Gå til innhold

Start problemer RR 1997 4,6


oisn

Anbefalte innlegg

Er det noen i Bergens området som kan være behjelpelig med å få bilen min til å starte igjen?

Motoren går rundt når jeg vrir på nøkkelen, men den starter ikke.

Mistenker at den må synkes opp igjen, har prøvd det meste som står skrevet på diverse forum.

 

Det hadde vært fint om noen kunne være behjelpelig med dette.

Takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå jeg tatt video, start av Range Rover

Før andre forsøk når jeg vrir om nøkkelen igjen kommer det opp "TRANSFER NEUTRAL" dette er 19 sec ut i videoen.

 

Jeg har ikke sett denne meldingen tidligere, kan dette være noe av problemet med starting av bilen?

 

https://youtu.be/M251BUCGlwo

 

Takker for alle tilbakemeldinger

 

Endret av oisn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får tørnet starteren og har check engine lys mens starteren går så er mobiliserings signalet godkjent. Altså er ikke sync problemet.

 

Når startet du bilen sist?, har du gjort noe siden forrige start? Og står det en sikring i pos 11 i sikringsboksen til BeCM under setet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok 3 måneder siden jeg hadde start på den.

Sist jeg hadde start, begynte den å fuske så døde den, siden har jeg ikke fått start på den.

Siden da har jeg sjekket alle jording punkter jeg kunne finn, hadde en mistanke om at det var jorindg problem

 

Det står sikring i pos 11 ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det står sikring i pos 11 ja

 

Vel det forklarer transfere neutral lyset. Denne sikringen settes kun inn for å flytte transferekassen til nøytral posisjon for tauing til eks. Skal normalt ikke være sikring der. Transfere shift motoren skal jo normalt være i Høy eller Lavserie posisjon.

 

Du kan jo til eks ha dårlige pluggledninger, defekt coil pakke, dårlige plugger, defekt gasswire- dette er de åpenbare tingene du må være sikker på er ok.

 

Sjekk inertia fuel shutoff switch, nede ved R/H hjulbrønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel det forklarer transfere neutral lyset. Denne sikringen settes kun inn for å flytte transferekassen til nøytral posisjon for tauing til eks. Skal normalt ikke være sikring der. Transfere shift motoren skal jo normalt være i Høy eller Lavserie posisjon.

 

Du kan jo til eks ha dårlige pluggledninger, defekt coil pakke, dårlige plugger, defekt gasswire- dette er de åpenbare tingene du må være sikker på er ok.

 

Sjekk inertia fuel shutoff switch, nede ved R/H hjulbrønn.

 

Tusen takk for svar.

Jeg vil sjekke det som du har skrevet over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei 

Har nå sjekket nesten alt på denne bilen, har funnet ut at det er (CKP) Crankshaft Position Sensor som er defekt.

Fikk den nye sensoren i dag, men har problemer med å finne hvor den sitter på min motor.

Er det noen som vet hvor mye som må demonteres for å få skiftet denne sensoren ok ikke minst hvor den ligger

Takker for all hjelp jeg kan få ;)

fullsizeoutput_11c2.jpeg

IMG_0437.JPG

IMG_0438.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) den kompissen må du under motoren for å finne, sitter på venstre side helt nede bak på motoren, under manifolden og senser på svinghjulet. sitter muligens ett lokk over den så du må lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, grunneieren said:

:) den kompissen må du under motoren for å finne, sitter på venstre side helt nede bak på motoren, under manifolden og senser på svinghjulet. sitter muligens ett lokk over den så du må lete litt.

Takk for svar, men må jeg demontere noe for å komme til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått på den nye sensoren, men pluggen passer ikke i den nye sensoren.

Kan jeg klippe begge pluggene å skjøte kablene?

I så tilfelle den NYE pluggen har en svart og en hvit leder

Den GAMLE pluggen har en svart og en brun leder

 

Skal da svart kobles mot svart og hvit kobles mot brun

Eller skal det kobles svart mot brun og hvit mot svart

 

Takk for all hjelp her på forumet

IMG_0449.JPG

IMG_0450.JPG

IMG_0453.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM, sikker på at du har fått riktig sensor? kan se ut som du har fått sensor til en Thor motor (My99 og nyere) det er forskjell på dem, blant annet lengden på den pinnen som stikker inn i svinghjulet og tilkoblings pluggene :o

Har en til GEMS motor liggende hjemme, kan måle litt for deg, men det får jeg ikke til før i kveld.

 

Send meg en melding på 906 femseks 676 om du ikke har fått noe svar innen kl 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM, ikke noe hjelp i meg her, den sensoren jeg har liggende som sto på en motor fra en 96 modell er lik til den du har fått tak på.

 

Det er forskjell i lengden på sensorene (den tynne pinnen), men ettersom dennne er borte på din gamle er det joe vanskelig å måle.

 

Jeg kunne ikke bruke innfestningen fra den gamle motoren sammen med sensoren fra 99 modellene da dennne tok i svinghjulet, og plasseringen av sensoren var forskjellig :o

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, grunneieren skrev:

HM, ikke noe hjelp i meg her, den sensoren jeg har liggende som sto på en motor fra en 96 modell er lik til den du har fått tak på.

 

Det er forskjell i lengden på sensorene (den tynne pinnen), men ettersom dennne er borte på din gamle er det joe vanskelig å måle.

 

Jeg kunne ikke bruke innfestningen fra den gamle motoren sammen med sensoren fra 99 modellene da dennne tok i svinghjulet, og plasseringen av sensoren var forskjellig :o

Ville ikke forstyrre deg i pinsen :)

Tror nok at jeg har fått feil sensor, har bestilt en ny i dag.

Den jeg fik sist uke var bilde 1

Den jeg bestilte i dag var bilde 2, fant et merke på den gamle som der stod ERR6119

Så nå får jeg brae vente i noen dager så får jeg håpe at det gjør susen

 

Takk for din involvering i saken min her ;)

 

tn_ADU7342L.JPG

tn_ERR6119.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få gjort en god inspeksjon av startkransen, flexplate og converter. Enten ved å ta av bunnpannen ( da får du veldig godt innsyn ), eller fjern inspeksjons gummi pluggene på hver side av bakveggen til bunnpannen mot converter + den lille luken under converteren på girkasse huset og inspiser så godt du kan inn der. 

Noe må ha viberert kraftig eller vært løst for å slite ned sensoren slik. Bare så du ikke bruker opp en ny sensor på første start.

 

Mulig sprekt flexplate for eks, eller løse bolter i innfestningentil startkransen, kan lage en slik situasjon.

Mvh Brage

DSCN0033.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei forum

 

Har endelig fått tid til å se på min RR igjen, mye reising siste tiden.

Etter vissuell sjekk av svinghul har jeg nå fått skiftet CKP) Crankshaft Position Sensor.

Fått ladet batteri og "prøvd" å state opp bilen.

Dette gikk ikke så bra, fremdels er det ingen gnist, jeg står helt tom for ideer nå og trenger hjelp fra forumet.

Skal sjekk pluggen i morgen, se om det kan ha skjedd noe med den under istallasjonene.

Skal det være noe form for signal i denne pluggen, eventuellt er det vel bare når en crancker motoren.

Vil også ringe ut lederene som går til pluggen for å elimenere brudd i en av lederene.

 

Er det andre ting jeg trenger å sjekke ut?

 

Takker for all hjelp jeg får her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...