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passelig ille å bytte lager bak fordi bilen har gått 215"km.... den kan jo gå 215"km til å lagerene kan vær like fin. De går ikkje i stykker bak fordi de foran går ...... Lager bak går uhyre skjeldent. Har jobbet med bilene siden 2004 å byttet 1 stk lager bak.

Så du anbefaler bare å vente med å bytte lagrene bak?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kupper tråden litt .

 

Etter dagens EU må man til å bytte bære armer ,ende ledd etc rundtom .

Egentlig en jobb eg visste om ville komme . Så har meste parten av delene.

Planen er å bytte alle bære armer .

 

Så det er vel bare hive seg rundt .

Var visst mye slark spes i et stag bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, oggioffshore skrev:

Kupper tråden litt .

 

Etter dagens EU må man til å bytte bære armer ,ende ledd etc rundtom .

Egentlig en jobb eg visste om ville komme . Så har meste parten av delene.

Planen er å bytte alle bære armer .

 

Så det er vel bare hive seg rundt .

Var visst mye slark spes i et stag bak.

 

Gå på med godt mot :) prøv å kapp boltene med ei bajonettsag og skift hjulagerene bak siden du må ha ny firhjulskontroll når de ryker og må byttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det inspirasjon på box? 

 

Må finne fatt i skikkelig blad til bajonett saga .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vegarj skrev:

Vinkelsliper med tynt blad. Kapp bærearmene på passe sted så du kan bøye restene så du kan komme til :)

Går fortere med bajonett, brukte 7-8 skifer på den ene siden bak. Så andre siden gikk jeg bare rett på med skjerbrenner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirasjon finner du på bokser i tynn aluminium :P  

På den første bærebrua bak brukte jeg bajonett og liten vinkelsliper...  tok en evighet. På andre siden gikk jeg rett på med stor vinkelsliper, det gikk unna. Men man kjenner at man lever :D :lol:

Glad jeg akkurat (iløpet av 2018) er ferdig med 8x bærearmer, 4x spissingstag, 4x hjullager, stabstag foringer, bremse-skjold -slanger-rør-stempler osv. 

Håper bilen sklir gjennom i februar.

Endret av Hanslr
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får begynne med gjennomgang av dele lageret . Og se hva som mangler .

Mener å ha alt bak . 

Var 3 ende ledd foran også som var dårlige . 

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når først denne jobben skal gjøres, er min anbefaling å sette på nytt hjullager og bremseskjold i samme omgang. Du må uansett presse inn nye øvre og nedre HUB KNUCKLES, da du må kappe boltene for å få de ut. Foruten om de to boltene, slapp eg billig unna, og det var kun nødvendig å kappe en til på hver side, men det var den desidert verste av de alle. Støtter tidligere anbefalinger om å kappe bærebroene på egnet sted for å få bedre tilgang til å jobbe med bolten som sitter fast. Husk nye bremeskjold og nye bremseband og monteringsdeler til handbrekket om dette ikke er byttet tidligere. Greit å ta det i samme omgang som allt er nede uansett. Koster marginalt i deler, kontra tid for å gjøre halve jobben en gang til senere. bremseskiver og klosser ser du nok fint om må byttes eller brukes videre. Eg tok og å satte på nye spissestag, da det var greit å ta det i samme hjulstillingen. Uansett en fin følelese etterpå. :-)

Og om du vil se deg opp på forhand, kan du nyte denne med en kald en :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tysen skrev:

Når først denne jobben skal gjøres, er min anbefaling å sette på nytt hjullager og bremseskjold i samme omgang. Du må uansett presse inn nye øvre og nedre HUB KNUCKLES, da du må kappe boltene for å få de ut. Foruten om de to boltene, slapp eg billig unna, og det var kun nødvendig å kappe en til på hver side, men det var den desidert verste av de alle. Støtter tidligere anbefalinger om å kappe bærebroene på egnet sted for å få bedre tilgang til å jobbe med bolten som sitter fast. Husk nye bremeskjold og nye bremseband og monteringsdeler til handbrekket om dette ikke er byttet tidligere. Greit å ta det i samme omgang som allt er nede uansett. Koster marginalt i deler, kontra tid for å gjøre halve jobben en gang til senere. bremseskiver og klosser ser du nok fint om må byttes eller brukes videre. Eg tok og å satte på nye spissestag, da det var greit å ta det i samme hjulstillingen. Uansett en fin følelese etterpå. :-)

Og om du vil se deg opp på forhand, kan du nyte denne med en kald en :-)

 

Skal til med samme jobben og har sett igjennom denne filmen  et par tre ganger. Bare å huske på at på førersiden og ikke skru av  motsatt vei på de verste boltene. Må vel kunne klare dette på litt under 6 uker denne skapningen brukte:o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bølla skrev:

Bare å huske på at på førersiden og ikke skru av  motsatt vei på de verste boltene.

Er det en spesiell rekkefølge på disse for å få av armene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler disse ende leddene tror eg .

Sånn å forstå at det er 4 stk foran? 

DSC_0964.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...