Ranger

Salisbury front axel?

12 posts in this topic

Sitter å funderer på om det er noen 110/130 eller HICAP pickups som var levert med Salisbury front aksling?

Hvilken utveksling var det i så fall? Noen som vet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OM jeg skulle bytte ut ENV akslingene med Salisbury trenger jeg aksler som holder minimum disse vektene:

Maks aksellast foran: 1.660 kg
Maks aksellast bak: 2.090 kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den var ikke helt billig!! :o Det stod den var til armoured. Kanskje det er noen klubber i England for sånne biler. Da kanskje det finnes noe brukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig seriebilaksling klarer nok vekten, men stikkakslingene er det svake leddet.

 

Skal du bruke aksling fra bil med spiralfjærer vil den være 15cm bredere, og da må du bytte bak også.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vet at spiral akslinger er bredere enn seriebil. Mener at FC IIa hadde rover akslinger.

FC IIb har ENV aksling som er 2" bredere på hver side. Kjøpte nemlig stikkaksling fra UK for noen år siden og ble lurt på akkurat det punktet. Enten med vilje eller uvitenhet fra selger.

Det burde bety at ENV er 10 cm bredere enn rover akslingen?

Er redd det blir lite pent med ennå bredere akslinger på min FC.

Da er kanskje delebil neste mulighet..

 

Foreløpig er jo dette bare tankespinn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vidregående skole burde kunne lage stikkakslinger om det er problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapp og sveis har jeg sett på flere stikkaksler.

Den mest amatørmessige løsningen hadde stukket akselbitene inni et firkantrør og sveiset.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Referanse "Land Rover Series III, Spesification Guide" by James Taylor: Serie 3 "One Tone" hadde "Salisbury" framaksel fram til 1974, deretter forsterka Rover aksel. Utveksling bør då vere lik bakaksel til Serie 3 One Tone. Det same bør då vere tilfelle for 110 og 130, same utveksling i fram og bakaksel. :D

 

Meiner og ha lest utan å finne referanse at Serie 2 Forward Control kom med forsterka Rover, ENV og Salisbury framaksel avhengig av årsmodell, eventuelt etter kva delar som vart kjøpt inn...

 

I tilfelle Salisbyry/Spicer/Dana aksel så har denne ei last rating om du sjekker Dana og ein annan om du sjekkar Land Rover. Andre bilar med Dana 60 framaksel har det vært få av, andre produsenter brukte ofte Dana 44 til same last som Land Rover brukte Dana 60.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ForwardControl akslingene er slik:

FC 109 IIa brukte Rover, mulig de var forsterket.

FC 110 IIb har ENV, samme karosseri som IIa.

FC 101 har Salisbury akslinger fremme og bak (6 bolt felg), men er en helt annen og bredere bil.

 

Fant en spesifikasjon for Serie III. Her er ingen akslinger som har tillatt maks vekt tilsvarende det min bil kan laste.

 

LR vekter.jpg

Edited by Ranger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt billigere på Ebay fra Defender, 3,54 utveksling og RHD, ikke bare å lage LHD da det ikke er styrearm på Høyre side

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vestfold Skips og........ hadde en til salgs for en god del år siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now