Gå til innhold

Største tillatte dimensjon på dekk til Disco4


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Kjøpte nye felger og dekk med størrelse 22"295/30 og var glad og lykkelig. Men idag på vegvesenet fikk jeg pålegg på at de var for store. Noen som har vært borti dette før? Måtte enten ha dokumentasjon fra importør at det var ok, eller ha større hjulbuer, eller så måtte jeg skifte til mindre dimensjon.

 

Håper noen har gode nyheter til meg :)

 

Stein-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnuspagnus: De er helt på kanten til hjulbuen. Får ta en tur innom Motorpool eller Insignia og høre med de. Må vise frem bilen med enten mindre hjul eller dokumentasjon fra importør.

 

LANDreas: Det jeg også tenkte. Var innom vegvesenet idag for å omregistrere varebil til personbil, så begynte de å måle dekkene og sjekke om de stakk utenom. Fikk beskjed at jeg må vise frem bilen med enten mindre hjul eller dokumentasjon fra importør.

 

lafterolf: Er ikke så ille faktisk:) mer behagelig å kjøre på 19 selvsagt, men ser mye bedre ut med 22(synes hvertfall jeg). Regner med luftdemperne gjør det levelig med så lav profil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du vel lime på en liten list langsmed hjulbuen. En som er enkel å ta av igjen ... ;)

 

Jeg mener jeg har bitte litt over 30 mm å gå på, på D3'n, på 265-dekk. Vurderer nemlig 30 mm spacere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du vel lime på en liten list langsmed hjulbuen. En som er enkel å ta av igjen ... ;)

 

Jeg mener jeg har bitte litt over 30 mm å gå på, på D3'n, på 265-dekk. Vurderer nemlig 30 mm spacere.

 

Fant noe som det her på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-4pcs-JDM-Fender-Wheel-Arches-Flare-extension-flares-wide-Polyurethane-/112322371555?fits=Model%3ADiscovery%7CPlat_Gen%3AMK+IV&hash=item1a26ef5fe3:g:HRsAAOSwXYtYuS~J

må jo være lov å montere på noe slikt da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er felgene som er problemet , siden dekkene i teorien har mindre omkrets/diameter, og det bare er 40 mm teoretisk forskjell i bredden på dekkene.

Sporvidden kan maks endres 15mm, dvs innpress kan maks endres 7.5mm

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13

 

Å montere noe for å irritere fungerer dårlig. Da begynner de å lese kjøretøyforskriften med lupe. Det ligger endel fallgruber der som de normalt ser igjennom fingrene med.

Les §13-1.6 og §32-2.1

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_32

 

Litt usikker, men tviler på at de nyinnkjøpte felgene og dekkene er produsert før 1. januar 2010 (§13-1.6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har kastet original hjulene, så må jo det enkleste være å montere de på og få godkjent og gjennomført omregistreringen :) .

 

Ikke spesielt taktiskt å møte hos statens vegvesen med slike teipruller på den bilen -_- . Det blir fort gæernt hos De, enten det er den ene eller den andre veien.

Så Finnarne har veldig rett, ikke prøv å se hvor langt strikken kan strekkes. De forbeholder seg retten til å synse, og da skal du holde deg innenfor 100% av paragrafene i lovdata for å kunne "banke i bordet"

 

Edit: Sant skal sies. Om jeg jobbet der så hadde jeg også sendt deg hjem om du møtte med 30 profil på en av verdens beste offroadere :P .

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...