torasmu Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Hei Dere! Luften i belgene bak på bilen gikk ned i dag i ca 80km. Fikk etterhvert stanset da dette skjedde inne i en tunnel. Slo av og på motoren og bilen løftet seg normalt igjen eller kanskje litt tregere på venstre side. Etter 3mil står den plutselig nede igjen. Jeg gjentar det samme. Men nå heiser bilens seg helt til topps og jeg får oransj feilmelding på belgene. Ingen indikasjon tidligere på at noe var galt. Har noen vært opplevd dette tidligere som vet hva feilen evt. Er? Byttet belgene i fjor høst samt ace reservoar. Kjørte med henger forholdvis lett lastet dagen før og bilen stod normalt i morrest før jeg startet kjøringen. Tom R Quote Link to post Share on other sites
RuneLien Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Bytt sensorene... Quote Link to post Share on other sites
torasmu Posted May 9, 2017 Author Share Posted May 9, 2017 Takker! Tror jaggu jeg har de liggende. Hvor skadelig er ikke for en belg å bli utsatt for slik belastning med tanke på farten dette oppstod i? Quote Link to post Share on other sites
kasia-boy Posted January 25 Share Posted January 25 Hei, fant denne tråden i et søk og vil følge opp. Samme modell og samme problemstilling. Jeg har lignende symptombilde som deg. Følgende har skjedd de to siste turene; Kjører i normal fart, plutselig siger bilen helt ned bak. Den ene turen var jeg kort tur hjemmefra, så jeg snudde og kjørte tilbake, og da tok den seg tilbake til normal høyde etter en snau km. Andre gangen det skjedde stoppa jeg etter noen hundre meter, og da jeg startet den igjen noen timer senere tok den seg rask opp på normal høyde. Når den står parkert mister den ikke høyde. Spm mitt er om det løste problemet for deg å bytte sensorene? Evt om noen andre her har vært borti lignende og vil gi meg noen tips? Kjenner ikke bilen så godt, så ikke sikker på hva som er bytta når, men mener å huske at kompressor er bytta nylig. På forhånd takk Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 25 Share Posted January 25 Fyll en pumpeflaske med zalovann. Heis bilen opp i høyeste stilling og sprøyt såpevann på belgen. Se etter lekkasje. Vanligvis kommer lekkasjen der belgen ligger dobbel, og derfor må bilen opp i høyeste stilling. Quote Link to post Share on other sites
kasia-boy Posted January 25 Share Posted January 25 Takk Rolf, men dette virker ikke å være relatert til lekkasje på belg. Det skjer uten forvarsel, den legger seg ned ila 30 sekunder, blir nede i noen minutter før den tar seg like fort opp der den var. Ikke antydning til sig når sikringa til kompressoren er ute. Kan selvsagt ikke si det helt sikkert, så skal sjekke med Zalovann, men for meg virker det å ha med styring/elektronikk å gjøre. Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 25 Share Posted January 25 Når bilen står senkes den noen cm. Dvs at belgen ruller nedover i dobbelt lag, og lekkasjen tettes. Derfor er det så viktig å løfte bilen maks og deretter sprøyte på såpevann. Dette koster noen dråper zalo, men vil du heller gå for bytte av sensorer, så versågod, men feilsøking bør bestandig starte med lekkasjetest. Quote Link to post Share on other sites
Kristian-Disko2 Posted January 26 Share Posted January 26 Kan være dårlig kontakt mellom sensor og kabel. Hadde samme problem etter at jeg hadde byttet sensor, selvfølgelig på vei på juleferie med bilen søkklastet av barn, gaver og konemor. var kommet til Voss og skulle til Oslo. Klarte å stjele noe hyssing fra en pakke med gamle aviser utenfor en bensinstasjon og fikk surret det hele sammen. Funket hele veien. Når jeg kom frem fikk jeg tigget til meg noen strips i førjulsgave. Funket som fjell etter det. Så ville startet med en boks med elektronikkrens og stripset kablene fast til sensorene... Quote Link to post Share on other sites
Elchund Posted January 26 Share Posted January 26 Samme problem på min bil viste seg å være sensorene. Sensorer i god kvalitet koster noen hundrelapper, logisk for meg å prøve det. mvh Tron Quote Link to post Share on other sites
kasia-boy Posted February 6 Share Posted February 6 Oppdatering. Negativ lekkasjetest (med belgene helt utspilt). Siden problemet ikke har kommet tilbake så behandler jeg det foreløpig som at bilen har hatt et drypp, og ser det an. Takk for innspill alle! Quote Link to post Share on other sites
Mr.T Posted February 6 Share Posted February 6 Har også hatt dette problemet.. sensorbytte og ny kalibrering av høyder løste det. Belgene hadde ikke noe med det å gjøre. Quote Link to post Share on other sites
telindnor Posted February 17 Share Posted February 17 Låner denne tråden til følgende relaterte spr. Vår D2 synker ned "en god del" ila ett døgn. Jeg har prøvd å finne lekkasjer med zalovann, men finner ikke noe sted hvor det bobler. Opplever vel heller ikke at kompressor går så ofte...men hva er normalt på disse. Jeg er fersk med luftfjæring. Skal de i det hele tatt synke, dersom alt er tett og OK, eller? Dersom man får et havari på tur med belger, hva er kjerringråd for og komme hjem med bilen? Mener å ha hørt om en 2"4 spent fast med jekkestropp på akselen? Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted February 17 Share Posted February 17 Hevet du bilen før zalotesten? Ha alltid en ny luftbelg liggende i bilen. Alltid. Og de skal ikke senke seg en eneste mm. Jeg kjørte uten kompressor over 1 år, og bilen sank ikke en cm på tiden. Quote Link to post Share on other sites
telindnor Posted February 17 Share Posted February 17 3 timer siden, lafterolf skrev: Hevet du bilen før zalotesten? Ha alltid en ny luftbelg liggende i bilen. Alltid. Og de skal ikke senke seg en eneste mm. Jeg kjørte uten kompressor over 1 år, og bilen sank ikke en cm på tiden. Jeg hevet til øverste nivå, og sprutet der jeg kom til. Skjønner at jeg må til perrs å bestille et par belger. Hvor lekker det erfaringsmessig evt dersom det ikke er selve belgen? Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted February 17 Share Posted February 17 Normalt lekker det der belgen ligger dobbelt øverst, for småstein og dritt setter seg fast der og gnager hull. Det er derfor dem må løftes slik at belgen strekker seg ut under zalotesten. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.