Sign in to follow this  
Followers 0
Land Rover for alle penga

Heavy duty Fjører

9 posts in this topic

Er Heavy duty framfjører veldig stive? Bilen har en 200tdi dvs lett motor, blir vinsjefanger i fronten, og av og på plukka takstativ.

Det er dårlig vei her. Vil ikke ha den så stiv. Men redd normal duty vil sige sammen???

 

Noen erfaringer rundt dette?

 

 

http://www.paddockspares.com/da4277-britpart-heavy-duty-yellow-front-coil-springs-standard-height-pair.html

 

http://www.paddockspares.com/nrc8045-110in-passenger-side-front-coil-spring-normal-duty.html

http://www.paddockspares.com/nrc8044-110in-driver-side-front-coil-spring-normal-duty.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal du kjøre ræserbilstilen er HD og stabstag fint. Husk basskassa.

Skal du kjøre normalt + 30 kg foran er standard fint.

Og er du midt i mellom er MD fint.

 

Det ble ikke bare slengt sammen noen deler og så ble det verdens beste " bil".

Mange ingeniører og år med forskning ga til slutt en LR.

 

Svogeren har 110 med 2" heving men std fjær bak og bittelitt stivere foran pga winch.

Ingen stabstag eller Ride-Leveller og er som å kjøre en badeball i svinger.

Men veldig fleksibel fjæring gir god fremkommelighet i terreng.

Myk og fin på ujevn vei.

 

Jeg har HD med +2" og tungt i fronten.

Det er hardt for bilen på ujevn vei.

Neste gang vil jeg nok gå for MD alle 4.

 

Tør nesten påstå at dekk og lufttrykk spiller større rolle i terreng enn fjæring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå må du forklare meg hva MD er. Ikke helt med på dette. blush


Skal ikke i terrenget. Har da seriebiler til slikt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ble ikke bare slengt sammen noen deler og så ble det verdens beste " bil".

Mange ingeniører og år med forskning ga til slutt en LR.

 

 

Nå kjenner jeg deg som en munter kar Gaute, og dette er noe av det morsomste du har sagt noensinne :):)

 

Forøvrig er det ikke om fjørene er harde, stive eller medium som gjør at de fort blir sægne. Det er drittstål, bøyd av drittfabrikasjonsfabrikker for å møte krav om at fjørene skal koste det samme som en Grandiosa.

 

Skikkelig stål, dimensjonert av skikkelige fagfolk, og laget etter skikkelig spesifikasjoner, synker ikke sammen og blir ødelagt etter få kilometer.

 

At et Britpart fjørsett til 150kr pr fjør + mva og frakt, har samme kvalitet over tid som en ORC HD fjør som koster over 4500kr stykket, er selvsagt ikke realistisk.

 

Value for money kan likevel være god nok, men forventer man topp kvalitet og topp levtid av noe sånt, tror jeg man bommer skikkelig...

Edited by JokerS30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil tippe MD står for medium duty.

Takk :)

Hvor får jeg kjøpt slike framfjærer? MD framfjærer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utsagnet mitt var muligens en liten smule overdrevet,farget av min lidenskap.

En 80" var ikke en dårlig bil å kjøre eller vedlikeholde på tidlig 50-tall er meg fortalt av gamle mekanikere. ;)

 

Orginalvaren er stort sett brukbar kvalitet.

Det er oftest en grunn til at ting er billige.

 

Noe vi fort glemmer er at en bil er et kompromiss.

Endrer vi noe til det bedre ett sted slår det ofte ut negativt et annet sted.

 

Hvilken bil som er best til sitt bruk kan jo diskuteres i det vide og det brede.

Men at levetiden til Lr overgår de fleste andre med god margin fastslo et svensk bilmagasin fortsatt i -99.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom noen gullkorn nå Gaute :)

Hvor kjøper du MD fjører, Gaute?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svogeren kjøpte sine på nett via produsentens? hjemmeside et sted.

Prøv en PM til Ketil Elg hvis du ikke finner noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0