JEJ

Så er´e på´an igjen - D2 TD5

23 posts in this topic

Hei, har en liten utfordring - igjen - på min D2 2003 TD5:

 

De siste dagene har den blitt litt tregere til å starte enn vanlig - men kun når den har stått en stund, type over natta eller i løpet av en arbeidsdag.

Må kinne noen sekunder ekstra og gjerne gi den et push på gassen i det den tenner.

Så rusker den seg i gang i noen sekunder før den finner normalen.

 

Pluss: Når jeg kjører uten belastning, f.eks holder 80-100 på flata, og skal gi på, så nøler den et lite sekund akkurat i det gassen trås inn, og det kommer noen ganger et sort røyksignal fra eksosen.

 

Ellers går den helt normalt, hverken dårligere eller bedre.

 

Andre fakta:

• byttet FPR for noen uker siden

• Nytt luftfilter

• Nytt dieselfilter

• Byttet dysetetninger for litt over et år siden

• Nye silikonslanger til turbo/intercooler

 

 

Mine tanker går til dysetetningene, men har ikke så lyst til å ta den jobben en gang til nå, de bør da holde litt lenger?

Luftmengedemåler?

Injector harness? (Har en ny en liggende i hylla...)

 

Synsing og tips mottas med takk!

 

JE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville ha skiftet injectorharness og evt. vurdert oljemengden i kontakten.

 

I hvilken grad er det surklelyd fra pumpa? Naturlig å tenke på dysetettingene, men det kan jo være pumpa som stønner og lir mot slutten også.

 

Et par forslag til:

- Eller veivsensor/kamsensor, men da skal du ha gul lampe i dæsjbord

- Gasspotentiometer

 

Kjørt diagnose?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, ingen gule lamper, og dieselpumpa ble byttet for ca 1 år siden.

 

Nanocomen min har tatt kvelden så jeg har dessverre ikke fått tatt noen diagnose.

 

Skal bytte injectorharness uansett så tror jeg begynner der:-)

 

JE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trekk ut kontakten til luftmengdemåler og se om ting bedrer seg.

Rengjør map sensor.

Billig måte å utelukke enkle feil på.

 

 

Loh

Edited by leiohel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waste gate modulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang det første punktet, så ville eg skiftet injector harness asap...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Injector harness byttet. Ingen åpenbare forbedringer.

Fremdeles litt treg å starte når den har stått litt.

Ellers funker den fint.

 

Etter litt kåling med dieselpumpe, FPR og dieselfilter lurer jeg på om det kan være litt luft i systemet.

 

Neste steg blir å ta en lufteprosedyre og se om det hjelper. om ikke annet kan man da utelukke et potensiellt problem.

 

JE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan er tilsrand på dieselfilter holder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byttet filteret for noen uker siden, men har ingen indikasjoner på at holderen ikke er frisk. Ingen svetting eller lekkasjer.

 

JE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rett foran tanken ligger alle slangene samlet over en blikkplate. Sjekk om du ser fuktighet der.

 

Opp med lokket i bagasjerommet og sjekk for fukt etter diesellekkasje der også.

Trekk til dieselfilterbrakett om det sitter løst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg hadde lignende problemer, og i mitt tilfelle var det de orginale dieselrøra som hadde små sprekker, og slapp inn luft, kombinert med feilmonert retur ventil i dieselfilterholderen (det er ventiler på noen av utløpene)..

 

Men hvis du har problemer med rørene så bør det også komme ut diesel et sted, det gjorde det på min i hvertfall.

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priskrig på diesel. Under tieren for literen, fylle full tank.

Dæv... og mye klin det ble! Det flomma diesel i alle retninger.

Kjørte litt for å se om det ga seg hvis nivået sank litt før jeg rev ut teppet baki. Åpenbart at det var i toppsjiktet av tanken at det lakk. Jaggu hadde ikke ringen som holder dieselpumpa løsnet og siden dieselpumpa jo er fjærbelastet spratt den opp når lokket i dørken ble fjernet. Etter litt banning kom den på plass igjen og bilen startet umiddelbart men den var jo varm. Får se i morgen tidlig om det den starter lettere...

Å se etter lekkasjer baki der nå er liten vits... hele bakenden er deilig innsauset i diesel...

Edited by JEJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta opp pumpa og dytt pakningen ned i tanken. Ligger den feil vil du ikke få ringen ordentlig på plass, og den vil løsne igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, ja får ta opp pumpa igjen og sjekke pakningen litt mer inngående.

 

Har byttet injector harness uten noen forbedring.

Den går tilsynelatende normalt men er fremdeles litt tungstartet når den er kald.

Har også kjørt en luftesekvens uten tegn til forbedring.

Tok en liten snaromvei i går kveld og den virker på en måte, litt udefinerbart, som om den har en liten iboende motstand i seg.

For sammenligning oppfører den seg som om brekket ligger bittelittegranne på om dere skjønner hva jeg mener.

Men jeg har kjørt en annen bil noen dager som er kvikkere i oppførselen så det kan være at hjernen spiller meg et puss altså...

 

The search continues...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter å ha blitt stadig mer tungstartet + at den har gått litt dårligere enn normalt fikk jeg endelig tid til litt research.

Fant en alternativ luftemetode tenning av/på i hhv. 15/30 sekunder - 6 ganger.

Dette er visst prosedyren hvis man har kjørt dieseltom.

Deretter tok jeg en vanlig lufteprosedyre med 5 x gasspedal i bånn.

 

Nå starter den merkbart lettere og går som den har gjort tidligere.

Står den en time eller 2 så starter den på første slaget akkurat som en TD5 skal gjøre.

Men står den over natta så er det litt harking før den slår igang.

 

Jeg resonerer med at det er noe som skaper luft i systemet når bilen står rolig over litt tid, eller at systemet ikke klarer å holde trykket oppe.

Den pumper ikke diesel i motorolja, og jeg kan ikke finne noen lekkasjer noe sted, så antakelig suger den inn luft et sted og overskytende diesel havner tilbake i tanken.

Så når pumpa starter skyver den lufta foran seg.

 

Den ble slik egentlig en liten stund etter FPR-bytte, kan det være den som fusker?

Eller kan mistanken gå til dysetetningene? Kan kompresjonen i en/flere sylindere presse luft tilbake i dysene og skyve dieselen bakover i systemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller kan mistanken gå til dysetetningene? Kan kompresjonen i en/flere sylindere presse luft tilbake i dysene og skyve dieselen bakover i systemet?

 

Ja, det skulle ikke forundre meg.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktig det over men jeg tror ikke det er problemet.

Høres mer ut som om dieselen siger tilbake i tanken over tid pga utetthet et sted.

Setter man trykk på tanken kan man ofte se en lekkasje et sted på anlegget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen lysning enn så lenge, den er fremdeles veldig tregstartet når den er kald/har stått en stund.

Sist jeg slet med dysetetningene var den også tregstartet, men da ville den ikke gå på høyt turtall heller.

Passerte den 2000 rps døde den. Slik er den ikke nå.

 

Men idag tidlig gikk den fint en halvtimes for så å lugge litt på tomgang i ei rundkjøring, for så dø borti gata. Fikk den igang igjen etter litt kinning.

 

Har en pakke på vei med div servicerelaterte deler som dysetetnnger, glødeplugger etc. så får vi se når den kommer.

Ser fremdeles ikke noen lekkasjer noe sted... (med unntak av en sprukket slange til servostyringen, men det er en annen historie)

Ingen feilmeldinger heller...

 

To be continued.

 

JE

Edited by JEJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje verdt å sjekke FPR igjen ettersom det var etter det problemet oppstod... forutsatt at du mener dieselpumpen nå kan utelukkes. Litt tilfeldig at den løsnet samtidig men hvis det siver litt luft inn i systemet så kan det kanskje ligge ved FPR???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, endelig ser det ut som årsaken til problemet ble funnet og fikset.

nesten litt flaut men for at andre ikke skal gå i samme fella så vi deler med glede:-)

det var åpenbart at dieseltilførselen var syk, og resonerte meg frem til at systemet ikke klarte å holde trykket oppe når bilen stod parkert, ergo måtte det være en lekkasje et sted slik at luft kom inn.

begynte bakerst med dieselpumpa, byttet til en jeg hadde liggende, vasket og renset og trippelsjekket alle koblinger. Ingen bedring. Sjekket alt av slanger og fpr som jo var ny, ingen lekkasjer.

Da gjenstår to ting, dysetetninger og dieselfilteret, begge deler byttet for ikke lenge siden, filteret senest for et par mnd siden.

siden jeg får med et filter hver gang jeg bestiller servicekit så har jeg et par til overs, og tenkte at det er enklere å bytte filter enn dyseteninger så tar det først. Reagerte på at det var litt grumsete diesel som rant ut. Byttet filter.

når jeg da skulle rydde opp under bilen oppdaget jeg at det lå en ekstra pakning i trauet.  På det gamle filteret satt begge pakningene som de skulle.  F... ! Av med det nye filteret igjen, men der var også begge pakningene på plass.

ahhh, altså ved forrige filterskift hadde den gamle pakningene blitt sittende fast i filterholderen og ved monteringa av nytt filter ble det dobbelt med pakninger på toppen av filteret. Noe som åpenbart ikke ble tett:-)

 

så moralen er, sjekk at pakningene ikke sitter igjen når dieselfilteret skal byttes!

 

bil friskmeldt igjen og som belønning til meg selv og bilen fikk den egr demontert, nye glødeplugger og et nytt motorfeste, så nå er halvparten av den berømte td5 resonansen akkurat over 2000 rpm nesten borte, håper resten forsvinner når det andre motorfestet byttes.

 

Når jeg trillet ut av garasjen etter gårsdagens økt hadde bilen gått 266666 km, et tegn?

JE

 

 

Edited by JEJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! Kjekt når en finner årsaken til problemet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now