Gå til innhold

Blinde EGR td5


BBernt

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Monterte sette først i går, satt på gjerdet fordi jeg hadde litt angst for å løsne skruene inn på manifolden. Lånte spesialolje fra en flymekaniker i SAS som jeg hadde på, vet ikke om dette gjorde tingene enklere, men de løsnet helt greit.

Blir en del kjøring fremover, kommer med tilbakemelding om problemet med de korte tapene av motorkraft er historie. Uansett, demontering av EGR ut i fra et teknisk perspektiv er sunn fornuft. Det ser jeg når systemet åpenbarer seg. Å lede eksos tilbake gjennom kjøler og ventil som sotes ned, må bli trøbbel etterhvert. Fra et miljømessig synspunkt må enhver vurdere om systemet bidrar til en renere verden.

Liten anekdote: Jeg var på familieferie med min 99 mod td5 Defender 90 som hadde EGR problem, visste ikke da om mulighetene for å blende eksosen. I et øyeblikks desperasjon ble min nåværende 110 bestilt på telefon fra den lokale forhandleren. Det slipper jeg nå, bank i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slipper du å vente lengere, fikk samme feil uten EGR også. Må sjekke videre med fokus på luft og fuel. Flere spor fra vbf som jeg skal følge, tips mottaes også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt for tidlig å konkludere, har byttet kabelmatte siden sist uten at det løste problemet med korte tap av motorkraft. Et tips som kom i tråden var å skifte luftmengdemåleren. 

Den ble byttet forrige gang i 2012 da det kom olje inn i måleren fra KN luftfilteret. Nå er det montert ny original måler som jeg har kjørt 400 km med uten feil. Siden feilen har vært periodisk og med lange intervaller vil jeg vente ennå en stund med å friskmelde bilen. I mens er det understellsbehandling med Fluid Film som er planen før vinterveiene blir omgjort til saltsuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk konklusjon i dag, fortsatt tap av motorkraft i kort øyeblikk med belastning av motoren. Min 2005 mod. har nå gått 213 tusen og det er byttet kabelmatte, luftmengdemåler og dysetettinger. Ellers er service og fjerning av EGR ventil foretatt i perioden.

 

På fuelområdet er det ikke foretatt noe i det siste med unntak av ny dieseltrykkregulator. Begynner å gå tom for ideer, men en usannsynlig tanke er at AC kompressoren slår seg inn selv om den ikke er påslått. Minner nemlig om når den slår seg inn, men ikke fullt så markert. Denne tanken kom flygende etter å ha lest nytt innlegg av Safaripaul som funderer på Defender sine pussigheter.

 

Har liggende nye ventiler til dieselfilterhuset, men mener feil på disse representerer en annen type symtomer.

 

Noen tanker, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips vedr turbodiesel som kødder, er det sånne vakumslanger med "tøy" utenpå under panseret så bytt alle. De er "mest sannsynlig" morkne innvendig, og når man ikke ser det blir det ofte bytting av vilkårlige deler uten at det gjør annet enn å tømme konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...