Gå til innhold

Valgets kval


Anbefalte innlegg

Hei,

Som snokende en liten stund, "stille" medlem en veldig liten stund, så drister jeg meg til å skrive et innlegg.

 

Saken er, så enkel!. Jeg klarer aldri å bestemme meg hva jeg bør kjøpe.

Det er vel å banne litt i kirka inn her å si at man vurderer RR sport opp i mot Defender, fortrinnsvis Puma.

Men, det grunner ned i om det skal være bil nr.1 eller bil nr.2. RR sport kan fint gå inn som erstatning for en sportslig italiensk stasjonsvogn når det gjelder comfort og kjøreegenskaper. Og gjør strengt tatt turen opp i fjellet en god del mindre anstrengende både for eier og bil, enn hva den lave italieneren gjør. Kanskje man kommer helt fram også? :P

 

Vi bor i byen, og har svært kort vei til jobb, men levering/henting i barnehage framtvinger bil selv på disse korte etappene.

Kjører en del til og fra hytte, der halve turen er på E6, resten er på dårlig riksvei, som ender i traktorvei. Den siste delen er ikke italieneren spesielt glad i. Men kommer seg stort sett mye bedre fram enn han som har BMW. Godt er det :D

Ellers så er det en del fjellturer, sommer som vinter med store sekker, pulk, ski og det som må til, dette krever jo plass og framkommelighet.

Dattera på 5 ønsker seg selvfølgelig en "RR sport med TV" som hun så fint sa her om dagen. Men gutten på 1,5 år er i ekstase når vi sitter å ser på bilder av diverse Defendere. Kjerringa gir egentlig litt bæng (trolig helt til bilen står i oppkjørselen).

 

Det skal sies at jeg absolutt ikke har mekket mye bil. Er dog ganske så praktisk anlagt, så de gangene jeg må ha mekket bil så har det jo gått fint. Men jeg er ikke en mekker, og kjøper ikke bil for og kose meg i garasjen.

 

Det som holder meg igjen for å bare slå til på en av barndommens tre store drømmer (Defender, Wrangler eller Ford Bronco). er rett og slett pris, usikkerhet med tanke på rust, mekking etc. trafikksikkerhet. Samt det at de fleste jeg kjenner som har/har hatt Defender nevner at det mer eller mindre er en ubrukelig familiebil. Ønsker jo en litt "røff" versjon. Me de ulemper og fordeler dette drar med seg.

 

RR sport er lovlig dyr, som oftest utstyrt med små diesel motorer, jeg vil helst ha stor bensin på en slik bil. Få med det utstyret jeg ønsker i en slik bil.

 

Så fyr løs. Kom og argumenter med meg :) Så kanskje en av italienerne får seg en engelsk kompis snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Defender Puma med 7 seter. Det er på ingen måte en ubrukelig familiebil. De som sier det vet lite hva de prater om. Men og det er noen men. Den er litt tungkjørt på småkjøring, ikke den mest trafikksikre og oppleves som noe primitiv. Uansett så er det Puman vi velger på mellomlange turer og bruksområde er fantastisk. God å kjøre og mye kjøreglede på distanser som regnes som langkjøring. Driftsikkerhet på Puman har vært upåklagelig. Hvis jeg ikke skulle hatt Defender så ville jeg alltid gått med et sug i magen og det vil jeg ikke. Defender er noe helt spesielt og for meg tilfredsstiller den mange behov. Liker de fleste, også RR sport, men Defender er noe ganske annet. Spørsmålet er om du vil ha noe særegent og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du tester.

Vi hadde Defender som eneste bil i 2 år, og savner det ikke.

Savner dog Defenderen.

Ikke spesielt god på noe, men brukbar til alt. Bykjøring er vel det den liker minst, samt langkjøring. Likevel kjørte vi den til Kroatia 2( ? ) ganger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Defender Puma med 7 seter. Det er på ingen måte en ubrukelig familiebil. De som sier det vet lite hva de prater om. Men og det er noen men. Den er litt tungkjørt på småkjøring, ikke den mest trafikksikre og oppleves som noe primitiv. Uansett så er det Puman vi velger på mellomlange turer og bruksområde er fantastisk. God å kjøre og mye kjøreglede på distanser som regnes som langkjøring. Driftsikkerhet på Puman har vært upåklagelig. Hvis jeg ikke skulle hatt Defender så ville jeg alltid gått med et sug i magen og det vil jeg ikke. Defender er noe helt spesielt og for meg tilfredsstiller den mange behov. Liker de fleste, også RR sport, men Defender er noe ganske annet. Spørsmålet er om du vil ha noe særegent og annet.

Hei,

Takk for svar.

De jeg kjenner har ikke Puma, forstått at det skjedde noe der. Nettopp derfor jeg vurderer den.

Som du nevner. Det med trafikksikkerheten, det gjør meg også ganske usikker.

Endret av E-Hammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå for disco2 2000 eller nyere med v8 da blir alle fornøyde i fam kona kjører 03 mod alt uts og v8 bare smil hveren tur anbefales på det sterkeste men ikke lett å finne uansett ha en flott vår sommer fra toten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender må du prøve, det er ikke en bil i den moderne tolking av hva bil skal være.

Ellers så er alt annet fra LR brukbar til det du ønsker å bruke det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er den beste familiebilen jeg har hatt. Slipper å ha barneseter bak frem, slipper å koble ut kollisjonspute. Barna liker jo best å se framover. Og så får man med 8 smågutter samtidig. Barnevogn trilles rett inn bak uten å slå den sammen. Masse plass til helge- og ferieturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å eie eldre Defender er i alle fall et elsk/hat forhold.

 

Jeg elsker å tusle rundt på halvdårlige veier på leit etter fiskevann/fotomotiv eller bare turopplevelser

JEg elsker å kjøre til butikken, spesielt trelasthandlern, og laste ting på bilen som andre bare drømmer om å få med seg.

Jeg elsker misunnelige blikk fra han som står der med 3 meter listverk og en Nissan Micra

Jeg elsker(kanskje litt merkelig)den familiære tonen LR eierne imellom, selv om du ikke har møtt dem før.

..også digger jeg den oppmerksomheten bilen får overalt.

 

Jeg hater når jeg hører fremmede ulyder, selv om det som regel er en illsint japse på to hjul bak

Jeg hater Lucas når han finner på å ta bolig i Defendern.

 

Men som flere voksne har nevnt. Prøvekjør!!!!! jeg tror du vil føle deg hjemme i den rimelig fort..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er en hobbybil, selv om ingen her tør å si det rett ut, så kan jeg si det som det er.

Du skal være spesielt interessert for å bruke den til hva du beskriver, er du entusiast nok selger du italieneren og kjøper begge, så kan du kjøre barna trygt dit de skal og deg selv rundt med Defender når trangen for ekspedisjon blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er en hobbybil, selv om ingen her tør å si det rett ut, så kan jeg si det som det er.

 

For så vidt enig i det.. Spørsmålet er vel hvor stor del av livet som benyttes til nevnte hobby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Puma stasjonsvogn som eneste familiebil. Det er utmerket som både bybil og fjellbil, og det er alltid like moro å kjøre den....... synes JEG!

Ungene og samboeren deler imidlertid ikke alltid min glede..

Det beste er kanskje å få prøvd en Defender Puma en liten stund, altså mer enn en times tid, og sørg for at kona får prøvd bilen skikkelig. For jeg veit at du selv blir fornøyd! ? ?

 

Bare pass på at dere ikke roter dere inn i noe P-hus i byen.. ?

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Slike valg er alltid vanskelig og resultatet er som oftest basert på en kombinasjon av behov, følelser, økonomi, egen DIY kompetanse og konas synspunkter. Hos meg falt valget på en Freelander II som jeg anså som det beste kompromisset mellom dette, men jeg siktet nok på en lavere prisklasse en deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier meg for tiden greit med en 98-modell Defender som eneste kjøretøy. Kjenner noen djevelutdrivere i Drammen som driver Lucas på flukt med jevne mellomrom...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien vår har vi kun hatt serie 3 og defender som eneste bil fra 1973 til dags dato.

Til sammen har vi nå 4 defendere i daglig drift. Kunne aldri tenkt meg no annet.

 

Men vi er kanskje litt spesielle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel legge ut en søknad etter vaktmester her på forumet om jeg investerer i Defender :)

Ser det er litt delte meninger. Det er jo helt klart at ens erfaringer baserer man på grunnlag av sammenligninger.

Jeg regner jo ikke med at en Defender er i nærheten av en sportslig personbil, men det skal jo ikke legges under en stol at Defender har et særs dårlig rykte når det kommer til driftsikkerhet, comfort, sikkerhet og ikke minst rust. Prøver liksom å finne ut om det faktisk er så ille som ryktene tilsier. Mine italienere har jo mye av det samme ryktet, kan ikke si at det stemmer dog. Mistanke om at det er blåst litt ut av proposjoner Defender ryktet også.

 

Har jo kjørt div. pickuper av østlig opprinnelse og eldre LC. Nå solgte jo siste kompisen Defenderen sin. Så må vel ute å lete etter noen å prøvekjøre, så får vi se.

 

Noen som har kjennskap til Adaptiv Dynamics systemet på RR Sport? Hvor stor er forskjellen med og uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi bor i byen, og har svært kort vei til jobb, men levering/henting i barnehage framtvinger bil selv på disse korte etappene.

 

 

Du blir i alle fall stor helt hos barnehageungene når du kommer med "Afrikabil"! Guess how I know! Artig å se de triste, konforme svart-Passat-stv-m/skiboks-på-taket- pappaene stå der med lengsel i blikket om et annet liv... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel legge ut en søknad etter vaktmester her på forumet om jeg investerer i Defender :)

Ser det er litt delte meninger. Det er jo helt klart at ens erfaringer baserer man på grunnlag av sammenligninger.

Jeg regner jo ikke med at en Defender er i nærheten av en sportslig personbil, men det skal jo ikke legges under en stol at Defender har et særs dårlig rykte når det kommer til driftsikkerhet, comfort, sikkerhet og ikke minst rust. Prøver liksom å finne ut om det faktisk er så ille som ryktene tilsier. Mine italienere har jo mye av det samme ryktet, kan ikke si at det stemmer dog. Mistanke om at det er blåst litt ut av proposjoner Defender ryktet også.

 

Har jo kjørt div. pickuper av østlig opprinnelse og eldre LC. Nå solgte jo siste kompisen Defenderen sin. Så må vel ute å lete etter noen å prøvekjøre, så får vi se.

 

Noen som har kjennskap til Adaptiv Dynamics systemet på RR Sport? Hvor stor er forskjellen med og uten?

Hvor har du fra at Defender har et særs dårlig rykte på driftssikkerhet. Er det bare et rykte eller finnes det dokumentasjon. Jeg er ingen fanatiker, men min Puma er den billigste og mest driftssikre bilen jeg har hatt. Ikke at jeg har hatt så mange i mitt 50 årige liv. I tillegg er jeg godt belest både i engelsk litteratur og kjenner folk med Defender. Derimot "lider"en del Defendere av at de brukes både hardt og med lite vedlikehold. I England brukes de i mye større grad som nyttekjøretøy og driftsikkerhet er ikke noe stort tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fra at Defender har et særs dårlig rykte på driftssikkerhet. Er det bare et rykte eller finnes det dokumentasjon.

Det er nok kun rykter og "forståsegpåere" som vi sier i midt norge. Jeg har ikke noe dokumentasjon på det, derfor lurer jeg på om det er noe hold i det ryktet. Har jo selv fått bekreftet at rykter om de italienske bilene jeg har ikke helt stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du blir i alle fall stor helt hos barnehageungene når du kommer med "Afrikabil"! Guess how I know! Artig å se de triste, konforme svart-Passat-stv-m/skiboks-på-taket- pappaene stå der med lengsel i blikket om et annet liv... :D

 

Jeg er på ingen måte uenig, men det å lese dette fikk meg til å tenke: Er jeg den eneste som kjører Defender, og likevel har "lengsel i blikket om et annet liv"?

 

Ved det mener jeg et liv der Defenderen ikke bare brukes på norske landeveger, noen (Golf-kjørbare) grusveger og en sjelden massetak-lekepark, men også på endeløse, støvete spor i Kazakstans eller Mongolias øde mark, for eksempel? Altså det eventyrlivet som Defender stråler ut.

 

Nå vet jeg at Defender appellerer til mange forskjellige typer drømmere. Kanskje ikke alle er like gira på overlanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, E-Hammer, jeg kan dessverre ikke låne deg bilen, men om det kan hjelpe deg å velge, kan du gjerne få prøvekjøre min Puma. Siden du også bor i Trondheim..

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, E-Hammer, jeg kan dessverre ikke låne deg bilen, men om det kan hjelpe deg å velge, kan du gjerne få prøvekjøre min Puma. Siden du også bor i Trondheim..

Tusen takk for hyggelig tilbud! Det hadde absolutt vært interresant. Sender deg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...