Gå til innhold

P38 daisel, tanke ang radiator og varmgang..


Tobba

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan bare melde meg inn i klubben, radiatoren sprakk på vei opp fra 1ste Randabergtunnel på min "konebil" en P38 1998 modell,  

Kjøpte ny radiator, den gamle var 42 mm tykk, den nye er 58 mm tykk, 2300 kr fra LRDirect., Ny vifte ble også levert.

TOBBEN anbefalte ny termostat, dro derfor til BMW og der traff jeg en med kunnskap, han kunne fortelle at dette ikke er et spesifikt P38 problem, alle disse motorene går varme når de blir gamle. Han sa at dette er en kombinasjon, mekanisk vifte som ikke går inn i "Lock Up", plast løpehjul med messing foring på stålaksel , blir motoren varm så "slipper" hjulet . termostat som ikke åpner helt, alt dette gjør at du tilslutt ikke får nok kjøling. Så sendte han meg til Meca fordi han hadde hverken termostat eller vannpumpe. (Men det hadde de hos Meca).

Har montert to 25A vifter, som blåser gjennom radiatoren, med lampe på dashbordet, den vifta starter på 92 grader. Fungerte veldig bra i fjor med campingvogna, men ikke opp tunnelen ved Randaberg. Vel den fungerte men radiatoren sprakk. Heldigvis fosset det fortsatt vann ut da vi stoppet.

Kjøpe også topplokk fra GS bildeler :((  det som Tobben beskriver, men jeg fikk pengene igjen uten problemer og hentet aldri topplokket.

Kjørte to Oppdal med 300 kg henger, bilen fungerte perfekt, lå lavt i temperatur hele veien. på hjemturen derimot, enorm vannpøl under bilen i Oppdal, Vifta hadde løsnet og slått hull i den nye radiatoren 1000 km hjemmefra..........  den lakk 1,2 l pr 21 km. på Dombås prøvde jeg å finne en pumpe som kunne etterfylle under kjøring. En trykkpumpe til utedusj, med forlenget slange og noen 10 literskanner medførte at vi tilslutt kunne kjøre 200 km mellom hver stopp. Er vel verdensrekord i vanndrypp :)  Eldste sønn pumpet 4 slag hvert 14 minutt, han var litt lei da vi kom hjem etter 18 timer på veien.

Men JEG HAR LØST PROBLEMET!!!!

Kjøpte en ny konebil, en P38 med 4,6l V8 HSE utenfor Sunndalsøra mens jeg var på Oppdal, så nå har jeg tre, en V8 og to Diesler, V8 rikker seg ikke på temp måleren selv med Campingvogna bak, har riktignok ikke testet den på Randabergtunnelen enda, men det kommer :) :) .

 

NB en fastmontert vifte trekker opptil 3 kW fra motoren, en Kenlow vifte trekker maks 25A  25x12 = 300W  dvs 2 vifter yder kun 600 w mens den originale yder 5 ganger så mye. og effekten går ut på kapasiteten, dvs at den originale vifta trekker nesten 4 ganger så mye luft gjennom radiatoren (blir noe større trykkfall pga større mengde derfor kun 4 ganger.) Merker også  at den nye vifta blåser mye mere  på  P38 98 mod enn den som sitter på P38 96 mod (som også gikk varm da den trakk vogna tilbake til heimen),  

Kommer til å sende inn en artikkel til 4WD om viderverdighetene. 

NB ryker plast radiatoren så kan den limes hvis den samtidig "sveises" med Biltema stiftepistol for plast, jeg fikk min helt tett og kjørte noen uker før jeg byttet, NB uten radiatorlokk. Har reparert brukket deksel på dashbordet, sprekk i campingvogna, sprekker i plast skjermen under dørene med den, kombinasjonen av lim og armering er utrolig bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.7.2018 den 19.20, kretslopp skrev:

Det er vel sån det ska være når alt er greit.

Min bil har heller inga problemer med kjølingen.

Ny KS stålimpeller vannpumpe, termostaten ganske ny og radiatorn fungerer som den ska.

 

Mekaniske viftene er utskiftet til en fra BMW/Opel med lavere kapasitet med en ny viscoseklutsh. Vifteshrouden er ikke på plass.

 

 

 

Jeg har en tempsensor i utgående radiatorslange og en tempmåler i hanskerommet. Nå under ferien har jeg kunst følga med på temperaturen mer nøyaktig.

 

Ved bonn gass (sort of) på motorveien i 120-130 km/h i helling oppover stiger tempen i utgående radiatorslange til ca 90-95grader. Litt vanskelig å se når jeg kjører. 

 

Ved normal kjøring 80-90km/h står den på 60grader konstant.

 

AC blåser kald luft.

 

Spennende tur det der.

Jeg kjørte gjennom samme tunnel idag etter en runde på verkstedet.

 

Først en tilbakeblikk.

Jeg og familien kjørte 500mil på ferien og ikke en einaste feil på bilen. 

Litt uro hadde jeg da vi hadde en tom tilhengare på vei tilbake til Stavanger. Ved lange oppførsbakker steg temperaturen i utgående slange fra radiatorn til nesten 100grader. Etter bakken tog det en litten stund å tempen var nede på 60 igjen.

 

Dette må jeg sjå på innen jeg ska kjøre andre veien med fullastet tilhenger.

 

Idag såg jeg på om mine elektriske vifter starter som de skal med min termokontakt. Det var OK.

Neste steg, sjekke viscoklutsjen på Opel viftern. Hvis OK var planen att montere shrouden igjen. Med fasit i hånd var det dumt att kjøre uten shrouden.

Men den nye klutsjen jeg monterte rett før vi dro på ferie ser ut att ikke fungere. Staten den i skrustikke og varmet den op med varmluftspistol og snudde på muttern samtidlig. 

Den låser ikke i det hela tatt.

 

Det sluttet med att jeg monterte den gamle originale range Rover viftern der viscoklutsjen konstant er i lock up for å teste litt.

Når jeg kjørte gjennom nemnte tunnel og presset bilen litt og kjørte omtrent 110km/h oppover steg ikke temperaturen i utgående radiatorslange øver 65grader.

 

Jeg har i hvert fall bestemt meg for å slutte experimentere og isteden bestille meg en ny viscovifte som er beregnet for den her bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så, hvordan gikk det i sommer, jo jeg fikk byttet topp, slipt ventiler og alt så helt topp ut, koblet vogn og dro på ferie, første tunnellen i rennfast så var det på'n igjen, gikk varm, stoppet i haugesund, demonterte termostaten og byttet vannpumpe, hjalp ingenting, fikk sneglet meg opp til lærdalstreffet og videre østover etterpå, byttet den store kenlowe vifta i to mindre vifter, og satte i ny termostat, hjalp fortsatt ikke.. men legger jeg meg i 40-50 i bakkene så går det fint.. hva gjør jeg nå.. ingen anelse, vurderer disco 3:D men vurderer prøve en original utførelse alu radiator slik at jeg kan bruke viskosevifta, den sammen med viftekappa drar nok vesentlig mer luft en noen el vifter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tobba skrev:

Så, hvordan gikk det i sommer, jo jeg fikk byttet topp, slipt ventiler og alt så helt topp ut, koblet vogn og dro på ferie, første tunnellen i rennfast så var det på'n igjen, gikk varm, stoppet i haugesund, demonterte termostaten og byttet vannpumpe, hjalp ingenting, fikk sneglet meg opp til lærdalstreffet og videre østover etterpå, byttet den store kenlowe vifta i to mindre vifter, og satte i ny termostat, hjalp fortsatt ikke.. men legger jeg meg i 40-50 i bakkene så går det fint.. hva gjør jeg nå.. ingen anelse, vurderer disco 3:D men vurderer prøve en original utførelse alu radiator slik at jeg kan bruke viskosevifta, den sammen med viftekappa drar nok vesentlig mer luft en noen el vifter.. 

 

Jeg løste problemet med en Chevrolet tahoe :D  Litt liten motor til å dra tungt med, men det går. Hadde jeg fått valgt igjen hadde det bmw diesel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tobba skrev:

Så, hvordan gikk det i sommer, jo jeg fikk byttet topp, slipt ventiler og alt så helt topp ut, koblet vogn og dro på ferie, første tunnellen i rennfast så var det på'n igjen, gikk varm, stoppet i haugesund, demonterte termostaten og byttet vannpumpe, hjalp ingenting, fikk sneglet meg opp til lærdalstreffet og videre østover etterpå, byttet den store kenlowe vifta i to mindre vifter, og satte i ny termostat, hjalp fortsatt ikke.. men legger jeg meg i 40-50 i bakkene så går det fint.. hva gjør jeg nå.. ingen anelse, vurderer disco 3:D men vurderer prøve en original utførelse alu radiator slik at jeg kan bruke viskosevifta, den sammen med viftekappa drar nok vesentlig mer luft en noen el vifter.. 

Det kommer sikkert hjelpe til.

Men jeg kan ikke helt godta att motoren din skal bli så varm.

 

Hvordan er det med timingen på dieselpumpen?

Den statiske og den dynamiske. Du har ju en nanocom så det kan du overvaka under kjøring.

Merker du av att motoren mangler krefter når den blir varm ved høy last og bratte bakker?

 

ECU er vel også chippet?

Er nånting forandret med turbo ladetrykket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, minim skrev:

 

Jeg løste problemet med en Chevrolet tahoe :D  Litt liten motor til å dra tungt med, men det går. Hadde jeg fått valgt igjen hadde det bmw diesel :D

 Ikke dumt, hadde en Dodge Ram, den var nydelig å dra med! 70 opp rennfast med 110 puma på tralle bak, rikket seg ikke på temperaturen, bensinmåleren dog....:D

Men var litt lite praktisk siden det bare var en 3 seter

6 timer siden, kretslopp skrev:

Det kommer sikkert hjelpe til.

Men jeg kan ikke helt godta att motoren din skal bli så varm.

 

Hvordan er det med timingen på dieselpumpen?

Den statiske og den dynamiske. Du har ju en nanocom så det kan du overvaka under kjøring.

Merker du av att motoren mangler krefter når den blir varm ved høy last og bratte bakker?

 

ECU er vel også chippet?

Er nånting forandret med turbo ladetrykket?

 

Ja, blur varm og fort varm når det først setter igang.. 

Sett litt på dette med timing, det jeg ikke helt skjønner er når jeg setter statisk timing til 95 med ur i pumpa så har jeg timing modulation i nanocom til rundt 80, noe som ikke stemmer.. 

Motoren ryker ganske svart med vogn på så tydelig den får nok diesel hvertfall, ja luftfilter er nytt. Går like dårlig om den er kald eller varm:D Ecu er chippet av Superchips i england, turbotrykk er justert til max 1,2 bar, ser den legger seg ned mot 1,1 ved høyt turtall, antar den ikke orker gi mer..

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tobba skrev:

Ja, blur varm og fort varm når det først setter igang.. 

Sett litt på dette med timing, det jeg ikke helt skjønner er når jeg setter statisk timing til 95 med ur i pumpa så har jeg timing modulation i nanocom til rundt 80, noe som ikke stemmer.. 

Motoren ryker ganske svart med vogn på så tydelig den får nok diesel hvertfall, ja luftfilter er nytt. Går like dårlig om den er kald eller varm:D Ecu er chippet av Superchips i england, turbotrykk er justert til max 1,2 bar, ser den legger seg ned mot 1,1 ved høyt turtall, antar den ikke orker gi mer..

Nå travesterer jeg wammers på landyzone litt.

 

0,9-0,95mm statisk timing er litt advanced timing.

Normalt timing modulation ska ligge mellom 45-55%.

Er din på 80% betyr då att timing solenoiden korrigerer en statisk retarded setting. Vilket du ikke har.

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/fluctuating-idle-rpm-diesel-p38.310789/#post-3934627 

 

Når du da har en masse svart røk har du helt sikkert ganske høg EGT pga for mye advanced timing.

Att turbotrykket går ned ved høyt turtall er sikkert normalt pga wastegate så att ikke trykket skenear iveg og ytterligare førværrar problemetm eller att det er en liten turbo som ikke er så effektiv på de høge turtallen.

 

Du ska tydeligvis kunna teste timing solenoiden med nanocom, såg jeg i ett annet inlegg i samme tråd.

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/fluctuating-idle-rpm-diesel-p38.310789/#post-3934905

 

Hele den tråden er litt komisk da trådstartaren nektar att gjøre som han blir anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...