Gå til innhold

Så er´e på´an igjen - D2 TD5


JEJ

Anbefalte innlegg

Hei, har en liten utfordring - igjen - på min D2 2003 TD5:

 

De siste dagene har den blitt litt tregere til å starte enn vanlig - men kun når den har stått en stund, type over natta eller i løpet av en arbeidsdag.

Må kinne noen sekunder ekstra og gjerne gi den et push på gassen i det den tenner.

Så rusker den seg i gang i noen sekunder før den finner normalen.

 

Pluss: Når jeg kjører uten belastning, f.eks holder 80-100 på flata, og skal gi på, så nøler den et lite sekund akkurat i det gassen trås inn, og det kommer noen ganger et sort røyksignal fra eksosen.

 

Ellers går den helt normalt, hverken dårligere eller bedre.

 

Andre fakta:

• byttet FPR for noen uker siden

• Nytt luftfilter

• Nytt dieselfilter

• Byttet dysetetninger for litt over et år siden

• Nye silikonslanger til turbo/intercooler

 

 

Mine tanker går til dysetetningene, men har ikke så lyst til å ta den jobben en gang til nå, de bør da holde litt lenger?

Luftmengedemåler?

Injector harness? (Har en ny en liggende i hylla...)

 

Synsing og tips mottas med takk!

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha skiftet injectorharness og evt. vurdert oljemengden i kontakten.

 

I hvilken grad er det surklelyd fra pumpa? Naturlig å tenke på dysetettingene, men det kan jo være pumpa som stønner og lir mot slutten også.

 

Et par forslag til:

- Eller veivsensor/kamsensor, men da skal du ha gul lampe i dæsjbord

- Gasspotentiometer

 

Kjørt diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ingen gule lamper, og dieselpumpa ble byttet for ca 1 år siden.

 

Nanocomen min har tatt kvelden så jeg har dessverre ikke fått tatt noen diagnose.

 

Skal bytte injectorharness uansett så tror jeg begynner der:-)

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det første punktet, så ville eg skiftet injector harness asap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injector harness byttet. Ingen åpenbare forbedringer.

Fremdeles litt treg å starte når den har stått litt.

Ellers funker den fint.

 

Etter litt kåling med dieselpumpe, FPR og dieselfilter lurer jeg på om det kan være litt luft i systemet.

 

Neste steg blir å ta en lufteprosedyre og se om det hjelper. om ikke annet kan man da utelukke et potensiellt problem.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett foran tanken ligger alle slangene samlet over en blikkplate. Sjekk om du ser fuktighet der.

 

Opp med lokket i bagasjerommet og sjekk for fukt etter diesellekkasje der også.

Trekk til dieselfilterbrakett om det sitter løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde lignende problemer, og i mitt tilfelle var det de orginale dieselrøra som hadde små sprekker, og slapp inn luft, kombinert med feilmonert retur ventil i dieselfilterholderen (det er ventiler på noen av utløpene)..

 

Men hvis du har problemer med rørene så bør det også komme ut diesel et sted, det gjorde det på min i hvertfall.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priskrig på diesel. Under tieren for literen, fylle full tank.

Dæv... og mye klin det ble! Det flomma diesel i alle retninger.

Kjørte litt for å se om det ga seg hvis nivået sank litt før jeg rev ut teppet baki. Åpenbart at det var i toppsjiktet av tanken at det lakk. Jaggu hadde ikke ringen som holder dieselpumpa løsnet og siden dieselpumpa jo er fjærbelastet spratt den opp når lokket i dørken ble fjernet. Etter litt banning kom den på plass igjen og bilen startet umiddelbart men den var jo varm. Får se i morgen tidlig om det den starter lettere...

Å se etter lekkasjer baki der nå er liten vits... hele bakenden er deilig innsauset i diesel...

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, ja får ta opp pumpa igjen og sjekke pakningen litt mer inngående.

 

Har byttet injector harness uten noen forbedring.

Den går tilsynelatende normalt men er fremdeles litt tungstartet når den er kald.

Har også kjørt en luftesekvens uten tegn til forbedring.

Tok en liten snaromvei i går kveld og den virker på en måte, litt udefinerbart, som om den har en liten iboende motstand i seg.

For sammenligning oppfører den seg som om brekket ligger bittelittegranne på om dere skjønner hva jeg mener.

Men jeg har kjørt en annen bil noen dager som er kvikkere i oppførselen så det kan være at hjernen spiller meg et puss altså...

 

The search continues...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt stadig mer tungstartet + at den har gått litt dårligere enn normalt fikk jeg endelig tid til litt research.

Fant en alternativ luftemetode tenning av/på i hhv. 15/30 sekunder - 6 ganger.

Dette er visst prosedyren hvis man har kjørt dieseltom.

Deretter tok jeg en vanlig lufteprosedyre med 5 x gasspedal i bånn.

 

Nå starter den merkbart lettere og går som den har gjort tidligere.

Står den en time eller 2 så starter den på første slaget akkurat som en TD5 skal gjøre.

Men står den over natta så er det litt harking før den slår igang.

 

Jeg resonerer med at det er noe som skaper luft i systemet når bilen står rolig over litt tid, eller at systemet ikke klarer å holde trykket oppe.

Den pumper ikke diesel i motorolja, og jeg kan ikke finne noen lekkasjer noe sted, så antakelig suger den inn luft et sted og overskytende diesel havner tilbake i tanken.

Så når pumpa starter skyver den lufta foran seg.

 

Den ble slik egentlig en liten stund etter FPR-bytte, kan det være den som fusker?

Eller kan mistanken gå til dysetetningene? Kan kompresjonen i en/flere sylindere presse luft tilbake i dysene og skyve dieselen bakover i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eller kan mistanken gå til dysetetningene? Kan kompresjonen i en/flere sylindere presse luft tilbake i dysene og skyve dieselen bakover i systemet?

 

Ja, det skulle ikke forundre meg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det over men jeg tror ikke det er problemet.

Høres mer ut som om dieselen siger tilbake i tanken over tid pga utetthet et sted.

Setter man trykk på tanken kan man ofte se en lekkasje et sted på anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lysning enn så lenge, den er fremdeles veldig tregstartet når den er kald/har stått en stund.

Sist jeg slet med dysetetningene var den også tregstartet, men da ville den ikke gå på høyt turtall heller.

Passerte den 2000 rps døde den. Slik er den ikke nå.

 

Men idag tidlig gikk den fint en halvtimes for så å lugge litt på tomgang i ei rundkjøring, for så dø borti gata. Fikk den igang igjen etter litt kinning.

 

Har en pakke på vei med div servicerelaterte deler som dysetetnnger, glødeplugger etc. så får vi se når den kommer.

Ser fremdeles ikke noen lekkasjer noe sted... (med unntak av en sprukket slange til servostyringen, men det er en annen historie)

Ingen feilmeldinger heller...

 

To be continued.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdt å sjekke FPR igjen ettersom det var etter det problemet oppstod... forutsatt at du mener dieselpumpen nå kan utelukkes. Litt tilfeldig at den løsnet samtidig men hvis det siver litt luft inn i systemet så kan det kanskje ligge ved FPR???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, endelig ser det ut som årsaken til problemet ble funnet og fikset.

nesten litt flaut men for at andre ikke skal gå i samme fella så vi deler med glede:-)

det var åpenbart at dieseltilførselen var syk, og resonerte meg frem til at systemet ikke klarte å holde trykket oppe når bilen stod parkert, ergo måtte det være en lekkasje et sted slik at luft kom inn.

begynte bakerst med dieselpumpa, byttet til en jeg hadde liggende, vasket og renset og trippelsjekket alle koblinger. Ingen bedring. Sjekket alt av slanger og fpr som jo var ny, ingen lekkasjer.

Da gjenstår to ting, dysetetninger og dieselfilteret, begge deler byttet for ikke lenge siden, filteret senest for et par mnd siden.

siden jeg får med et filter hver gang jeg bestiller servicekit så har jeg et par til overs, og tenkte at det er enklere å bytte filter enn dyseteninger så tar det først. Reagerte på at det var litt grumsete diesel som rant ut. Byttet filter.

når jeg da skulle rydde opp under bilen oppdaget jeg at det lå en ekstra pakning i trauet.  På det gamle filteret satt begge pakningene som de skulle.  F... ! Av med det nye filteret igjen, men der var også begge pakningene på plass.

ahhh, altså ved forrige filterskift hadde den gamle pakningene blitt sittende fast i filterholderen og ved monteringa av nytt filter ble det dobbelt med pakninger på toppen av filteret. Noe som åpenbart ikke ble tett:-)

 

så moralen er, sjekk at pakningene ikke sitter igjen når dieselfilteret skal byttes!

 

bil friskmeldt igjen og som belønning til meg selv og bilen fikk den egr demontert, nye glødeplugger og et nytt motorfeste, så nå er halvparten av den berømte td5 resonansen akkurat over 2000 rpm nesten borte, håper resten forsvinner når det andre motorfestet byttes.

 

Når jeg trillet ut av garasjen etter gårsdagens økt hadde bilen gått 266666 km, et tegn?

JE

 

 

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering:

Bilen funket greit - en liten stund.

Siste mulighet var dysetetningene, disse ble bestilt, og dagen før ferien skulle de byttes.

3 av 6 bolter til injector Rocker shaft knakk (se egen liten tråd) og bilen ble satt i skammekroken i 3 uker.

Nye bolter ble bestilt og dysetetningene ble byttet, og nå har bilen gått lytefritt en uke, akkurat like lettstartet som en gammel TD5 skal være.

Den starter på første kicket - hver gang...

 

Da er det realativt ny dieselpumpe på bilen, dieselfilteret er nytt, FPR er ny og dysetetningene er byttet. Da er det vel ikke særlig mye igjen som kan skape problemer på den siden av motoren på en stund håper jeg...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...