Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
knikeren

Bytte av øvre bærearmer D3 07

Recommended Posts

Litt på tynn is her, men øvrebærearm skal vel strengt tatt ikke ha innvirkning på geometrien? Men - om det har blitt utført firehjulskontroll mens det var slakk i den øvre bærearmen, så kan det vel hende at det bør utføres. Er det lenge siden siste firehjulskontroll så kan det vel henne at det er en god idè å få tatt det når man bytter biter i forstillingen.

 

Og en firehjulskontroll er vel aldri dumt uansett. Man får jo en bil hvor alle hjulene peker i riktig retning, med de resultatene det har for sikkerhet og dekkslitasje.

 

Kan godt hende at noen voksne her inne mener noe helt annet enn meg, og da er det meget mulig at de har rett. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Camber justering på denne dessverre så strengt tatt skal man vel utføre ny kontroll. Er du nøye og merker boltene så kanskje man slipper? Sikkert noen voksne her inne som kan hjelpe oss med riktig svar. Spissingen er vel det viktigste og den trenger man vel ikke å røre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til att det blir å bytte både øvre og nedre på begge sider. Er det noen som kunne ha hjulpet med ei komplett handleliste med delenr til bytte av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er alt gått 215 så det er vel tid for å bytte de ut nå?

Har byttet begge foran.

Må hub'en presses på bak? Håpet det var lettere å gjøre det når alt er ute

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke hub du skal bytte men lager. De er presset inn og er litt pes å bytte. Bytt bremseskjold samtidig.

Bremseskoene er også med :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passelig ille å bytte lager bak fordi bilen har gått 215"km.... den kan jo gå 215"km til å lagerene kan vær like fin. De går ikkje i stykker bak fordi de foran går ...... Lager bak går uhyre skjeldent. Har jobbet med bilene siden 2004 å byttet 1 stk lager bak.

Endret av Mads SL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passelig ille å bytte lager bak fordi bilen har gått 215"km.... den kan jo gå 215"km til å lagerene kan vær like fin. De går ikkje i stykker bak fordi de foran går ...... Lager bak går uhyre skjeldent. Har jobbet med bilene siden 2004 å byttet 1 stk lager bak.

Så du anbefaler bare å vente med å bytte lagrene bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kupper tråden litt .

 

Etter dagens EU må man til å bytte bære armer ,ende ledd etc rundtom .

Egentlig en jobb eg visste om ville komme . Så har meste parten av delene.

Planen er å bytte alle bære armer .

 

Så det er vel bare hive seg rundt .

Var visst mye slark spes i et stag bak.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, oggioffshore skrev:

Kupper tråden litt .

 

Etter dagens EU må man til å bytte bære armer ,ende ledd etc rundtom .

Egentlig en jobb eg visste om ville komme . Så har meste parten av delene.

Planen er å bytte alle bære armer .

 

Så det er vel bare hive seg rundt .

Var visst mye slark spes i et stag bak.

 

Gå på med godt mot :) prøv å kapp boltene med ei bajonettsag og skift hjulagerene bak siden du må ha ny firhjulskontroll når de ryker og må byttes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det inspirasjon på box? 

 

Må finne fatt i skikkelig blad til bajonett saga .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, vegarj skrev:

Vinkelsliper med tynt blad. Kapp bærearmene på passe sted så du kan bøye restene så du kan komme til :)

Går fortere med bajonett, brukte 7-8 skifer på den ene siden bak. Så andre siden gikk jeg bare rett på med skjerbrenner 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inspirasjon finner du på bokser i tynn aluminium :P  

På den første bærebrua bak brukte jeg bajonett og liten vinkelsliper...  tok en evighet. På andre siden gikk jeg rett på med stor vinkelsliper, det gikk unna. Men man kjenner at man lever :D :lol:

Glad jeg akkurat (iløpet av 2018) er ferdig med 8x bærearmer, 4x spissingstag, 4x hjullager, stabstag foringer, bremse-skjold -slanger-rør-stempler osv. 

Håper bilen sklir gjennom i februar.

Endret av Hanslr
Feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får begynne med gjennomgang av dele lageret . Og se hva som mangler .

Mener å ha alt bak . 

Var 3 ende ledd foran også som var dårlige . 

<_<

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når først denne jobben skal gjøres, er min anbefaling å sette på nytt hjullager og bremseskjold i samme omgang. Du må uansett presse inn nye øvre og nedre HUB KNUCKLES, da du må kappe boltene for å få de ut. Foruten om de to boltene, slapp eg billig unna, og det var kun nødvendig å kappe en til på hver side, men det var den desidert verste av de alle. Støtter tidligere anbefalinger om å kappe bærebroene på egnet sted for å få bedre tilgang til å jobbe med bolten som sitter fast. Husk nye bremeskjold og nye bremseband og monteringsdeler til handbrekket om dette ikke er byttet tidligere. Greit å ta det i samme omgang som allt er nede uansett. Koster marginalt i deler, kontra tid for å gjøre halve jobben en gang til senere. bremseskiver og klosser ser du nok fint om må byttes eller brukes videre. Eg tok og å satte på nye spissestag, da det var greit å ta det i samme hjulstillingen. Uansett en fin følelese etterpå. :-)

Og om du vil se deg opp på forhand, kan du nyte denne med en kald en :-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Tysen skrev:

Når først denne jobben skal gjøres, er min anbefaling å sette på nytt hjullager og bremseskjold i samme omgang. Du må uansett presse inn nye øvre og nedre HUB KNUCKLES, da du må kappe boltene for å få de ut. Foruten om de to boltene, slapp eg billig unna, og det var kun nødvendig å kappe en til på hver side, men det var den desidert verste av de alle. Støtter tidligere anbefalinger om å kappe bærebroene på egnet sted for å få bedre tilgang til å jobbe med bolten som sitter fast. Husk nye bremeskjold og nye bremseband og monteringsdeler til handbrekket om dette ikke er byttet tidligere. Greit å ta det i samme omgang som allt er nede uansett. Koster marginalt i deler, kontra tid for å gjøre halve jobben en gang til senere. bremseskiver og klosser ser du nok fint om må byttes eller brukes videre. Eg tok og å satte på nye spissestag, da det var greit å ta det i samme hjulstillingen. Uansett en fin følelese etterpå. :-)

Og om du vil se deg opp på forhand, kan du nyte denne med en kald en :-)

 

Skal til med samme jobben og har sett igjennom denne filmen  et par tre ganger. Bare å huske på at på førersiden og ikke skru av  motsatt vei på de verste boltene. Må vel kunne klare dette på litt under 6 uker denne skapningen brukte:o 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Bølla skrev:

Bare å huske på at på førersiden og ikke skru av  motsatt vei på de verste boltene.

Er det en spesiell rekkefølge på disse for å få av armene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mangler disse ende leddene tror eg .

Sånn å forstå at det er 4 stk foran? 

DSC_0964.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×