Gå til innhold

Toppakning/pistonringer - 200tdi


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Spørs om jeg ikke bør invitere kompetansen på besøk i sylindrene mine...Steinar? Hvor er du?

 

Føler mest for å stikke med halen mellom beina framfor å stikke halen ned i veiva...

 

Skjønner at du komper, Dagfinn, hva med denne fra Carola på åttitallet:

 

"Vemling,

va dæljer du på meg

i mina vita öööööögoooonnnnnnn....

Vemling..."

 

biggrin.giflaugh.gifdry.gifblush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Siden jeg har overhalt en del VM motorer til RR i de siste, med utbytting av topper og slikt vil jeg si følgende om dette med olje på topp boltene.

 

Her er det viktig å påføre olje både i gjengene og ev. under hode" les. annleggsflaten " som presser ned på toppen.

 

Dette er viktig for å minske friksjon mellom gods i blokka og topp boltene. Hvis dette ikke gjøres vil en ikke oppnå det momentet som boltene skal ha ved tiltrekking av moment.

 

Vil i samme slengen få si at viktigheten med renhold av annleggsflatene til blokka og toppen er ekstremt. Her må det vaskes med noe som tar fett bort fra flatene ellers vil ikke pakningen lime seg der det er ev. et fingermerker.

 

Terje

 

RR VM 2,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demontert og ligger fremdeles i deler - har ikke tid til å skru ihop før om enda ei veke (og da skal jeg ta registerreima samtidig = lang tid i tørrdokk).

 

Sliter med jobbprosjekt for tida som tar all tid og litt til - har kjørt ny bok i språkvasken og skal nå sy ting ihop igjen og levere forlaget ASAP. Hakke sett en sånn jordbæråker på noen tekst siden gymnaset. Pinlig...

Måtte vekke IQ-sjefen her på jobben søndag morgen, sjøl om jeg drøyde til klokka åtte syns han fremdeles det måtte være måte på ukristelig tid å vekke folk på. Da jeg ga han alternativet at jeg kunne ha ringt klokka seks, så godtok han å smøre seg frokost og gi serveren et ballespark for å få den i drift.

 

Men altså om ei veke skal jeg skru igjen...det blir tre uker tilsammen i tørrdokk sånn omtrent? Ikke mange som legger om til piggdekk på tråsykkelen i begynnelsen av februar, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skrudde motoren i går, - dvs skrudde den ...

 

Det lakk:

* Olje

* Kjølevæske

* Diesel

(hadde jeg rørt servostyringa og/eller bremser, så hadde det helt sikkert lekket der også...)

 

OLJE fra banjoen på toppen av turboen (kobberpakning lå skeivt)

DAISEL fra injector#4 (kobberpakningen krønsj - må ha slomsa da injector blei satt i...)

KJØLEVÆSKE fra den dustete elektriske termostaten som skal inn i toppslangen...

 

...og så skulle siste episode av ØRNEN gå, så det blei ikke fixa ferdig i går heller...

 

Slikt happens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og injector #4 tetter fremdeles ikke, sjøl etter bytte av kobberpakning. Får sette på en ny som jeg får glødd og se om det går bedre da, men det må da kunne la seg ordne på et vis.

Litt trist er det jo sjølsagt at det fremdeles er litt trykk under toppen, hvilket altså innebærer at en løstssittende ventilstangstyring ikke var hovedproblemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blåser trykk opp under ventildekslet. En løstsittende ventilstangtetning er fixa på toppen av motoren i og med toppoverhalingen, men nå gjenstår altså et mer alvorlig/komplisert problem.

 

Blåsingen kommer åpenbart fra lavere deler av montoren. Der er nå en ren buldrebass-lyd, og PCV-slangen (den som kommer fra veivhuset, og går inn i ventildekslet på motorens høyre side mellom #1 og #2) blåser luft.

 

Jeg håper/antar at det er snakk om stempelringer, og ikke sprekk i blokk. hmmm uten at jeg helt skjønner meg på motorer og veit hvordan de virker, men det uansett alltid greitt å skremme seg sjøl litt med at ting alltids kunne vært verre... Det er ikke trykk på kjølevannet.

 

Derfor blir det sentrale spørsmål:

1) Er det praktisk mulig å skifte stempelringer nedenfra, uten å ta ut motoren, evt. ta av toppen igjen?

Dvs. av med sumpa, skru av rådelagret, og trekke stemplet ut nedover. Og kanskje enda vanskeligere: Å døtte det opp igjen etter grundig kropssvask og nye ringer?

 

2) Eller er svaret: Ta av toppen igjen. Av med sumpa, løsne råden, dytte opp piston, bytter ringer, stappe ned igjen...

 

Dessforuten så får jeg det fader ikke dieseltett rundt injector #4...og nå har jeg ikke flere kobbertetninger igjen...har prøvd glødd en tetning, og nå sist å sette¨på to pakninger og øke momenter fra 25 til 30NM. Samma dritten: Diesel som sildrer og en motor som høres som den går på 3,5 sylindre...

 

Kjipe greier. Utrolig kjipt! Særlig siden Otto snart skulle vært satt inn i pendletrafikk og flytteoperasjon... sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2) Eller er svaret: Ta av toppen igjen. Av med sumpa, løsne råden, dytte opp piston, bytter ringer, stappe ned igjen...

Kjipe greier. Utrolig kjipt! Særlig siden Otto snart skulle vært satt inn i pendletrafikk og flytteoperasjon... sad.gif

87907[/snapback]

 

Uff og uff....Har ikke satt mine fastnøkler i en sådan motor, men i og med at stempelet med råde monteres ovenfra, så burde det være mulig å få de ut og opp samme veien. Litt fikling og dytting med en bit av et kosteskaft(for å unngå skade på edle motordeler) burde ikke være umulig.

Er du utsatt for den statlige utflytting og omplasserings/moderniseringspolitikken? ohmy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rait, så det betyr at du mener det er den veien man må gjøre jobben? Greitt, burde gå enklere nå som alle bolter løsner.

Eneste pakningen jeg trenger bytte der på toppen blir da sjølve toppakningen - alt anna overlever en halvtimes gange?

Og i sumpdelen av motoren, så er det bare pakningen rundt sumpa som da trengs - ja, pluss stempelringer - men skulle vel ikke trenge så mye anna...dvs...spørs om ikke frontplata på motoren må av, den som sitter bak timing belt...

 

Flyttinga - nei det er ikke Morten Andreas Meyer, men min kone! Hun har pendla 7 år mellom Halden og Moss, og nå blir det min tur. blush.gif

 

Får litt større plass i huset og betydelig mindre plass i garasjen...må strikke på to rader med leca på toppen, og samtidig vil jeg vel hekle litt garasjen litt lengre...og dermed også måtte skifte tak. Se her - og klikk på flyfoto, så ser du hvor kåken er i bygda. Perfekt, spør du meg, men det gjør du kanskje ikke...

 

Ja, ja. Og så altså overhale motoren...prøver nå å finne noen som kan ta kompresjonstest, sånn at jeg veit hvilken sylinder som lekker og hvor det altså skal skiftes ringer...men så er det altså slik at jeg fader ikke får det tett rundt injector #4 dammit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, hvordan så sylinderveggene ut da? Var det mye slitemerker, på min var det forbausende lite uten at jeg vet hva som er mye eller lite.... huh.gif

 

Hva med å ta en tlf til feks turner? De kan vel disse motorene ut og inn og ut igjen smile.gif

 

Ellers lå det en liten tråd på lre blowby men den henviser bare til toppakningen ph34r.gif

 

edit og ot: Jeløya er fint, men det aller fineste var tapeten/reolen og gulvteppene i stua... Og jeg kødder ikke, bare fyll på med autentiske duppeditter og kåken blir skikkelig hott!!

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du ikke merke til kobbermalinga på peisen/peishylla blink.gif

Men enda bedre er det rosa plysjeteppet som ligger på vinylgolvet på badet. En sikker vinner hos Kjetil Rolness - kanskje jeg skulle invitere ham på besøk...

 

Moss er dyrere enn Halden ja - snittprisen per kvadrat ligger på 14.xxx kr. i Moss og 10.xxx i Halden. Så om vi ikke har blakka oss heilt, så har vi iallefall blakka oss nesten heilt!

 

Sylindrene så veldig bra ut. Honinga fra fabrikken satt nesten overalt. På #3ern var honinga slitt bort på et felt på bakvegg mot #4ern, og muligens suspekt felt på #4ern, men den var vanskeligere å se noe på.

 

Kan det være noe annet enn stempelringer - stemplene i seg selv var iallefall tette på toppen, så det kan ikke være selve stempla.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettasøren hva det kan være jeg, men har en ring gått burde det vel bli noen gode striper i sylinderveggene? Uansett, hadde det vært meg hadde jeg sjekka med turner eller tilsvarende firma før jeg satte i gang med en for meg "stor" hobbyjobb smile.gif

 

La ikke merke til at det var kobberjuks på peisen..., men bardisken var fet tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turner sier at de ikke kan si noe som helst uten en kompresjonstest - og her i Halden var det åpenbart bare Nissan som gjorde slikt, og de har konka...får ringe rundt og prøve andre steder...

 

Turner har dette bildet for å vise hvor "caked" det kan bli av faulty injectors ("they should be changes at 70.000miles as a serviceitem"):

user posted image

 

...og ville da antakelig ha en tilsvarende carbondeposit oppå stemplet.

 

Hos Turner sier de at det ikke er noe anna som kan gi symptomene, men kan altså ikke si noe uten en kompresjonstest...

 

Alternativ hypotese: Crankcase breathing.

Vi snakker her om lufting av crankcase...som såvidt jeg kan klare å forstå, uten at jeg helt forstår det, handler om to deler:

 

1) Det er åpent og blåser i slangen som går inn på ventildekslet, den framre slangen som går inn mellom injector #1 og #2. Den delen av systemet må vel antakelig derfor fungere.

 

2) Den andre delen er den bakre, og som har et filter. Jeg har rensa denne cyclone engine breather, og der er det åpent - men kunne det være tett i andre enden, nede i veivhuset på en eller annen måte som jeg ikke gratter og befipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Den andre delen er den bakre, og som har et filter. Jeg har rensa denne cyclone engine breather, og der er det åpent - men kunne det være tett i andre enden, nede i veivhuset på en eller annen måte som jeg ikke gratter og befipper?

87940[/snapback]

 

Jeg skal se om jeg kan plukke av slangen som går inn på nedsiden av cyclone breatheren min i kveld for å sjekke om det er noe trykk der mens motoren går...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg kan plukke av slangen som går inn på nedsiden av cyclone breatheren min i kveld for å sjekke om det er noe trykk der mens motoren går...

87943[/snapback]

 

Blei ikkeno i dag, prøver igjen i morra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sportsånd, Thomas! Takker så mye. Vel verd å sjekke opp før det blir ny skrurunde!

 

Ikke like mye sportsånd på verksteder rundt her for å få sjekka kompresjonen:

"Diesel? Hvorfor det?"

"Kan ikke ta diesel"

"Kan ta diesel, men aner ikke om vi kan ta din, så det tør vi ikke"

"Kan ta alle, men ikke før lenge etter påske. Hva slags bil hadde du sa du?"

"Nei, jeg aner ikke hvem andre som kunne ta det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kompen selv? Er ikke sikker, men det burde vel holde med å fjerne glødepluggene og skru inn en gammel gjennomborret plugg tilkoblet en kompmåler med en slangebit? Så leser du av alle fire verdiene, og vurderer evt. avvik? Finnes sikkert adaptere til pluggjengene også for hva jeg vet..Husk å fjerne ledningen til stoppsolenoiden. Da kommer det vel ikke frem no diesel..??.. unsure.gif

Good Luck...( cool.gif )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får høre med Mr.Solstad om han kan mekke ihop noe greier - han driver da med trykktesting på jobben. Et spark bak, og et grep foran, så får jeg vel dradd han ned på jobben! Slangebit må nok være litt spesse greier, siden vi snakker om 340psi, men det får jeg overlate til Steinar... (Utstyret vil kunne brukes både på 200 og 300tdi)

...og jeg begriper fremdeles ikke hvordan jeg skal få injector #4 tett...helt ubegripelig at det ikke skal holde tett der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg begriper fremdeles ikke hvordan jeg skal få injector #4 tett...helt ubegripelig at det ikke skal holde tett der.

88047[/snapback]

Kanhende det er der feilen ligger. Fawlty injektor og kokset #4 stempel. Håpe...... unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEISAN! Dette blir veldig interessant...hvordan tenker du da:

Koksing rundt stempelringene tenker du da - for på toppen av stemplet er det "gullende reint"? Hva er mekanismen for at injectoren da ikke holder tett?

 

Si mer - si mer! Husk at jeg ikke har peiling på motorer! - det er læring av ledelse som er mingreie... cool.gif

 

Jeg har liggende de gamle injectorene, så jeg kunne jo teste om en av dem holdt tett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

340psi er ikke så mye som det høres ut som. Kompresjon litt over 20:1 så er du der. Når det er sagt aner jeg ikke hvordan man måler komp på en 200tdi men vil tippe at man plukker ut injectoren og erstatter den med en "dummy" som man kobler til et passende instrument som kan lese noenogttjuebar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjon 19,5:1 hvis jeg ikke husker rett... cool.gif Biltemas kompmåler går til 300psi, men "300psi+fjernlys" som KaiWE ville sagt, så er vi der. Det er jo balansen som egentlig er det mest interessante.

 

Jess, det er injectorveien de bruker gå, men det er der de får problemer med at utstyret ikke passer. Har vært hos Hydroscand med en glødeplugg, men den er sjølsagt gjenga millimeter, og da psyka'n ut gjøken: "kan'ke bruke trøkk og så ha millimeter". Og i andre enden har Biltemas kompmåler tennplugggjenging, som også er millimeter...

 

Han foreslo å kappe av "mutterdelen" av glødepluggen, grave ut glødegreisisen, stikke den tidligere øvre delen ned i hølet, og så bruke en 8mm kon og mutter på den lange delen av glødepluggen, og så sette sakene rett på slangen til Steinars Biltema instrument...som dermed ikke lengre kan brukes av Steinar til komptest på tennplugghull, men bare alle som vil ha komptest på en 200 eller 300tdi.

 

Hæle mæle, sier nå jeg!

 

The story continues...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæle mæle, sier nå jeg!

 

The story continues...

88096[/snapback]

Da er det bare å finne frem dreiebenken og lage et adapter, da rolleyes.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...