Gå til innhold

Toppakning/pistonringer - 200tdi


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt av/overhalt toppen på en 200tdi?

 

1) Er det spesielle ting/vanskeligheter jeg skal være oppmerksom på? Gode trix & tips? Noe jeg bør passe på? Gjøre samtidig?

 

2) Ventilfjærspenner: Jeg har en sånn sak fra Biltema (19-227) som jeg brukte på en Ford 2l OHC for 10-12 år siden, aller enkleste type der den delen som skal gripe øverste del av ventilstanga er flat med en splitt.

user posted image

Etter tegningene i manualen, så trenger jeg en ventilfjærspenner der den øverste del går nedover mot selve skruen - kanskje fordi ventilene sitter dypt i toppen (= stikker nedafor øverste kanten på toppen).

Noen som har tatt av ventilene og veit om jeg trenger en annen ventilfjærspenner enn den jeg har? Se f.eks. Biltema 19-228?

user posted image

 

3) Noen som veit hvem som sliper topper i Halden/omegn om det skulle være nødvendig

 

4) Hva bruker man til å rense carbon deposits på pistonene med? Nylon gryteskrubb & daisel? Hvordan renser man ventiler/head?

Endret av Frode Haaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

3) Regner med at Noveas (BRA Vegen) gjør dette smile.gif

 

4) Bruk ette ller annet som ikke riper stemplene - noe av nylon går sikkert greit. Litt diesel skader nok ikke det heller smile.gif

 

Når det kjelder verktøy for å få ut ventilene, så kan jeg nok ikke hjeløpe deg med ditt spesifikke spørsmål. men jag har i allefall noe slikt verktøy liggende.....

 

.........så har jeg digitalkamera slik at prosjektet kan dokumenteres........... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde av toppen på min i sommer, men den var plan og ingen lekkasje på ventilene. Derfor byttet jeg bare toppakningen og satt den tilbake ettersom jeg drev å bygde garasje samtidig, hadde dårlig tid... Mine toppoverhalingserfaringer strekker seg også tilbake til 1991-92 og ford OHC 2,0 så jeg kan nok ikke tilføre så mye.

 

Men etter hva jeg regsitrerte var toppen ekstremt "solid", skal særdeles mye til før den slår seg. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren bruker ikke mye olje, men tenkte at ventilstyringstetningene burde byttes siden jeg er der allerede, og å bedde inn ventilene på ny er heller ingen dum ide - jeg har tross alt ferdig garasje smile.gif

 

Så det var ingen spesielle ting du la merke til av tips & trix? - virker som en grei skrujobb, der problemet er å få bort bolter/mutre fra eksossida...

(har en bolt/mutter på manifold-til-turbo som sitter, samt to på turbo til eksosrør... Satser på at jeg kan få opp førstnevnte, og så hale opp øverste delen av eksosrøret, som var av for bare noen måneder siden, og som derfor burde løsne litt lettere.)

 

I manualen står det at bonnet'en skal av...hadde lixom ikke tenkt at det var nødvendig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye energi på å få av eksos og turbo, det var heldigvis pinnebolter på alt!!! Kjøpte nye 316 pinnebolter og brukte kobberfett når jeg satt de tilbake. NB, husk etterstramming smile.gif

 

Slangene på turboen var noe skikkelig dritt å både ta av og sette på mad.gif

 

Jeg har RR så jeg vet ikke om bonnet må av på din, jeg måtte ikke. Litt knot var det dog med dekselskruene bak på motoren, det psykotrangt.

 

Det skumleste med hele prosessen var å trekke til toppen igjen ph34r.gif Vasket alle bolter ekstremt godt, bittelitt olje på, skru til 40Nm tror jeg det var også på med gradeskive på skralla og følg prosedyre. Sikkert barnelærdom, men ikke bruk momentnøkkelen til å løsne toppen med.

 

PS Hvorfor gjør du dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sto ikke noe om etterstramming, men jeg gjorde det av gammel vane og jammen hadde det ikke løsna et par pinner både her og der....

 

Lukter det eksos av olja? Hos meg var pakningen blåst ut på bakre sylinder mot støtstanghuset eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet toppakning på min 300tdi i høst. Fikk lekasje fra sylinder og inn i motor. Mye oljedamp og bråk fra påfyllingen.

 

Byttet var grei skruing. gjorde ingenting med toppen, så grei ut.

Motoren er kjørt 235k km

Lån deg en skikkelig gradskive for å sette på 1/2" skralla/latmansarm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån deg en skikkelig gradskive for å sette på 1/2" skralla/latmansarm.

Mye rart man har liggende for påkommende tilfeller...har hatt den liggende i noen år!

 

Regner med at toppakningen er blåst bak ved 4. - iallefall sitter injectoren noe inni h****te...og den blei bytta i fjor høst, og sitter egentlig løst med en kobberpakning helt underst.

 

TeRRje: Har du en feeling med hva slags fjærspenner jeg kunne trenge? Noen minnesbilder som dukker opp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ingenting med ventilene så fjærspenne var ikke i tankene.

 

Set ut til at det er en gjenganger med blåst toppakning på 4. sylinder mot åpning for ventilstenger.

Dysa på min satt også bom fast på denne sylinderen.

Skifta de tre andre tidligere i sommer, men ga opp på den siste.

Fikk skiftet den når toppen var av, ved hjelp av en hjemmelaget slag-ters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skiftet på en 200 tdi for et års tid siden, den blåste ut mellom sylinder og oljekanal. gjorde ingenting med ventiler, fikk en sånn grovrengjøringssak(negerfitte som de og kalles) til og feste på boremaskin, rengjorde blokk,topp og forbrenningskammer med den og det gikk som en drøm. En mekanikerkompis som var med og overvåket sa at toppboltene kan knekke ved montering hvis ikke de ble byttet, siden det var såkalte strekkbolter. Men jeg byttet ikke og det gikk brillefint.

Men det er sikkert noen andre som vet om dette med strekkbolter bare er snikksnakk eller om de bør byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det vel helst LocTite man bruker på topp-boltene, ikke olje... . wink.gif

 

Gryteskrubber som du kjøper på Europris til en tier er fine å gjøre rein anleggsflatene med smile.gif

Sånne med svamp på den ene siden, og skrubb på den andre... U know...

Regne med at det går med en 8-10 stykker.

 

Jeg ville ikke dristet meg til å bruke noe motorisert på toppen eller blokka...

 

Evt kan jeg kanskje hjelpe deg med sliping... Send meg en PM...

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppboltene kan brukes to ganger. Tror det var Turner som uttalte det i en artikel.

 

Stemmer at det skal brukes litt ren olje på boltene før montering

Står beskrevet i original LR boka for 300 tdi.

81350[/snapback]

 

Leste også et sted at de kan brukes to ganger! Min topp så ikke ut til å ha vært av tideligere.

 

Når det gjelder olje på boltene tror jeg rett og slett det er et must for å få dratt de til med 40NM + 2-3 ganger xgrader. Det skal ikke brukes mye for da kan det bygge seg opp et trykk nedenfor bolten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ganger står det i boka!!! Mulig forskjell fra 300, men det har jeg ikke sjekka. Ingen merker på boltene og har ikke hørt noe fra forrige eier om åpning - så da er det bare å huske på å lage ett merke på hvert bolthode.

 

Olje står det i boka...

 

Injector #4 sitter noe inni granskauen - kan vri den rundt, men får ikke dradd den opp...

 

Kunne ikke se noen åpenbar blåsing på toppakningen i går kveld - men en liten bul ved en kanalene ved #4. Masse ufordøyd olje på glødeplugg #4.

 

Det kan jo oxo være en ventiltetning som er helt kass - og så langt har jeg ikke kommet (må sjølsagt ha den ventilfjærspenneren som jeg ikke har liggende).

 

Så veldig pent ut nedi sylindrene, men jeg har ikke så mye vurderingsevne på slikt...kunne se pen kryssriping fra honingen; #3 hadde et blankt felt der det altså var slitasje.

 

Men de pistonene så rare ut. Idet jeg løfta av slo det meg at jeg hadde hatt hydrolock i fire sylindre. Aldri sett sånne stempler jeg! Skal ta ei lita økt med reingjøring og diagnose i kveld, så får jeg vente til helga og neste helg med resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så veldig pent ut nedi sylindrene, men jeg har ikke så mye vurderingsevne på slikt...kunne se pen kryssriping fra honingen; #3 hadde et blankt felt der det altså var slitasje.

 

 

81452[/snapback]

 

Målte du kompresjonen før du tok av toppen? Mulig du har en knekt stempelfjær som ligger og gnager, og som skyldes lekkasjen ned til veivhus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, målte (dessverre) ikke kompresjonen - tok det for gitt at det var toppakningen sad.gif

Har tidligere prøvd å få NAF til å måle kompen, men de hadde ikke utstyr til å ta daiselmotorer mad.gif

 

Så, hvis jeg har rett i min inkompetente og uinformerte tolkning av toppakningen, står jeg overfor valget mellom:

 

1) å skru sakene ihop (etter ventilbedding + nye ventilstyringspakninger), og se hvordan det går.

 

eller

 

2) løfte ut motoren, snu den på huet, røple hele bånnkassa og se hvordan det ser ut med hver av pistonene... blush.gif Dvs at problemet med blåsing under ventilkappa var knekt stempelfjør, som ga trykk ned i veivhuset, med påfølgende trykk opp gjennom veivhusventilasjonen samt gjennom oljekanaler...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Taktfast puff/poff lyd" skriver du.....Jeg ville gått for demontering...Men vil du ofre en toppakning for å se om det hjelper 'bare' slipe inn ventiler, så er jo det greit....(i såfall, husk å ta en komptest) tongue.gif

Jeg vet du liker å skru.. biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du liker å skru.. biggrin.gif

 

Kjenner meg dårlig, skjønner jeg... cool.gif

 

Jeg ser kryssripinga fra fabrikkhoninga i alle pottene, men det er et blankt felt i #3 (mot #4). Det er signalet fra Lord of the Rings? Veldig lite karbonisering, og ingen "slitekant".

Noe anna jeg kunne se/lytte etter? huh.gif

 

Før var jeg i tvil, men nå veit jeg ikke lengre. Har lite lyst å lempe ut motoren, og har også liten lyst å sette inn en 300tdi som er tilgjengelig - har mest lyst at alt skal virke og at det skal være fred på jorden og alle skal smile og blomstrene blomstre og fuglene kvitre og postmann slutte å fise...

Kanskje du kunne kompe mens jeg skrudde, Dagfinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du liker å skru, har jeg fra bekjente av deg, främling... laugh.gif

Er det mulig, sånn teoretisk, siden du ikke har noen slitekant, og få banka stempel #3 oppover og ut? Da hadde du 'sluppet unna' med "bare" å skru ut bunnpanna, og løsne rådelageret/ene..?.?. unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke store lekasjen som skal til før det blir litt kaos da Frode.... Jeg ble også skuffet når jeg tok av pakniingen på min, så ved første øyekast hel ut. Måtte granske den og flatene på toppen/blokka veldig nøye for å konstantere at den faktisk var kass.

 

Mulig vi må ta en poll på om motoren må ut eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...