toresnekker

Rusten bærebru

10 posts in this topic

Var på PKK med Freelander TD4 2001 i dag, og den rustne bærebrua i vedlegget gikk rett igjennom. Det burde den kanskje ikke ha gjort? Skal svinge meg helt til Finland i sommer og tenker på å bytte dem i føre var prinsippet. Spiller det noen rolle om man kjøper de til 355kr stk

 

https://www.bildelerstore.co.no/abs/styrearm-hjulopphengning-7802003

 

eller de til feks 670kr stykket?

 

https://www.bildelerstore.co.no/trw/styrearm-hjulopphengning-7623358

 

 

IMG_20170505_180220437 (002).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, det var billig. Jeg kjøpte fra delespesialisten.no, og valgte den dyreste de hadde. Det var bare søppel, den påsveiste bolten knakk ved montering. Fikk så tilsendt den billigste de hadde, virket som den var av mye bedre kvalitet. Merkbart tyngre. Så kvaliteten øker ikke nødvendigvis proporsjonalt med prisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan bærebruene på FL1 ser ut, men da fruen handlet nye til vår FL2, så ble det ikke orginaldel. De hun kjøpte har den fordelen at - i motsetning til orginaldelen - så kan man faktisk bytte bare bærekule når den tid måtte komme, og ikke hele bærebrua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var BEARMACH jeg kjøpte. Ikke original, heller ikke OEM, men neste pristrinn hos brit-car.

Og det er uansett vanskelig å vurdere om man betaler "for et stempel" eller for kvalitet. Det er ikke gitt at originaldelene alltid har bedre kvalitet, bare at de er produsert etter "spec"... :unsure::huh:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, takk for klargjørende svar.... :blink:;) Bare å gjøre som vanlig å velge en midt på treet, for vi er vel enig om at bærebrua ser moden ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, takk for klargjørende svar.... :blink:;) Bare å gjøre som vanlig å velge en midt på treet, for vi er vel enig om at bærebrua ser moden ut?

 

Jeg synes nå det - uten at jeg har noe "peil" å legge bak synsinga. Du kan jo pirke/banke på den med noe hardt. Flaker den sånn som det ser ut at den vil gjøre så hadde jeg absolutt byttet den. Det ser ikke ut som det bare er overflaterust og du vil heller bytte den enn å oppleve at den knekker i 50-60-70-etc kmt...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bærebrua VF på min 2001 modell brakk 14 dager etter eu-kontroll, og var totalt opprustet så det er tydligvis ikke noe verkstedene bryr seg om! Men jeg fikk 2. feil på en treg bakdør!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mr Free gikk gjennom en EU-kontroll med brukket fjær, så man kan jo lure på hvor nøye de faktisk er...

 

Edit: Den gikk ikke gjennom EU-kontrollen, men den brukne fjæra ble ikke påpekt.

Edited by trondshj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang. bytte bare kula: På FL1 er kulene naglet fast. Ved bytte av kule, sliper man av hodene på naglene, og monterer den nye kula med skruer. Som bildet viser, ruster brua opp før kulene slites ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Derfor bør slike deler i rustbehandles ekstra for å få et langt liv på norske vinterveier, og mht ekstra lakk og rustbeskyttelse som tørker helt er det enklest å gjøre før montering. Det burde være unødvendig å bytte slike deler i hjulopphenget på grunn av rust før foringer elle kuler er utslitte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now