Gå til innhold

Heavy duty Fjører


Anbefalte innlegg

Er Heavy duty framfjører veldig stive? Bilen har en 200tdi dvs lett motor, blir vinsjefanger i fronten, og av og på plukka takstativ.

Det er dårlig vei her. Vil ikke ha den så stiv. Men redd normal duty vil sige sammen???

 

Noen erfaringer rundt dette?

 

 

http://www.paddockspares.com/da4277-britpart-heavy-duty-yellow-front-coil-springs-standard-height-pair.html

 

http://www.paddockspares.com/nrc8045-110in-passenger-side-front-coil-spring-normal-duty.html

http://www.paddockspares.com/nrc8044-110in-driver-side-front-coil-spring-normal-duty.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre ræserbilstilen er HD og stabstag fint. Husk basskassa.

Skal du kjøre normalt + 30 kg foran er standard fint.

Og er du midt i mellom er MD fint.

 

Det ble ikke bare slengt sammen noen deler og så ble det verdens beste " bil".

Mange ingeniører og år med forskning ga til slutt en LR.

 

Svogeren har 110 med 2" heving men std fjær bak og bittelitt stivere foran pga winch.

Ingen stabstag eller Ride-Leveller og er som å kjøre en badeball i svinger.

Men veldig fleksibel fjæring gir god fremkommelighet i terreng.

Myk og fin på ujevn vei.

 

Jeg har HD med +2" og tungt i fronten.

Det er hardt for bilen på ujevn vei.

Neste gang vil jeg nok gå for MD alle 4.

 

Tør nesten påstå at dekk og lufttrykk spiller større rolle i terreng enn fjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke bare slengt sammen noen deler og så ble det verdens beste " bil".

Mange ingeniører og år med forskning ga til slutt en LR.

 

 

Nå kjenner jeg deg som en munter kar Gaute, og dette er noe av det morsomste du har sagt noensinne :):)

 

Forøvrig er det ikke om fjørene er harde, stive eller medium som gjør at de fort blir sægne. Det er drittstål, bøyd av drittfabrikasjonsfabrikker for å møte krav om at fjørene skal koste det samme som en Grandiosa.

 

Skikkelig stål, dimensjonert av skikkelige fagfolk, og laget etter skikkelig spesifikasjoner, synker ikke sammen og blir ødelagt etter få kilometer.

 

At et Britpart fjørsett til 150kr pr fjør + mva og frakt, har samme kvalitet over tid som en ORC HD fjør som koster over 4500kr stykket, er selvsagt ikke realistisk.

 

Value for money kan likevel være god nok, men forventer man topp kvalitet og topp levtid av noe sånt, tror jeg man bommer skikkelig...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet mitt var muligens en liten smule overdrevet,farget av min lidenskap.

En 80" var ikke en dårlig bil å kjøre eller vedlikeholde på tidlig 50-tall er meg fortalt av gamle mekanikere. ;)

 

Orginalvaren er stort sett brukbar kvalitet.

Det er oftest en grunn til at ting er billige.

 

Noe vi fort glemmer er at en bil er et kompromiss.

Endrer vi noe til det bedre ett sted slår det ofte ut negativt et annet sted.

 

Hvilken bil som er best til sitt bruk kan jo diskuteres i det vide og det brede.

Men at levetiden til Lr overgår de fleste andre med god margin fastslo et svensk bilmagasin fortsatt i -99.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...