Gå til innhold
LRforum

LED blinklys og (nødlys-)rele...


Brutus

Anbefalte innlegg

Har fått el lite problem i forbindelse med kobling av LED blinklys på min Ex.mil.

Jeg har fått med rele for LED blinklys, men det har bare 4 pinner (Wipac WFL7LED).

(...og selv om settet var solgt som 24v sett - så er releet 12v.... :unsure: )

Men det gamle releet i ex.mil'en er 6 pin, og det styrer da også nødblink.

 

Må jeg da få tak i et 6 pin rele, eller er det noe måte å "fjuske til" dette på?

Er det noe mulighet å koble dette releet mellom gammelt rele og LED-lys....? :blink:

 

 

Frode

- Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en mix av LED ov vanlige pærer, så ser det ut som om det er nok motstand til at det virker.

Men når jeg bytter ut alle blinklys med LED - da er det ikke nok motstand.

 

Jeg sjekket forøvrig med Hellanor om de har noe rele (siden det er et Hella rele som sitter der).

Men kombinasjon 6 pins rele og 24v eksisterte ikke...

Så da spørs det om løsningen blir å kjøpe et par sånne motstander man kan koble inn.... :unsure:

 

Frode

- Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan vel komme med en liten "oppdatering" av denne nå som ting er koblet.

 

Jeg har da byttet alle blinklys til LED lys.

Fra før har jeg hørt/lest at man da må skifte rele for at det skal blinke.

I leveransen min var det også med et rele med dreiemotstand. Men dette hadde bare 4 pinner, mot 6 på det som sitter i ex.mil'en.

Hella (som er produsent av eksisterende rele har ikke noe 6-pinners alternativ for LED), så noe direkte erstatter har jeg ikke funnet.

Når jeg "test-koblet" så var resultatet lysende blinklys, ikke blinkende. (Som forventet).

Etter litt "googling" og mailutveksling med  en leverandør på LED-lys - så gikk jeg for å prøve å koble inn ekstra motstander på eksisterende rele.

I påvente av disse motstandene så koblet jeg opp lys "permanent". Blinklys bak ble en ren erstatning, men blinklys forran og på skjerm er koblet i "parallell".

Når jeg da skal funksjons-teste at ting lyser - så ikke bare lyser det - det blinker til og med.....

LED-lys på skjerm veksler riktig nok mellom å lyse svakt og lyse sterkt - men det her er markert blinking.

Når motstandene kom - så har jeg prøvd å koble de inn i kretsen - men uten at det ga nevneverdig forskjell.

Uansett hvordan jeg koblet motstand i forhold til lys på skjerm, så ble den ikke helt "mørk" ved blinking. Den lyste like svakt like vel.

Så jeg dropper nok motstandene. :)

 

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei du. 

Bumper denne litt, siden jeg er i akkurat samme situasjon. 

Har byttet til LED lykter over alt, men enda ikke byttet blinklysene, fordi releet som var med er 12V.... Og 4 pins. 

Hva endte du opp med å gjøre? 

Tips og trix mottas med takk! 

 

Og enda en ting:

Det releet som er originalt i Exmil, det er visstnok et hjelpe rele, som jeg frykter død plutselig. 

Og med det dør alt av elektronikk h as r jeg erfart. 

Vet du om noen god erstatning til dette? 

Mvh Mathias 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@oterpoter

Hei

 

Jeg har egentlig ikke gjort så mye mer enn den siste oppdateringen jeg la ut.

Har levd med at sideblinklysene ikke slukker helt.

De "rynket" litt på nesen når den var på EU-kontroll, men siden det er markert forskjell på "sterkt og svakt" lys på sidene, så fikk jeg ikke noe feil på det.

 

Har ikke gjort noe med det orginale exmil releet.

Om "alt" elektrisk dør om det dør - så får jeg ta det når den tid kommer ;-)

 

 

Hilsen

Frode

 - Brutus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...