Gå til innhold

P38 daisel, tanke ang radiator og varmgang..


Tobba

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke lest hele tråden. M51 blir varmest bakerst ved belastning og spesielt når den ikke blir kvitt eksosvarmen. Catten er en stor synder her. Jeg har målt temp på bakerste eksos utløp (syl 6 ) til over 800 grader med gjengrodd cat.  Jeg kjører med tynnvegget rør uten cat og midtpotte. Kan belaste max med henger uten kjøleproblem. OBS! rutrit/syrefast gir en høyere eksostemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kjører original eksos, men katta er tom, fjerna innmaten men beholdt katteboksen då det ikke skulle bli klatt på eu kontrollen:) midtpotte har jeg men lyst til å fjerne de to pottene bak for dem henger seg i bakhjula når akslingen pendler! 

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en del på kjøling av den her motoren.

Fant en forum tråd på en Diesel club sweden om hvorfor de her motoran ser ut att vara litt klein.

Om du klarer av att lese svensk så finns det en del intressant som spesiellt Dieselmeken sier.

 

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?f=64&t=5933

 

Se også hva brukeren THO skriver:

"Träffade en lirare som hade kapat upp insuget på ovansidan och limmat en överdel av plexi i stället för att kunna se vad som hände i insuget.. När dom körde med ngn form av rök så kunde dom konstatera att en obehaglig virvel ställde sig och snurra precis före 5:ans cylinder...

Dom löste problemet genom att helt enkelt kapa insuget mellan 3.an & 4.an..Och svetsade sedan igen dom 2 nya gavlarna på insugen..( blev m.a.o 2 st insugsrör) och sedan svetsades en egen slanganslutning på det inre 4-6 insuget.. Sen gjorde dom ett enkelt split-rör från ic:n till båda insugen.. Detta resulterade i att efter detta har inga toppar gått på lunch och ett högre laddtryck (ca 1hg) kom gratis... Genial enkelhet :clap:"

 

Hadde vært greit med litt mer info om det om det er sant som han skriver.

 

 

Som alle rekker sekser er det vell oftast 5 sylinderen som blir verst utsatt.

Såg på youtube då Dieselmeken som oftest jobber med mercedes dieslar har lagt en modifikasjon på OM603 og OM606 med en bypass fra vannpumpen til blokket mellom sylinder no 5 og 6. Har fundert en del på detta om det hadde kanske varit en go idè på BMW M51 motoren.

Ser på en del Volvo 7 liters motorer på jobben som har ett sådant tenk allerede fra fabrikken der kjølevesken tar sig en runda gjennom blokk og topp på ena siden og på andre siden går kjølevesken ut fra blokket allerede fra sylinder 3 til 1. Kanskje litt dårligt forklart men jeg trur det er en tanke bak det med kjølingen av de bakersta sylindrarna.

 

Ja vell, her er videon fra Dieselmeken om bypass mod.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessang tanke det der, men nå ligger vannpumpehuset inni blokka på m51 så vet ikke helt hvordan jeg skal få det til:D måtte vært en ekstern elektrisk vannpumpe som hentet vann fra radiator og inn i bakre delen av toppen.. men vannet til varmeapparatet går også inn bakerst i toppen, eller om det kommer ut der, det er jeg usikker på.. vurderer en temp sensor på nedre radiatorslange for å se om det er for lite kjøling som er problemet.. men også tenkt litt på det om det kan være såpass kaldt det som kommer ut av radiatoren at termostaten rett og slett lukker seg selv om motoren er varm.. bare tenker høyt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen førstehåndskjennskap til M51 motoren men hiver likevel ut noen synspunkter.

  1. Jeg har selv hatt en slik 17in Kenlowe vifte.  Den er vesentlig mindre i vifteareal enn den originale 18in vifta (V8).  Original er på omtrent 1340cm2 fratrukket viskositetskoblingen i sentrum.
  2. Kenlowe vifta er beregnet på å monteres direkte på radiatoren med noen egne klips.  Da trekker den i alle fall luft i området den dekker.  Om du har noe avstand mellom vifte og radiator og ikke har viftehus vil ikke vifta ha noen effekt.  Den vil blåse luften runt kanten. 
  3. Siden mange kjører disse bilene uten kjøleproblem er nok original radiator egentlig tilstrekkelig.  Men jeg mener å huske at det finnes radiatorer uten innvendig skillevegg.  Da vil vannet i stor grad strømme på tvers i toppen av radiatoren.
  4. En termostat som åpner først når motoren er (for) varm og så pøser på med kaldt vann når den først åpner er ikke bra.  Det er vel litt av problemet med Freelander I sin 1.8 bensinmotor også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle synspunkter, alt tas imot med glede og er akkurat det jeg er ute etter, en brainstorming og idemyldring!:D 

Den kenlowe vifta er montert rett på radiator med pakning rundt så den drar kun luft gjennom radiator. Jeg drev å eksperimenterte litt med termostat igår, den er oppgitt til 80 grader, men måtte omtrent opp mot kokepunktet på vannet i gryta før den åpnet, spylte jeg den i vasken etterpå med max varme, noe jeg vil tro er rundt 70 grader så lukket den med en gang, så det er meget plausibelt at den faktisk får vann som ikke er varmere en det fra radiator og så lukker den.. så jeg borret opp et par tre hull på ca 4mm i den og monterte så prøver jeg, flytter også temp sensoren på viftene ned til utløpet på radiatoren slik at dem faktisk ikke starter før vannet ikke er tilstrekkelig nedkjølt.. flytter også kjølevifta ut mot venstre på radiatoren slik at den får litt bedre plass til å skyve fra seg lufta istedet for å blåse rett på motorblokka. Satser på p få det sammen iløpet av uka og så tar jeg på vogn og tar meg en testtur og kommer tilbake med resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tobba skrev:

Takker for alle synspunkter, alt tas imot med glede og er akkurat det jeg er ute etter, en brainstorming og idemyldring!:D 

Den kenlowe vifta er montert rett på radiator med pakning rundt så den drar kun luft gjennom radiator. Jeg drev å eksperimenterte litt med termostat igår, den er oppgitt til 80 grader, men måtte omtrent opp mot kokepunktet på vannet i gryta før den åpnet, spylte jeg den i vasken etterpå med max varme, noe jeg vil tro er rundt 70 grader så lukket den med en gang, så det er meget plausibelt at den faktisk får vann som ikke er varmere en det fra radiator og så lukker den.. så jeg borret opp et par tre hull på ca 4mm i den og monterte så prøver jeg, flytter også temp sensoren på viftene ned til utløpet på radiatoren slik at dem faktisk ikke starter før vannet ikke er tilstrekkelig nedkjølt.. flytter også kjølevifta ut mot venstre på radiatoren slik at den får litt bedre plass til å skyve fra seg lufta istedet for å blåse rett på motorblokka. Satser på p få det sammen iløpet av uka og så tar jeg på vogn og tar meg en testtur og kommer tilbake med resultat!

 

Ser ut som att du funnit feilen når termostaten åpner for seint.

Når jeg kjøpte min P38 misstenkte jeg en dårlig termostat for den blev ikke helt varm. Når jeg etterhvert testet de side ved side åpnet den nye ved 80°C og var fullt åpen ved ca 95°C kanskje.

Den gamle åpnet allerede ved 70°C.

 

Har vart med om to forskjellige biler med haverert termostat da de ikke åpnet i det hela tatt. Konstant øverhettning blev resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JokerS30 skrev:

Empirisk forskning :rolleyes:

 Dvs egenerfart erfaring?:P

Satser på det går godt denne gangen også, er for nærme hjemme til at det havarerer, det kreves en minimum distanse fra hjem på ca 25 mil før det er fare for havari (der kommer den egenerfarte erfaringen inn:D)  helst lørdag ettermiddag når alle delepushere er stengt:D

 

12 timer siden, kretslopp skrev:

 

Ser ut som att du funnit feilen når termostaten åpner for seint.

Når jeg kjøpte min P38 misstenkte jeg en dårlig termostat for den blev ikke helt varm. Når jeg etterhvert testet de side ved side åpnet den nye ved 80°C og var fullt åpen ved ca 95°C kanskje.

Den gamle åpnet allerede ved 70°C.

 

Har vart med om to forskjellige biler med haverert termostat da de ikke åpnet i det hela tatt. Konstant øverhettning blev resultatet.

 Ja, får håpe det, hvis det fungerer nå med hull i termostat så prøver jeg bytte til ny termostat, er ikke mer enn et års tid den som står i og kjøpt dyrt hos bmw delepusher, men klart kan være sær dem også:D så er viftene nå koblet slik at dem ikke starter før radiator faktisk ikke klarer kjøle ned vannet ved hjelp av naturlig luftstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg koblet mine kondenservifter. Sitter termoswitch på utgående slange fra radiatoren.

Mekaniske viftern demonterte jeg då den stendig var i lock up så det føltes som jeg kjørte en Boeing. 

Den holder tempen hittills. Ska eventuellt montere dit en vifte fra Opel omega som er litt mindre kraftig hvis jeg trenger det seinare i sommer før eller unna en langtur heim til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sålenge du ikke skal ha noe på kroken så går det sikkert bra, virker som p38 daisel er allergisk mot noe på kroken:P  følte den kokte bare man monterte den avtagbare kroken:D aldri fått den til å gå varm med singel bil (bortsett fra når vannpumpa røyk for 7 år siden:D

Koblet mine vifter også på utløpet av radiator nå så får man se om det hjelper!

 

Edit: jo jeg hadde visst henger på når vannpumpa røyk også, mener jeg hadde klubbshoppen til nlrk i kroken da etter landstreffet i 2011

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropå det med en bypass. Tog litt bilder av delemotoren.

Enda plassen en kan bruke er første frostpluggen.

Sen i ved femte sylinderen finns det to valg. Nest siste frostpluggen rett bak turboen og få kommer vattnet om rett etter fjerde sylinderen.

Eller att en bruker dreneringspluggen for blokket. Men då kommer vattnet in mellom femte og sylinder no seks.

 

Viktigt att en for å teste slike ting att det virker att man måler referanser på forskjellige plasser.

På andre siden av motoren der tempsensorerna sitter finns det totalt fire plasser, varav de to mittersta er i bruk. Vet ikke om det er så tydelig på bildet. Så der kan en montere ekstra.

E0D11E82-FD2D-44C7-A4CA-6E68F981EC9F.jpeg

A4C9E2F4-9E2F-4E90-AE72-D1244E328136.jpeg

F966D27D-0876-4FCA-918C-C55DD641A367.jpeg

CDF8EEFE-7689-433A-9045-815315BEDA0F.jpeg

AA6D5285-90A7-4E13-BF2A-0AE1920103EA.jpeg

D9DB750E-936C-4A04-A383-E8234469CD3C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert en ekstra føler i det bakerste hullet på toppen ja, som jeg har lagt diskre inni hanskerom:)

Eldre motor fra en bmw du har der?

Tenkte på noe annet, skal jo være et varmedeksel over eksosmanifoilen, men det har gått i oppløsning og mesteparten av det er vekk på min motor, hvor mye har det skjoldet å si egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det før størrelse på gjengan i de hullet?

 

Motoren er fra en Opel omega. Den har den gamle aluminium oljefilterkoppen men allikevel har den EGR. Har ikke peiling på årsmodell.

 

Alltid bra med deksel over eksosmanifoil. All verme derifra vill man helst ha vekk. Bedre att den får blåses ned og bakover istedenfor å varme opp unna panseret. Sikringsboksen er ju i  nærheten og den mår i vart fall bedre uten unødvendig oppvarming.

Endret av kretslopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke gjengestørrelse, men syns å huske sensoren jeg fikk med temp måleren hadde adaptere for forskjellige gjengestørrelser og en av dem passet, er ganske lenge siden jeg monterte sensoren i toppen, har bare ikke fått koblet meg inn i bilen til måleren før nå nylig, ting tar tid:D

Får prøve bestille et slikt deksel, prøvde å surre slik varmebandasje rundt manifoil men tror det bare gjorde vondt værre med at varmen ble i manifoilen og videre inn i toppen og turbo, så har fjernet det, var biltema sin så den var ganske sprø nå og kunne rive den av med hendene.. hadde sikkert tatt fyr også etterhvert kjenner jeg biltemakvaliteten rett:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan gikk dette? Nei ikke så bra, den går varm selv med ekstra hull i termostat så noe er galt i motoren. Slo til på et kjempetilbud på ny topp som skulle passe på min motor og skulle bytte igår, men når ventilene skulle flyttes over passet ikke ventilføringene i den nye toppen til mine ventiler, så etter mye frem og tilbake idag så viser det seg at toppen dem solgte som skulle være fra 92 og nyere viste seg å være opp til 92 med den forandringen at dem gikk fra 7 til 6mm ventilstyringer.. hurra.. så nå står jeg her med demontert motor og ingen ny topp og ferien nærmer seg med stormskritt.. la ut en forespørsel på ønskes kjøpt om noen skulle ha ny topp liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nevnt i tråden her, men dersom du har original slange for den lille slangen mellom radiator og ekspansjonstank, så ville jeg byttet denne med en gummislange med jevn hellning. Originalen går vel nærmest ned under batteri og danner fort en vannlås som hindrer utlufting om det er luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tobba skrev:

Hvordan gikk dette? Nei ikke så bra, den går varm selv med ekstra hull i termostat så noe er galt i motoren. Slo til på et kjempetilbud på ny topp som skulle passe på min motor og skulle bytte igår, men når ventilene skulle flyttes over passet ikke ventilføringene i den nye toppen til mine ventiler, så etter mye frem og tilbake idag så viser det seg at toppen dem solgte som skulle være fra 92 og nyere viste seg å være opp til 92 med den forandringen at dem gikk fra 7 til 6mm ventilstyringer.. hurra.. så nå står jeg her med demontert motor og ingen ny topp og ferien nærmer seg med stormskritt.. la ut en forespørsel på ønskes kjøpt om noen skulle ha ny topp liggende..

 

Jeg har som sagt en delemotor fra en Opel ukjent årtal men ca 150.000km. 

Så vidt komplett bortsett fra det att jeg har tatt dieselpumpen, startmotoren, den har heller ikke glødeplugger. Ser tørr og fin ut rundt turboen og ved toppakning.

 

Problemet er att jeg er i Sverige 100mil unna og er her i noen uker til. Motoren står inlåst på jobben min. 

1 time siden, SindreB skrev:

Vet ikke om det er nevnt i tråden her, men dersom du har original slange for den lille slangen mellom radiator og ekspansjonstank, så ville jeg byttet denne med en gummislange med jevn hellning. Originalen går vel nærmest ned under batteri og danner fort en vannlås som hindrer utlufting om det er luft i systemet.

Ser ikke helt att det kan årsake så store problem hvis motoren har en frisk vannpumpe. Lufter man systemet som det skal gjøres burde det ikke vare ett problem.

 

Låket skrudd fast på ekspansionstank. Høy tomgang 10-20s. Skru av låket og se på strålen fra den lille slangen. Er der luft bobler? Gjenta prosedyren til det ikke kommer luft mer.

 

 

Jeg har tatt vekk en eller både radiatorslangarne  5-6 ganger siste ukerna og gjør på samme sett hver gang. No problem.

 

Noe jeg pleier å gjøre ved fylling av kjølevæske for å underlette for vannet å finne veien fram til radiatoren er å sette to skrujern forsiktig in i øverkant på radiatorslangarne så det blir en lufting på hver side av radiatoren mens jeg fylder systemet. Når det ikke kommer luft der tar jeg vekk skrujernen og skrur åt slangeklemmerne og starter så opp motoren og lufter ur det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kretslopp skrev:

 

Jeg har som sagt en delemotor fra en Opel ukjent årtal men ca 150.000km. 

Så vidt komplett bortsett fra det att jeg har tatt dieselpumpen, startmotoren, den har heller ikke glødeplugger. Ser tørr og fin ut rundt turboen og ved toppakning.

 

Problemet er att jeg er i Sverige 100mil unna og er her i noen uker til. Motoren står inlåst på jobben min. 

Ser ikke helt att det kan årsake så store problem hvis motoren har en frisk vannpumpe. Lufter man systemet som det skal gjøres burde det ikke vare ett problem.

 

Låket skrudd fast på ekspansionstank. Høy tomgang 10-20s. Skru av låket og se på strålen fra den lille slangen. Er der luft bobler? Gjenta prosedyren til det ikke kommer luft mer.

 

 

Jeg har tatt vekk en eller både radiatorslangarne  5-6 ganger siste ukerna og gjør på samme sett hver gang. No problem.

 

Noe jeg pleier å gjøre ved fylling av kjølevæske for å underlette for vannet å finne veien fram til radiatoren er å sette to skrujern forsiktig in i øverkant på radiatorslangarne så det blir en lufting på hver side av radiatoren mens jeg fylder systemet. Når det ikke kommer luft der tar jeg vekk skrujernen og skrur åt slangeklemmerne og starter så opp motoren og lufter ur det siste.

 

 

Takker for tilbudet om topp, kikket på bildene du la ut tidligere og ser innsuget mitt passer ikke, de tre første innsugskanalene mine er boltene motsatt av de tre bakre,  var sikkert ikke plastinnsug på den du har? Bestillt topp fra england med expressfrakt nå så satser på den dukker opp over helga! 

Den plastslangen har jeg byttet ut med gummislange ved tidligere anledning da jeg var uheldig og la hånda på den og den knakk:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel sån det ska være når alt er greit.

Min bil har heller inga problemer med kjølingen.

Ny KS stålimpeller vannpumpe, termostaten ganske ny og radiatorn fungerer som den ska.

 

Mekaniske viftene er utskiftet til en fra BMW/Opel med lavere kapasitet med en ny viscoseklutsh. Vifteshrouden er ikke på plass.

 

 

 

Jeg har en tempsensor i utgående radiatorslange og en tempmåler i hanskerommet. Nå under ferien har jeg kunst følga med på temperaturen mer nøyaktig.

 

Ved bonn gass (sort of) på motorveien i 120-130 km/h i helling oppover stiger tempen i utgående radiatorslange til ca 90-95grader. Litt vanskelig å se når jeg kjører. 

 

Ved normal kjøring 80-90km/h står den på 60grader konstant.

 

AC blåser kald luft.

Endret av kretslopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...